Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enzo skrev:Det är rätt tycker jag. Miljöbilar ska inte vara för starka och törstiga. Det är ju patetiskt att se t.ex. amerikanska etanolkonverterade smallblock-V8or.

180 hk räcker gott och väl i en familjebil med miljöstämpel.
Förvisso, men det är ändå bättre att V8:an går på etanol än bensin. På nåt sätt bör det finnas styrmedel som gynnar biobränslen i alla motorer oavsett storlek och styrka. Men det bör förstås finnas insidament att i första hand välja en så liten och snål motor som möjligt, som går på etanol eller annat biobränsle. Jag själv ser fram emot att provköra en V60 med T4F i vår. Det är mycket möjligt det blir min nästa kärra.
Variosboy skrev:
Emiljonsson7 skrev:Hmmmmm!

Fick detta deprimerande besked från Volvocars idag kring min fråga om när man etanolkonverterar de nya bensinmotorerna.

"Det vi vet idag är att någon gång under våren kommer en 180 hk motor. I dagsläget finns det inga planer på att ta framvarken någon 240 eller 203 hk motor."

Jag har grymt svårt att acceptera detta måste jag säga och förstår ärligt talat inte varför? Tror man att de som kört 2,5FT i några år kommer att nöja sig med T4. Har man kört 1,8f så förstår jag omman tar ett glädjeskutt men inte annars. Undrar hur många T5:or man kommer sälja om de inte är miljöklassade. För mig känns T4.an inte alls som ett alternativ. Nej det var riktigt surt att höra måste jag säga. Då var denna dagen förstörd :(
Enkel matte, de som skiter i miljön kommer att göra det även om nåt år eller så, så visst är T5 säljbar, och de som idag kör 2.5FT och tänker på miljön har väl inga problem att tappa hästkrafter för miljöns skull, eller!?!?
Hur mycket är miljötänk och hur mycket är ett lägre förmånsvärde när det gäller val av bränslealternativ.
Men en ny Etanolmotor kommer tydligen i mars till S/V60
Senast redigerad av 1 Steff 99, redigerad totalt 0 gånger.
Variosboy skrev:
Emiljonsson7 skrev:Hmmmmm!

Fick detta deprimerande besked från Volvocars idag kring min fråga om när man etanolkonverterar de nya bensinmotorerna.

"Det vi vet idag är att någon gång under våren kommer en 180 hk motor. I dagsläget finns det inga planer på att ta framvarken någon 240 eller 203 hk motor."

Jag har grymt svårt att acceptera detta måste jag säga och förstår ärligt talat inte varför? Tror man att de som kört 2,5FT i några år kommer att nöja sig med T4. Har man kört 1,8f så förstår jag omman tar ett glädjeskutt men inte annars. Undrar hur många T5:or man kommer sälja om de inte är miljöklassade. För mig känns T4.an inte alls som ett alternativ. Nej det var riktigt surt att höra måste jag säga. Då var denna dagen förstörd :(
Enkel matte, de som skiter i miljön kommer att göra det även om nåt år eller så, så visst är T5 säljbar, och de som idag kör 2.5FT och tänker på miljön har väl inga problem att tappa hästkrafter för miljöns skull, eller!?!?
Men det rullar knappt några 2,5T idag på våra vägar (jämförbar med T5). Nästan alla är 2,5FT och många av dem har börjat sitt liv som tjänstebilar. T5 kommer att sälja men inte mer än kanske 10% av vad dagens 2,5FT gjort är min gissning. Den kommer sälja ungefär som den 2,5T som funnits.

Och jag är INTE beredd att tappa hästkrafter för miljöns skull. Faktiskt inte. Inte i en bil för 400.000kr. Den drar för övrigt lika mycket som 2.0F så hästkrafter och förbrukning är inte alltid synonymt.
Emiljonsson7 skrev: Och jag är INTE beredd att tappa hästkrafter för miljöns skull. Faktiskt inte. Inte i en bil för 400.000kr. Den drar för övrigt lika mycket som 2.0F så hästkrafter och förbrukning är inte alltid synonymt.
Vad har priset på bilen och Hk egentligen med varandra att göra??
2.0F är väl ingen vettig jämförelsemotor, den är ju inte med i matchen alls (anser jag)..
Steff 99 skrev: Hur mycket är miljötänk och hur mycket är ett lägre förmånsvärde när det gäller val av bränslealternativ.
I mitt fall 50% miljötänk och 50% plånbok. Och att bilen går bättre på E85 skadar ju inte :D

Jag har kört 3 miljöbilar i rad nu. V70N Bi-Fuel, V70II 2,0F och nu 2,5FT

AFV:n med biogas slår alla andra bränslen med hästlängder så även om den har 231 hästar så har den otroligt låga utsläpp.
Variosboy skrev:
Emiljonsson7 skrev: Och jag är INTE beredd att tappa hästkrafter för miljöns skull. Faktiskt inte. Inte i en bil för 400.000kr. Den drar för övrigt lika mycket som 2.0F så hästkrafter och förbrukning är inte alltid synonymt.
2.0F är väl ingen vettig jämförelsemotor, den är ju inte med i matchen alls (anser jag)..
I en bil i Volvos prisklass så förväntar jag mig viss prestanda. Spelar ingen roll om det är el-hybriddrift eller vad man än hittar på men jag är inte beredd att ge 400.000 för en bil med en 1,6 liters miljödiesel på 115hk. Det går bort. Motorn skall matcha bilen enligt min åsikt.
Emiljonsson7 skrev:
Steff 99 skrev: Hur mycket är miljötänk och hur mycket är ett lägre förmånsvärde när det gäller val av bränslealternativ.
I mitt fall 50% miljötänk och 50% plånbok. Och att bilen går bättre på E85 skadar ju inte :D
Tror nog att det är 50/50 för merparten, därför är det lite konstigt att man är så sen från Volvo med de nya etanolmotorerna speciellt nu när S/V60 lanseras.
Emiljonsson7 skrev:
Variosboy skrev:
I en bil i Volvos prisklass så förväntar jag mig viss prestanda. Spelar ingen roll om det är el-hybriddrift eller vad man än hittar på men jag är inte beredd att ge 400.000 för en bil med en 1,6 liters miljödiesel på 115hk. Det går bort. Motorn skall matcha bilen enligt min åsikt.

En V70 1,6D med samma utrustning som en 2,5FT för 400k kostar väl ungefär 50k mindre, eller!? (minns inte riktigt vad 1,6D kostade..)
Så jämförelsen haltar ju lite, men visst, jag köper argumentet att DU vill ha mer Hk.
Variosboy skrev:
En V70 1,6D med samma utrustning som en 2,5FT för 400k kostar väl ungefär 50k mindre, eller!? (minns inte riktigt vad 1,6D kostade..)
Så jämförelsen haltar ju lite, men visst, jag köper argumentet att DU vill ha mer Hk.
Ja, du har rätt men då jag har tjänstebil så betalar jag bara 80% av förmånsvärdet för min 2,5FT då det är en miljöbil så då blir den grymt konkurrenskraftig och med en "relativt" låg månadskostnad i jämförelse med prestandan.

När jag beställde min senaste 2,5Ft så hamnade månadskostnaden på ca 4500kr netto. För 1,6D hamnar jag på 4700 kr. 200 kr MER alltså. Helt obegripligt egentligen men så stor skillnad gör miljöavdraget. Då är valet lätt :D
Tycker baraq det är mycke snack o antaganden, innan man kört maskinerna. Ni kollar på sifror o tror att ni då kan allt.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]