Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Steff 99 skrev:
Momentum skrev:Jag tror att det är bra om man har det dokumenterat att en märkesrepresentant har rekommenderat en dimension avvikande från den godkända, bara utifall
Det står väl i registreringsbeviset vilka dimensioner som är godkända enligt "helbilsgodkännandet"
Exakt, och 205 är inte godkända enligt "helbilsgodkännandet" på en D5:a
Användarvisningsbild
av mange69
Jag har beställt min bil med sommardäck 245/45R17 och vinterdäck 205/60R16. Pga mitt val kommer väl bilen att typas in med dessa dimensioner, eller? Om man inte gjort det så kanske det blir problem om man går utanför typningen.
Användarvisningsbild
av Momentum
mange69 skrev:Jag har beställt min bil med sommardäck 245/45R17 och vinterdäck 205/60R16. Pga mitt val kommer väl bilen att typas in med dessa dimensioner, eller? Om man inte gjort det så kanske det blir problem om man går utanför typningen.
Alternativa godkända alternativ till en D5:a hittar du på sidan 298

http://esd.volvocars.net/site/owners-in ... p11768.pdf

Sen vad som går eller inte är en annan fråga
Användarvisningsbild
av mange69
Enligt säljaren så är det för sommardäck som tabellen gäller. För vinterdäck är det inga problem att ha 205 istället. Vad säljaren grundar det på vet jag inte, men hoppas de har rätt. Jag har hellre något smalare däck på vinterdäcken. Om problem uppstår får de stå till svars.
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag ställde samma fråga till min säljare, och fick nog det korrekta svaret, att 225:or gällde

Samma svar har en del andra fått om du kollar runt här så är just vinterdäck aktuella i flera trådar och även frågan runt dimensioner till D5:or

Alternativa dimensioner

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken:

* är typgodkända,
* uppfyller kraven på belastningsförmåga,
* uppfyller kraven på hastighetskapacitet och är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg:

* ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
* ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
* ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
* En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Källa: Vägverket http://www.vv.se
av maba
Hos Bilprovningen skriver de:

"Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna."
av boopidoo
Ja det är ju riktigt intressant att Volvo tycker att det krävs 225:or bara för att motorn är programmerad att ge lite mer effekt. En 2.4D / D3 är ju enligt instruktionsboken godkänd för 205:or och om man låter Polestar trimma bilen har ju den mer effekt än D5. Lurigt det här, ska ta och ringa till min lokala Volvohandlare och höra vad de säger, troligtvis säger de att det måste vara 225:or även om det verkar galet.
av AndS
Säljaren har fel att det bara är 225 som är godkänt för vinterdäck.
T.ex. hastighetsklass som skrivs är för sommardäck, på vinterdäck kör man nästan alltid med lägre hastighetsklass.
av boopidoo
Jag ringde igen idag till Upplands Motor i Uppsala och frågade efter godkända däck och fick svaret att 205/60-16 var godkända så sådana får det bli.

Försökte beställa plåtfälgar till Nokian Hakka 7 på dackonline.se men det gick inte så bra av någon anledning. Kunde inte alls välja Hakkadäcken till någon plåtfälg. Jaja, får väl införskaffa vinterfälgarna någon annanstans.
av AndS
boopidoo skrev:Jag ringde igen idag till Upplands Motor i Uppsala och frågade efter godkända däck och fick svaret att 205/60-16 var godkända så sådana får det bli.

Försökte beställa plåtfälgar till Nokian Hakka 7 på dackonline.se men det gick inte så bra av någon anledning. Kunde inte alls välja Hakkadäcken till någon plåtfälg. Jaja, får väl införskaffa vinterfälgarna någon annanstans.
Beställ inte plåtfälgar som rostar och "billiga" navkapslar. Köper du ett paket kan du få ett bra pris.

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]