Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Att om du kör hårt så lär sig lådan det och växlar vid högre varvtal och låter bli att växla upp så snabbt.
av Tarsiger
chuckbuck skrev:Efter 2år och 5000 mil vet jag. Lådan är ingen höjdare, tyvärr. Eller lådan är kanske ok men inte ihop med mappning av växlingspunkter och gasrespons.
Dock har den efter 3 omprogrammeringar motor/växellåda har det blivit mycket bättre. Gasrespons har blivit piggare och den duger gott att slököra.

Några erfarenheter:
Växlar mycket mjukt, bättre än VW DSG enligt mig.
Den mjuka växlingen gör att det tar tid att få acc. Inte lika rappt som man skulle önska. Gummiband...
Full gas i 50km/h ger 3:ans växel och ca 12 sekunder upp till 100!!! Lika "snabbt" som 0-100.
Tyvärr kan den gå ned på 1200varv i uppförsbacke och durra
Högre växlad på 6:an så inga problem med motorsurr i 130.
Saknar sååå ett sportläge om man har lite last i bilen eller bråttom.
Lådan är inte adaptiv, mer än att den momentant känner av belastning. Inte ens det...
Motorn är lågvarvssvag och lådan är tvingad att gå på höga växlar -ingen bra kombination.
Förbrukningen är ganska hög tycker jag. Högre än vår 10 år gamla 2:abil i motsvararande bestyckning och storlek.
Funkar bra vid parkeringen men kan hoppa till när den är kall.

Kort sagt allt är inställt för maxad komfort och mjukhet.
Det ingen riktigt bra lösning enligt mig, men frugan gillar konceptet.
Intressanta omdömen.

Du tycker att Powershift växlar mjukt. Det låter ju bra men borde innebära mer slitage i kopplingarna. Hur ofta ska lådan servas, vad behöver då göras och till vilken kostnad? Volvo brukar annars beskriva Powershift som mycket snabb i växlingarna vilket kanske inte stämmer riktigt.

Bränsleförbrukninigen, utmålad som ca 8% lägre än för Geartronicautomaterna, är väl på pappret angiven för bilen som nylevererad. Upplever du att förbrukningen ökat efter de tre omprogrammeringarna?

Automatlådor med momentomvandlare ger ju en grunddragkraft i D-läge redan innan gaspedalen rörs. Något slitage uppkommer ändå inte, och drivkraften kan regleras ganska nyanserat. Hur skulle du beskriva drivkraftens utveckling från orörd gaspedal till dess du börjat köra? Hur reglerbar är drivkraften i låg fart?
av chuckbuck
Jag tror inte att en DSG eller powershift slirar på kopplingen i nämnvärd utsträckning. Istället tror jag att gasspjället styrs elektroniskt och att just vid växlingspunkterna blir pedalens läge underordnat en förprogammerad styrning av hur mycket gasspjäll, tändvinklar kopplingsingrepp ska vara. Kanske någon mer insatt kan bekräfta eller förklara.

Full gas från stillastående eller lite fart ger aldrig något ryck vid växlingarna. Det skulla man önska vid kick down så att man känner att nu händer nåt. Dock tycker jag mig ha märkt att den växlar något snabbare från 4an till 3an om man lägger den manuellt på 4an och sen ger ger kick down. Kan dock vara inbillning eller att dreven ligger fysiskt närmare varandra.

Det där med driv-kraften i D-läget tycker jag funkar bra. Rullar igång med svag kraft framåt. Autobroms vid start i backe, mycket bra.

Tyvärr har jag inte sett nån justering av förbrukning mellan SW-uppdateringarna. E85 och storstockholmstrafik och en del längre E4 resor ger 1,2-1,4l/mil. Det högre värdet på vintern med mer kallstarter.
Användarvisningsbild
av Momentum
andreas_lofgren skrev:Att om du kör hårt så lär sig lådan det och växlar vid högre varvtal och låter bli att växla upp så snabbt.
Finns det någon automatlåda i nutid som inte är det?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Gurra82 skrev:
Spongebob skrev:Bytte nyligen ut Passaten med äkta DSG låda mot en V70 2.0 F med motsvarande låda.
Känns tyvärr inte riktigt lika bra som VW:s variant.
Hittar tyvärr ingen info om denna låda i manualen.Är den adaptiv tex.
Har det kommit några programvaruppdateringar till denna?
En egenhet jag märkt är att det inte är lönt att köra alltför försiktigt, snitt förbrukningen sjönk när jag gasade på lite mer.
oj oj oj, du kommer inte få det lätt på detta forum, du klankar ner på en automatlåda från volvo :D du kommer bli mobbad, man klankar inte ned på en automatlåda från volvo oavsett hur Kassa de är :wink:
Va?! vi som har våra gin-o-tronic lådor gör inte annat än klagar på dom... slå in öppna dörrar.
av storfiskarnizze
Tänk så enkelt livet var när man körde Volvo Amazon Combi eller PV 544 :D
Begriplig teknik och enkla att meka själv. Jag renoverade en B20 själv utan handböcker och specialverktyg.
Automatlådor fanns knappt vad jag kommer ihåg, än mindre adaptiva sådana.
En nytillverkning av Amazon eller PV 544 med smärre teknisk uppgradering skulle finna mängder av köpare.
Säkert som amen i kyrkan.
av Spongebob
Hade en Volvo 145 med Automat för en sisådär 20 år sedan
Det är den som jag har som referens då i alla fall minnet säger att det fungerade bra.Har inte ägt någon annan Volvo sen dess.
Drog ungefär lika mycket soppa och kändes lika pigg samt lastade en hel del.(Markfrigång som en XC70)
Nu kan dock minnet vara lite suddigt...
Användarvisningsbild
av betterlead
storfiskarnizze skrev:Tänk så enkelt livet var när man körde Volvo Amazon Combi eller PV 544 :D
Begriplig teknik och enkla att meka själv. Jag renoverade en B20 själv utan handböcker och specialverktyg.
Automatlådor fanns knappt vad jag kommer ihåg, än mindre adaptiva sådana.
En nytillverkning av Amazon eller PV 544 med smärre teknisk uppgradering skulle finna mängder av köpare.
Säkert som amen i kyrkan.
Eller varför inte en uppgraderad DUETT?
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]