Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:Nåt krav att ha något mera än lyse framåt på dagtid finns väl inte?
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... g_utg3.pdf
Sen att det är mindre bra att åka omkring utan lyse bakåt är ju en annan sak
Nu kan väl inte målgruppen vara oss i Sverige med våra fina ½ ljuslag, där alla? nyare bilar har automatik
Jodå, det är lag på det, det blir böter direkt. Bara bilar före 1978 år modell har dispens att köra utan bakljusen tända på dagen.

63 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48. Anslutning av varsellykta ska vara så utförd att den inte orsakar nämnvärt spänningsfall i bilens elektriska system när bilens hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V. Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får bil av 1978 eller tidigare års modell och som förs med tända varsellyktor, föras utan att föreskrivna positionslyktor (baklyktor och parkeringslyktor), skyltlykta och sidomarkeringslyktor samtidigt lyser.

Men det finns också en ny EU regel som förbjuder att ha bakljsen tända på dagen pga miljöskäl då viska spara el/bensin :-O) :-O) :-O)

Enligt belysningsdirektivet ska de tekniska kraven i ECE-reglemente 48 uppfyllas och i avsnitt 6.19 anges att varsellykta är obligatorisk på motorfordon och de lyktor som anges i punkt 5.11 (främre- och bakre positionslyktor, skyltlykta och i förekommande fall breddmarkeringslyktor och sidomarkeringslyktor) inte får vara tända när varsellyktorna är tända.

Då måste vi ju uppdatera vår svenska lag antar jag eller skita i vad EU säger.

Edit... Ops, man har visst redan pillat på lagen.....

68 § strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

Bara att släcka ned bak allså ?:-/
Användarvisningsbild
av palmqvist
Tycker de borde ändra tillbaka den lagen så man måste ha baklyktorna tända, en bil med tända bakljus syns bättre när det regnar eller är lite dimmigt ute, o hur många kommer inte glömma att sätta på baklyktorna då?
av Moody
Många nya bilar har ju en skymningssensor inbyggd i ljussystemet: när bilen startas i dagsljus är all belysning släckt, utom varselljusen fram. Vid skymning, i tunnlar eller liknande tänds automatiskt halvljus och bakljus

Sen när de säljs i Sverige så har ju detta varit omprogrammerat så att halvljus alltid är på, men det kan ju vara läge att ändra på det.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Är det någon som monterat detta kit och fått till mjukvaran i bilen? Riktigt Nice med drl.. Och det såg ju snyggt ut på Bilia där det säljs, dom kunde dock inte ge mig svar på hur det ska kopplas in riktigt med mjukvarufunktion o så.. Vore toppen om någon fått till det kunde skriva lite om det 8)
av Upplyst
Kanada har haft DRL sedan 1990, jag hade detta i min cheva caprice -91 och Buick roadmaster-93 och funktionen var som på de nyaste bilarna i europa har börjat med nu.. alltså svagare lampor fram (reducerat helljus) och helt släckt bak, sen var det en skymningssensor i defrostergallret (twilight sentinel) som tände halvljus och övrig belysning i skymning. detta fick jag koppla ur tidigare då det inte gillades av SBP, men numera är det tillåtet, så återigen en sak till som de på andra sidan pölen var före med !!!!!!
tycker att släckta bakljus på dagen är en stor fördel då bakomvarande uppmärksammar bromsljus/blinkers bättre.

Dessutom syns DRL bättre än halvljus!! halvljus får ju inte lysa upppåt, vilket varselljusen får, och gör.

sen dessa som inte begriper sin bils funktioner och inte slår om ljusvredet i skyning om deras bil saknar autoläge borde ju ta och sätta sig ner med instruktionsboken en helkväll, det är tyvärr jävligt många korkskallar som inte kan nåt mer än vrida på nyckeln och svänga på ratten..

lika illa är det med de som inte använder DRL funktionen som det är tänkt, utan låter ljusvredet stå i huvudljusläge även på dagen, det borde inte vara möjligt... det går ju på volvo då deras huvudljus är kopplat via tändlåset, men så skulle det ju inte va, man skulle va tvungen att vrida tillbaka till 0 eller auto!
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Man jag antar att om det regnar eller är dåligt väder på annat sätt så är det väl bara gravljus som är ok? För att pljus och dimljus är ju bara ok att använda istället för halvljuset vid bra väder ooch dagsljus.
av frippe87
Lånar tråden och hoppas att det är okej. Fick idag hem mina drl ljus som är inbyggda i dimljus kåpan. Det jag inte förstår är vilken kabel som ska till p ljuset. DRL ska ja kunna dimma ner, vilket den jag köpt kan. Men från själva dosa går bara en plus och en minus kabel, jag trodde ju att det skulle vara en kabel till för inkoppling på p ljuset, eller hur fungerar det?

Ja ibland ebay kanske bäst då dom glömde skicka med installations bruks...

Key Features

Direct fit into the vehicle's bumper.

E-mark Stamped

Comes with fitting instructions.

Wiring loom allows easy connection to the vehicles existing wiring (if available - please check before ordering)

Dims when headlights/sidelights are activated

Improves's the look of your car

Fog lamps Installation do not need to change any of the original car lines. Remove the original car's fog lights first and then install this fog lights, the plug can be directly inserted into the plug on the original car

Installation:

1. Not need to change the fog lights, original car location to install, no need to paste a direct replacement for the original car black fog lamp shade, power cable can be connected to the fog lights on (open fog bright).

2. Can also be connected to the battery positive and negative, the patented technology dedicated Daytime Running Light: the unique car to start Automatic Identification System (LEDs switch on their own lights turn on and off)!

Så där stod det i annonsen.

Någon som vet hur detta funkar?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har du bara två kablar så är enda chansen att den dimmas ner att intelligensen för den funktionen finns i bilen, annars är det kört på den punkten.
Mejlat säljaren om installationsanvisning?
Lägg upp den här när du fått den!

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]