Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av greenbay
Jag har 6 mil enkel väg till jobbet. jag accelererar upp till 40 km/h och håller det fram till landsvägen, om det inte kommer någon bil accar jag till 50 km/h och håller det fram till motorvägens påfart, där jag accar till 95-100 km/h.
Efter 4 mil är jag framme vid infarten till Gbg, där hastigheten sänks till 90, sedan 70.
Jag passerar därefter 2 trafikljus som är sammankopplade med "grön våg" = eventuellt stopp och sedan 1 acc.
Slutligen 2 st trafikljus framme vid jobbet, vid 50 -sträcka.
Så jag kan säga att i mitt fall är det helt utan betydelse hur stort tröghetsmomentet är på de fälgar jag har på min bil. Däremot märkte jag en tydlig sänkning i förbrukning med kapslar på plåtfälgarna jf med utan.
Totalt har jag 1 acc till 95-100 ( uppdelad på 3 delar), och 2 acc till 50 km/h.
Total acc tid ca 40-50 sekunder, med en restid på 35-40 minuter.
Om det skulle vara kö, ändras topphastigheten, och det uppstår ett antal mindre acc.
/greenbay
av Columbus
På 80-talet var jag med och "jobbade" en del med rullmotstånd på hjul och för att göra en lång historia kort så var den erfarenhet (då) att stora, smala heltäckande hjul gav minst motstånd jämfört med små (lika smala) ekerförsedda hjul som gav mest motstånd (både rull och luft). Lika däck var jämförelsen. De små hjulen vara "bara" bäst när det handlade om start/stopp. Detta var tester på hjul som inte gick/går att köpa men det var ändå intressant att se resultatet. När vi ändrade bredder/profiler/tyngder/tryck fick vi helt andra resultat som slog ut de som vi tidigare haft.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]