Moderator: Moderatorer
chuckbuck skrev:Efter 2år och 5000 mil vet jag. Lådan är ingen höjdare, tyvärr. Eller lådan är kanske ok men inte ihop med mappning av växlingspunkter och gasrespons.Intressanta omdömen.
Dock har den efter 3 omprogrammeringar motor/växellåda har det blivit mycket bättre. Gasrespons har blivit piggare och den duger gott att slököra.
Några erfarenheter:
Växlar mycket mjukt, bättre än VW DSG enligt mig.
Den mjuka växlingen gör att det tar tid att få acc. Inte lika rappt som man skulle önska. Gummiband...
Full gas i 50km/h ger 3:ans växel och ca 12 sekunder upp till 100!!! Lika "snabbt" som 0-100.
Tyvärr kan den gå ned på 1200varv i uppförsbacke och durra
Högre växlad på 6:an så inga problem med motorsurr i 130.
Saknar sååå ett sportläge om man har lite last i bilen eller bråttom.
Lådan är inte adaptiv, mer än att den momentant känner av belastning. Inte ens det...
Motorn är lågvarvssvag och lådan är tvingad att gå på höga växlar -ingen bra kombination.
Förbrukningen är ganska hög tycker jag. Högre än vår 10 år gamla 2:abil i motsvararande bestyckning och storlek.
Funkar bra vid parkeringen men kan hoppa till när den är kall.
Kort sagt allt är inställt för maxad komfort och mjukhet.
Det ingen riktigt bra lösning enligt mig, men frugan gillar konceptet.
andreas_lofgren skrev:Att om du kör hårt så lär sig lådan det och växlar vid högre varvtal och låter bli att växla upp så snabbt.Finns det någon automatlåda i nutid som inte är det?
Gurra82 skrev:Va?! vi som har våra gin-o-tronic lådor gör inte annat än klagar på dom... slå in öppna dörrar.Spongebob skrev:Bytte nyligen ut Passaten med äkta DSG låda mot en V70 2.0 F med motsvarande låda.oj oj oj, du kommer inte få det lätt på detta forum, du klankar ner på en automatlåda från volvo :D du kommer bli mobbad, man klankar inte ned på en automatlåda från volvo oavsett hur Kassa de är
Känns tyvärr inte riktigt lika bra som VW:s variant.
Hittar tyvärr ingen info om denna låda i manualen.Är den adaptiv tex.
Har det kommit några programvaruppdateringar till denna?
En egenhet jag märkt är att det inte är lönt att köra alltför försiktigt, snitt förbrukningen sjönk när jag gasade på lite mer.
storfiskarnizze skrev:Tänk så enkelt livet var när man körde Volvo Amazon Combi eller PV 544 :DEller varför inte en uppgraderad DUETT?
Begriplig teknik och enkla att meka själv. Jag renoverade en B20 själv utan handböcker och specialverktyg.
Automatlådor fanns knappt vad jag kommer ihåg, än mindre adaptiva sådana.
En nytillverkning av Amazon eller PV 544 med smärre teknisk uppgradering skulle finna mängder av köpare.
Säkert som amen i kyrkan.