Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det kom upp en fråga om service - Jag hann bara göra en service, eftersom jag inte hade den i två år. Det var en anpassad service, när den hade gått ca 1000 mil (ett år). Kostade 2300kr.
av Arese
Toppmodeller från tillverkare med lite svagare varumärke är ofta svårt läskande i andra hand. Bilar som egentligen är dödsdömda från första början med lite "looser-stämpel" som Volvo V8, jänkarnas, fransmännens och asiaternas (minus Lexus) lyxvarianter ger väldigt mycket för pengarna efter ett par år. Skulle själv kunna tänka mig en några år gammal S80 V8 eller Cittra C6 om jag gav upp tjänstebilssvängen.

Sen är det inte så viktigt om man kan flyga till månen med en Volvo V8 eller inte.... :D

Mvh
Arese
av perhall
En annan sak, som jag tycker är ytterst viktig när det gäller V8:or, är motorljudet.

Volvos V8 låter som en riktig V8, i BMW 545 fr a men även 550 är ljudet ganska likt en BMW-sexa. Naturligtvis inte helt fel, men långt kvar till Volvo V8 eller MErca 500.

När det gäller sexor har Volvos 3,2 ett fantastiskt ljud liksom alla BMW-sexor. Merca E320 t ex låter rätt trist, E350 är bättre.

Kanske en löjlig fundering men det är ju inte av förnuftsskäl man köper en V8.../PH
Användarvisningsbild
av supersonic
Jag tycker detaljkvaliteten är för dålig på S80 V8. Man förstår varför man kan köpa den till fattiga priser. Där är Audi bättre i upplevd känsla naturligtvis som ny men även begagnad.

S80 V8's motorljud är dock gött och vissa tester tyder på en drivhjulseffekt på mellan 270 och 290 hk.

S80 V8 är snabb, dock med en låda som i så många andra Volvobilar, bl.a. D5 205 filtrerar bort mycket av den egentliga motoreffekten. Så vissa motorer kanske har mer än 315 hk?
Senast redigerad av 1 supersonic, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har jag rensat rejält i tråden.
Det kan säkert olyckligtvis ha kommit bort något som borde varit kvar men hoppas ni har överseende med detta.
Nu skippar vi debatten om accelerationstider och låter tråden handla om S80 V8 AWD.

Tråden upplåst.
av Amli
supersonic skrev:Vilken generation haldex är det i V8'an?
Jag gissar att efter MY09 är det gen 4. Det är det i alla fall på XC70.
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: OT och dumheter raderat.
Varför tråden blev låst och rensad var för att den var väldigt OT! Kan tillägga att påhopp/förolämpningar osv inte är tillåtet att skriva, oavsett om det är till en moderator eller ej.

Jag har inte rensat ett enda inlägg, utan lämnade över det helt till övriga mod eftersom jag också hade skrivit i tråden.

Har ni något att säga om detta så skicka PM till mig så tråden inte spårar ut igen.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]