Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
KKR skrev:
XC90_Executive skrev:Givetvis ska ni ha vad som står i kontraktet. 4 st oden med rätt dimension för just er motor.
Det är väl det ni beställt och betalat för?
Beror väl på vad det stod i kontraktet. Om det bara stod 16" Oden med vinterdäck, eller om det var specat med däckfabrikat och dimension.
Moody skrev:
KKR skrev:
XC90_Executive skrev:Givetvis ska ni ha vad som står i kontraktet. 4 st oden med rätt dimension för just er motor.
Det är väl det ni beställt och betalat för?
Beror väl på vad det stod i kontraktet. Om det bara stod 16" Oden med vinterdäck, eller om det var specat med däckfabrikat och dimension.
Fast att Volvo ska skilja sig mot sin egen rekomendation (det står ju faktiskjt i manualen att just 205/60 EJ ska användas till D5 AWD) är ju rätt anmärkningsvärt. För i nästa mening brukar det ju sägas att "Köp dina däck hos Volvo, vi vet bäst vilka som passar för just din bil". Jo, eller hur!
Användarvisningsbild
av CarMan
Som många redan nämt. ska man lugnt o sansat läsa igenom kontraktet. Sen talar man om at man vill bara ha det som står i kontraktet o inget annat.
av maba
Kan någon förklara för mig vad som förbättras i vinterväglag med 225/55 jämfört med 205/60? Förutsatt att belastningsklass är OK.

Jag frågade pris hos tre olika återförsäljare på en V70 D5 AWD. Två specade 205:or och den tredje 225:or på vintersulorna. Eftersom jag köpte hos den tredje fick jag "övertala" dem att sätta dit 205:or, som för övrigt var 2000:- billigare än 225:or.
Enligt helbilsgodkännandet får egentligen inga andra däcksdimensioner monteras än de som står i reg.beviset. Det är det lag på. Å andra sidan finns det ingen myndighet som följer upp helbilsgodkännandet såvitt jag vet men jag skulle som övriga sagt kräva det som står i kontraktet.
Användarvisningsbild
av CarMan
det där finns det många åsekter om.

tittar vi på full dubbade rally däck, så bill man ha så mycke tryck som möljigt på dubben, därför ska däcket vara smalt, så trycket inte blir på nåt annat än dubben.

åker vi i blött väglag så är det lättare att få vatten planing med breda däck, då det är större del blöt väg som ska rensas frånvatten, och längre väg att rensa unden vattnet, samt mindre tryck /mm2 som hjälper til att trycka undan vattnet.

men åker vi på barmark så ökar ju friktionen med bredare däck, samma gäller ju på is! bredare däck ger mer grepp på is (blackice, där dubbar inte hjälper)

sen har vi det här med belastningsklasser som du redan varit inne på, jag är ingen fena på detta, men gissar att det är svårt at hitta smala däck med rätt belastningsklass, då denna bil är tung. går vi upp på bredare däck så är det säker fler däck att välja på.
Ocj när vi tittar på olika däck, så har fäkgar varit en bristvara på grund av den ekonomiska krisen som fått flera föratag att kursa.
Dom fälgar volvo fått fram har bara skepats ut till dom levrantörer som kunnat leverera däck omgående, därav kasnke det inte funnits så bret sortiment at välja på
av maba
Bilprovningen säger:

"Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna."
maba skrev:Bilprovningen säger:

"Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna."
AHA - det var nytt för mig. Då gäller det i princip bara hastighetsklassningen ifs. Märkligt att man tillåter smalare men inte bredare?????
Användarvisningsbild
av CarMan
sen måste både däck & fälg har rätt belastningsklass (många som skiter i detta)
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]