Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
KKR skrev:
Cox skrev:
Med risk för ramaskri nu men etanolen är ett drivmedel på väg ut och bort.
Ser inga fördelar med detta bränsle alls.

//Cox
Jag förstår din förhoppning med tanke på ditt bilval. Men det jag menade var att när andra biltillverkare utökar sina etanolalternativ, så minskar Volvo sina.
Jo det kan jag förstå när du själv tycker att etanol är ett framtida bränsle.
Men jag personligen tycker Volvo satsar rätt genom att fasa ut spriten. Diesel är inte heller något att ha framledes så jag är inte någon diesel fanatiker. Men framtiden ligger nog i eldrift kombinerat med hjälp motor och en sådan så är faktiskt en diesel motor mest effektiv.

//Cox
Användarvisningsbild
av SvenB
Cox skrev:

Ett av flera. Och jag är fullt övertygad att Volvo kommer med fler etanolalternativ igen. Men att ta bort det "gamla" innan något nytt presenteras tycker jag var dumt. Nu finns det ingen Volvo för taximarknaden som kan klassas som miljöbil annat än AFV. Och med den lösningen av tanken är det inget bra alternativ. Volvo tappar kunder.
av Cox
KKR skrev:
Cox skrev:

Ett av flera. Och jag är fullt övertygad att Volvo kommer med fler etanolalternativ igen. Men att ta bort det "gamla" innan något nytt presenteras tycker jag var dumt. Nu finns det ingen Volvo för taximarknaden som kan klassas som miljöbil annat än AFV. Och med den lösningen av tanken är det inget bra alternativ. Volvo tappar kunder.
Har jag missat något 1.6 D är väl miljöklassad eller ?
Har Taxi andra regler krav på gasdrift exempelvis ?
//Cox
av Sharkbait
Guligan skrev:Är det något drivmedel som är på väg ut och bort så är det väl i såfall bensin.

Bensin och diesel kommer finns kvar många många år framöver! Så länge det finns pengar att hämta hem för oljeindustrin och bilindustrin så kommer dessa drivmedel finns kvar!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skall vi ha ett framtida drivmedel så är det elbilar som gäller! Det är dags att staten slutar subventionerar tex FT bilar. Det är bättre att staten subventionerar elbilar hårt!! Det gynnar våran framtid.

Sedan måste man se över elmarknaden. För idagens läge så sätter man inte priset på vad det kostar att producera elen på miljövänligt sätt utan man sätter priset för framställning utav el med olja!
Användarvisningsbild
av Variosboy
KKR skrev:
Cox skrev:

TAXI är nog långt ifrån "medelköparen" av en Volvo V70.
Men det är ändå ett konstigt steg kan tyckas, men vem vet, kanske skiter man i etanolen ett år eller två från Volvos sida för att lägga krutet på hybrider, och är det så måste jag ändå säga att jag tror att de gjort ett bra val i det långa loppet! :roll:
Bättre å ligga långt fram med hybridtekniken känns det som.
Användarvisningsbild
av epostaren
Känns som om jag hade lite tur och kommer att få en av dom sista 2,5FT som levereras - inom en snar framtid :D
av Petzzon
Vad jag har förstått kommer T4F i mars, så försvinner permanent gör väl inte etanolen.
men visst får dom säkert ett visst tapp.
Jag ser nästan en större fara till tapp på miljösidan vad gäller diesel, konkurrenterna har betydligt högre effekt och klarar sig under 120 gränsen. Volvo 115 hk mot Audi Bmw Saab 140-180hk
av MattiasD
De enda bränsle som är påväg bort är de fossila, dvs bensin och diesel. Elbilar i all ära, men knappast moget på många många år. Tills dess är det säkert hybridbilar och dessa ska naturligtvis drivas på etanol eller gas (förutom el).
Användarvisningsbild
av Guligan
Cox skrev: Har jag missat något 1.6 D är väl miljöklassad eller ?
//Cox
De taxiåkare jag pratat med är inte intresserade av 1,6D.
Manuell låda och 109 hk lockar inte yrkesförare...
av perhall
Guligan skrev:
Cox skrev: Har jag missat något 1.6 D är väl miljöklassad eller ?
//Cox
De taxiåkare jag pratat med är inte intresserade av 1,6D.
Manuell låda och 109 hk lockar inte yrkesförare...
Sant, men åkerier som anställer kanske tycker det.../PH

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]