Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Manuell lobbar jag för. Jag är inbiten geartronic-hatare men samtidigt fattar jag inte vad som är så problematiskt med diesel och manuell låda? Kan upplysa om att nya D5 har varvstopp vid 5200rpm, inte speciellt långt ifrån många bensinmotorer.

Kör på manuell!
Hej! Utan minsta tvekan skulle jag ta automaten, i synnerhet en D5:a. Innan jag köpte min egen testade jag en manuell dylik, och är inte imponerad av volvos manuella lådor. Prövade faktiskt även nya s60 med powershiftlåda, kan inte påstå jag skulle vilja, byta seg o slö i reaktionen.
VolvoB20 skrev:Jag totalvägrar automaten till Dieselfemmorna tills volvo släpper Powershift/DSG automatlådor

Dagens Slirtronic-lådor drar ju ohemult mycket bränsle.

För övrigt gör D5ans bottendrag att det är premiumkänsla att köra manuellt, bara att lägga i 6an och åka på 420 Nm hela dagen. :P

Men bara en mega-looser köper D5, köp D3 med polestar så får du en D6 mycket billgare.

Gör som jag, jag lånade en D5 automat en vecka innan jag bestämde mig, då märker du vilken förbrukning din körstil ger.
Ja, runt 0,7 blandat. Ohemult mkt för en stor fyrhjulsdriven bil. Nästan lika mycket som en klenare 525xd till och med.

Du får gärna utveckla det där med D3 till D6?

D5 ska köras med automat tveklöst. Passar perfekt till bilen. Jag skulle säkert spara 0,5 dl milen med en manuell, men det är det värt för premiumkänslan att köra automat. Dessutom skiljer man sig lite från fattiglapparna som helst ville ha en D5. :D
Min MY11 D5 V70 AWD med automat fungerar som man kan förvänta, två personers spontana kommentar var "vad den växlar mjukt, det märks ju inte att den lägger i nästa växel"

Uppväxling tidigt, lock-up direkt på alla högre växlar, inget behov att växla ner vid moderat fartökning, sportläge som ger väldigt bra prestanda, om man tar en D5:a eller en T6:a

Det finns en tendens i forumet att kraftfullt framföra synpunkter baserade på tidigare erfarenheter kring automatlådan, detta då från tidigare årsmodeller, där implementationen inte varit kanske helt 100

Pratar vi om en MY11 så finns det inte någon anledning att inte välja automat om det gäller "uppförandet", sedan får man själv värdera om den ökade bränsleåtgången uppväger att man slipper växla själv

Enligt min säljare är det väldigt vanligt med automat på de motorstarkare bilarna
1. D5 går utmärkt att kombinera med manuell låda. Vridet gör att du kan växla efter eget tycke.

2. Att ge råd och att välja låda är som att ge någon råd om vad som är godast äpple eller päron.

3. Andrahandsvärdet på en vagn nära halvmiljonen påverkas förmodligen negativt av en manuell låda.

4. Var ska bilen köras? Kö och stad är inte så roligt med manuell. Satt i kö mellan Arlanda och Södertälje med en manuell. Inte så jättekul. Om man nästan bara kör i Norrlands inland är väl manuell ett bra val.

5. Kör själv D5 aut och är nöjd. Visst finns skönhetsfläckar men jag kan inte tänka mig en manuell.

Hälsningar

Henry
Oj, tackar för alla svar...med det inte sagt att frågan är färdigdiskuterad, men jag är glad att så många har gett sin synpunkt, dock har jag inte blivit direkt klokare :wink:

Ja smaken är ju som baken...och det verkar som att de flesta verkar var väldigt nöjda med SITT val, oavsett vilket det blev.

Jag måste fundera lite mer själv och framför allt få vantarna på en MY11 automat för att testa ordentligt. :roll:

Har jag förstått det rätt att MY11 automat har ett sportläge som inte tidigare MY har (vi snackar XC70 då)?
CirruZZ skrev:Oj, tackar för alla svar...med det inte sagt att frågan är färdigdiskuterad, men jag är glad att så många har gett sin synpunkt, dock har jag inte blivit direkt klokare :wink:

Ja smaken är ju som baken...och det verkar som att de flesta verkar var väldigt nöjda med SITT val, oavsett vilket det blev.

Jag måste fundera lite mer själv och framför allt få vantarna på en MY11 automat för att testa ordentligt. :roll:

Har jag förstått det rätt att MY11 automat har ett sportläge som inte tidigare MY har (vi snackar XC70 då)?
Precis, det fanns en fördröjning i början av modellåret där mjukvara med Sportläge för XC70 inte var färdig för D5:or, men vid det här laget bör den finnas på plats, andra har fått en uppgradering

Denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8#p448881c kan vara värd att läsa
Tack ska kolla in den tråden!
Enzo skrev: Ja, runt 0,7 blandat. Ohemult mkt för en stor fyrhjulsdriven bil. Nästan lika mycket som en klenare 525xd till och med.
Bara att gratulera dig. Min D5a drar 0.8 blandat med mauell, när jag körde likadant med D5 automat hamande jag på över litern/mil
Enzo skrev: Du får gärna utveckla det där med D3 till D6?

Dessutom skiljer man sig lite från fattiglapparna som helst ville ha en D5
D3 och D5 är exakt samma dubbelturbomotor, bara olika mjukvara som ger 163 eller 205 hk skiljer dem åt, Köp D3 + Polestar original volvo mjukvara = 225 hk = D6

Till på köpet sparar du 10.000 kr mot att köpa en D5. Så har du köpt en D5 för att skilja dig från fattilapparna så gick det nog inte så bra :D
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Tips till läsare av tråden: För att röra till det så mycket som möjligt så har Volvo sett till att XC70 D3 och XC70 D3 AWD fått olika motorer.
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]