- ons 27 okt 2010, 09:01
#459464
63 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48. Anslutning av varsellykta ska vara så utförd att den inte orsakar nämnvärt spänningsfall i bilens elektriska system när bilens hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V. Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får bil av 1978 eller tidigare års modell och som förs med tända varsellyktor, föras utan att föreskrivna positionslyktor (baklyktor och parkeringslyktor), skyltlykta och sidomarkeringslyktor samtidigt lyser.
Men det finns också en ny EU regel som förbjuder att ha bakljsen tända på dagen pga miljöskäl då viska spara el/bensin :-O) :-O) :-O)
Enligt belysningsdirektivet ska de tekniska kraven i ECE-reglemente 48 uppfyllas och i avsnitt 6.19 anges att varsellykta är obligatorisk på motorfordon och de lyktor som anges i punkt 5.11 (främre- och bakre positionslyktor, skyltlykta och i förekommande fall breddmarkeringslyktor och sidomarkeringslyktor) inte får vara tända när varsellyktorna är tända.
Då måste vi ju uppdatera vår svenska lag antar jag eller skita i vad EU säger.
Edit... Ops, man har visst redan pillat på lagen.....
68 § strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Bara att släcka ned bak allså ?:-/
Momentum skrev:Nåt krav att ha något mera än lyse framåt på dagtid finns väl inte?Jodå, det är lag på det, det blir böter direkt. Bara bilar före 1978 år modell har dispens att köra utan bakljusen tända på dagen.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... g_utg3.pdf
Sen att det är mindre bra att åka omkring utan lyse bakåt är ju en annan sak
Nu kan väl inte målgruppen vara oss i Sverige med våra fina ½ ljuslag, där alla? nyare bilar har automatik
63 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48. Anslutning av varsellykta ska vara så utförd att den inte orsakar nämnvärt spänningsfall i bilens elektriska system när bilens hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V. Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får bil av 1978 eller tidigare års modell och som förs med tända varsellyktor, föras utan att föreskrivna positionslyktor (baklyktor och parkeringslyktor), skyltlykta och sidomarkeringslyktor samtidigt lyser.
Men det finns också en ny EU regel som förbjuder att ha bakljsen tända på dagen pga miljöskäl då viska spara el/bensin :-O) :-O) :-O)
Enligt belysningsdirektivet ska de tekniska kraven i ECE-reglemente 48 uppfyllas och i avsnitt 6.19 anges att varsellykta är obligatorisk på motorfordon och de lyktor som anges i punkt 5.11 (främre- och bakre positionslyktor, skyltlykta och i förekommande fall breddmarkeringslyktor och sidomarkeringslyktor) inte får vara tända när varsellyktorna är tända.
Då måste vi ju uppdatera vår svenska lag antar jag eller skita i vad EU säger.
Edit... Ops, man har visst redan pillat på lagen.....
68 § strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Bara att släcka ned bak allså ?:-/
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.