- sön 10 okt 2010, 20:31
Förra året letade jag enbart efter Nokian WR G2 till mina 245/40/18 vinterhjul. Först och främst är Nokian alltid ett säkert kort, alltid i toppen med egenskaperna och går alltid att hitta till ett bra pris. Säljarna visade mig då WINTRAC XTREME som Vredestein har utvecklat i samverkan med Giugiaro Design. Men jag tyckte vadå design på vinterdäck? Nokian ser inte löjliga ut i heller och har dessutom väldigt bra vägegenskaper.
När mina Nokian WR G2 blev försenade erbjud mig säljarna att köpa Vredestein Giugiaro till ett reducerat pris. Jag kollade på nätet efter fakta och tester. Toppenbetyg, speciellt vad det gäller stora dimensioner som sällan framgår i vanliga vinterdäcktester. Giugiaro Design gjorde dem mer tilltalande och speciella även om inte ska vara avgörande.
Och jag slog till. Nu sitter dem på mina Fortuna 18” och jag ångrar inte en sekund. Kan bara konstatera att även egenskaperna känns bättre än WR G2 och även Hakka R när det gäller stora dimensioner. Designen som absolut inte var avgörande gör mig ändå en smula mer glad, belåten. Visst är de snygga som fan.
Om de idag skulle stå i butiken sidan om WR G2 eller vilka andra däck som helst så skulle jag utan tvekan ta Vredestrin Giugiaro. Nu har jag kört och testat dem och har en annan inställning. Så vad det gäller 18” är det dessa som gäller.
På vissa ställen är Giugiaro Design alldeles för dyra, men det är ändå en del som har riktigt bra priser, så om Ni tvekar då kan jag varmt rekommendera dem.