- mån 15 nov 2010, 15:15
#466279
Jag har 6 mil enkel väg till jobbet. jag accelererar upp till 40 km/h och håller det fram till landsvägen, om det inte kommer någon bil accar jag till 50 km/h och håller det fram till motorvägens påfart, där jag accar till 95-100 km/h.
Efter 4 mil är jag framme vid infarten till Gbg, där hastigheten sänks till 90, sedan 70.
Jag passerar därefter 2 trafikljus som är sammankopplade med "grön våg" = eventuellt stopp och sedan 1 acc.
Slutligen 2 st trafikljus framme vid jobbet, vid 50 -sträcka.
Så jag kan säga att i mitt fall är det helt utan betydelse hur stort tröghetsmomentet är på de fälgar jag har på min bil. Däremot märkte jag en tydlig sänkning i förbrukning med kapslar på plåtfälgarna jf med utan.
Totalt har jag 1 acc till 95-100 ( uppdelad på 3 delar), och 2 acc till 50 km/h.
Total acc tid ca 40-50 sekunder, med en restid på 35-40 minuter.
Om det skulle vara kö, ändras topphastigheten, och det uppstår ett antal mindre acc.
/greenbay
Efter 4 mil är jag framme vid infarten till Gbg, där hastigheten sänks till 90, sedan 70.
Jag passerar därefter 2 trafikljus som är sammankopplade med "grön våg" = eventuellt stopp och sedan 1 acc.
Slutligen 2 st trafikljus framme vid jobbet, vid 50 -sträcka.
Så jag kan säga att i mitt fall är det helt utan betydelse hur stort tröghetsmomentet är på de fälgar jag har på min bil. Däremot märkte jag en tydlig sänkning i förbrukning med kapslar på plåtfälgarna jf med utan.
Totalt har jag 1 acc till 95-100 ( uppdelad på 3 delar), och 2 acc till 50 km/h.
Total acc tid ca 40-50 sekunder, med en restid på 35-40 minuter.
Om det skulle vara kö, ändras topphastigheten, och det uppstår ett antal mindre acc.
/greenbay
V70-00, V50-12, XC60-17Peugeot Expert-02, V70-12,Toyota Avensis-99,V50-08,C70-01,V50-06, 854-94,745-88,245-91,-83, Amazon-64, 244-79 turbo,Ford Granada-79,Toyota Cressida-81,Saab 900 T-80,Toyota Starlet-83, 142-68, 244 Turbo-81