Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
CarMan skrev:
frba skrev:Nej, du måste byta styrenheten, det är ett välkänt fel.
Jag har haft samma problem på min V70 my11.
Om du inte byter enheten så får du bara tillbaka problemet!

Hej. första inlägget o vet redan allt om just MY 11 som inte rullar så många på vägarna ! imponerande.
jag har inte set detta fel på en enda MY11 så så himla anligt kan det inte vara. Hade du sagt MY08-09 så hade ser varit en annan 5:a

HAn ska inte byta nått, för då får han ju betala det själv! han ska BARA tala om vilka problem han har, så täcker garantin repratonen!
Instämmer helt, varför skall folk hålla på o skruva mixtra med bilar som har garanti. Nä åk in och boka tid för det problem man har punkt slut. varför köper man annars en nybil för om inte problemfritt ägande. Naturligtvis kan problem inträffa ändå men det täcks ju av just garanti.
av Peanuts
Det jag tror frba menar är: "Låt verkstaden byta styrboxen på garanti". Vad gäller hur vanligt det här är på MY11 så har jag och JHg på forumet råkat ut för felet, läs mer om det i tråden jag länkade. Jag har haft så många olika fel på min bil, men jag tror att det som gjorts på min för att åtgärda radioproblemet är byte av styrbox samt nu senast en mjukvaruuppdatering.

Lycka tll!
Användarvisningsbild
av CarMan
Peanuts skrev:
Det jag tror frba menar är: "Låt verkstaden byta styrboxen på garanti". Vad gäller hur vanligt det här är på MY11 så har jag och JHg på forumet råkat ut för felet, läs mer om det i tråden jag länkade. Jag har haft så många olika fel på min bil, men jag tror att det som gjorts på min för att åtgärda radioproblemet är byte av styrbox samt nu senast en mjukvaruuppdatering.

Lycka tll!

Vist menar han säkert att det ska gå på garantin, men det går bara på garantin om han reklamerar den symtom han har, inte om han kräver att en viss del ska bytas (om verkstan följer rådet o det inte avhjälper symtomen så får han själv beala delen)

Möljigt att du har liknande smtom (vi vet en om ni har samma fel) men du skriver att nu byt nån "box" & efter det även alddat en mjukvara! hjälpte det alltså inte att byta "boxen" ??? i såna fall kanske han INTE ska byta "boxen"

Sen fins det många "boxar" i en bil.
av frba
CarMan skrev:
Peanuts skrev:

Lycka tll!

Vist menar han säkert att det ska gå på garantin, men det går bara på garantin om han reklamerar den symtom han har, inte om han kräver att en viss del ska bytas (om verkstan följer rådet o det inte avhjälper symtomen så får han själv beala delen)

Möljigt att du har liknande smtom (vi vet en om ni har samma fel) men du skriver att nu byt nån "box" & efter det även alddat en mjukvara! hjälpte det alltså inte att byta "boxen" ??? i såna fall kanske han INTE ska byta "boxen"

Sen fins det många "boxar" i en bil.

Jag vet inte vad ditt problem är! Jag ringde direkt till Upplandsmotor när jag fick ovan nämnda problem, och där sa man att detta är ett välkänt fel på V70 MY11 och att man måste byta ecd-boxen, annars så får man tillbaka problemet. Ja det var mitt första inlägg eftersom jag bara har ägt en Volvo i en månad, detta är mitt andra och sista inlägg, jag försökte bara hjälpa till och föra vidare mina erfarenheter. Detta måste vara det sämsta forum som jag stött på!
Användarvisningsbild
av CarMan
Problemet jag har är at jag inte gillar när folk säger at man måste göra ditten o daten när dom i själva verket inte själva vet om det dom säger stämmer !!!

(det finns inget som heter ECD box)
av Tartryffel
CarMan skrev:Problemet jag har är at jag inte gillar när folk säger at man måste göra ditten o daten när dom i själva verket inte själva vet om det dom säger stämmer !!!

(det finns inget som heter ECD box)
Tänk om fler kunde läsa och inse det viktiga i ovanstående.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja, jag skulle kuna hård dra det o säga at om en kund kommer in o beställer jobbet Byte ICM (när bilen är innom garantitiden) så kan ju kunden bli tvungen att själv betala delen. han har ju beställt jobbet.
Nu händer det ju inte verkligheten, eftersom man är skyldig att kolla om blen har garanti. vid garanti rep får man inte byta en del utan att först felsöka för att tareda på vad som är trasigt.
Går det inte att "se" vad som är trasig får inte verkstan betalt för att byta saker hur som helst (går inte att få igenom det på garantin)
Därför ska man alltid reklamera den symtom man har på bilen, sen får verkstan avgöra vad som är fel (& du som kund bör ha förståelse för att det kan vara svårt att hitta ett fel som bara uppträder ibland)
Ett fel som är konstant (med konstan menas att felet är framme hela tiden, inte att det återkommer ofta) Är felet konstant kan jag "lätt" mäta mig fram till vad som är fel. Uppräder därimot felet bara var 10 min eller varanna vecka så är det ju svårt att mäta (jag kommer ju alla gånger har rätt mätresultat i det ögonblick jag mäter)

Sen har vi ju många system som går i haltahem lägen när felkoder sätts (radiodisplayen kan slockna på grund av att slutsteget kråglar eller liknande) Kunden kan då uppleva en symtom som är lik nån annan symtom (men båda symtomerna är bara haltahem läget) man har 2 helt olik fel på bilarna.
en annan sak som försvårar är att felet kan vara 1 sek långt, den går bilen i haltahem läge (kunden upplever symtomen som konstant, men felet är 1 sek långt) Det är inte lätt att mäta sig fram till felorsaken då!
av svendufva
Det har kommit ett servicemeddelande så man skall byta ECM? Displayen till stereon. Felet har dock ännu inte återkommit.
Användarvisningsbild
av CarMan
svendufva skrev:
Det har kommit ett servicemeddelande så man skall byta ECM? Displayen till stereon. Felet har dock ännu inte återkommit.
Displeyen heter ICM (ECM är motorstyrenheten)

Andvänd bara de rätta förkortningarna = vet ni inte förkortningen skriv inget.
av Jöns
Tjena!

Jag fick idag samma problem två gånger på min 09:a...

Startar bilen och radion går inte igång. Om man trycker på powerknappen visas bilden med "high performance sound" men inget ljud och bilden försvinner igen. Efter att bilen stängts av och somnat fungerar allt igen.

Felet verkar finnas på fler än MY11?
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]