Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Hade ett långt samtal med Volvoverkstaden igår ang detta. De hävdar med bestämdhet följande:
1. Ja det är lagligt med 205/55 R16.
2. Bilen är INTE typgodkänd med 205/55 R16
3. Volvo har inget egenintresse att "jag" inte skall använda 205/55 R16
4. Volvo tjänar inga pengar på sälja däck
5. Bilens egenskaper kan förändras och Volvo tar inget ansvar om ngt händer
6. Volvia kan krångla vid utbetalning av skadepengar

Jag resonerade fram och tillbaka. Jag bestämde mig för att köra med rekommenderad fälgstorlek och däck. Så jag har beställt kompletta vinterhjul med Hakka 7 och kommer sälja mina 205/55 R16 med Michelin X-Ice North.

Till syvende och sist: Sätta centrumringar och köra på lagliga - men icke godkända av Volvo - däck och fälgar på en 350k-bil. Svaret blev rätt så enkelt för min del.
Användarvisningsbild
av Anders E
Så blir det, sålde mina V70N-fälgar idag, nya Nokian Hakka 5 med fälg Agena beställd.
Kostnad 10880:- minus dom 6500:- jag fick för dom gamla så 5380:- blir slutsumman.
av Tartryffel
Åååååh vad mycket skitprat från Volvo. Jag kan göra listan lång men nöjer mig med två påståenden.
1. Volvo tjänar inte pengar på att sälja däck. I hård konkurrens men detta kan vara det dummaste jag hört. En säljare som får sälja en uppsättning däck är en synnerligen lycklig säljare som ligger bra till för månadsbonusen.
2. Visa mig ett fall där ett försäkringsbolag nekat ersättning pga fel däckdimension. Nu pratar vi inte om sommardäck på ishalka eller liknande, utan fel dimension. Händer inte, påstår jag.

Man får förstås tro vad man vill. När jag läser din redogörelse ser jag tyvärr en driven säljare som går ganska långt för att få sälja.

Avslutningsvis, frågan "Vad är 12k när jag lagt 270k på bilden egentligen?" ställdes. Det kan jag svara på. Det är precis lika mycket som att lägga tolv tusenlappar på bordet i vilket sammanhang som helst. Många glömmer det i större affärer (hus, bil osv) men de där tusenlapparna ska betalas i slutändan av samma beskattade lön. Så varför man ska göra en dålig eller onödig 12k-affär enbart pga att man just handlat för 270k har jag svårt att förstå.
Användarvisningsbild
av Guligan
Volvohandeln brukar ligga i ett ganska högt prisläge vad gäller däck, så det är naturligtvis som Tartryffel säger skitprat om man säger att man inte tjänar pengar på däckaffären.
Användarvisningsbild
av Momentum
Anders E skrev:Så blir det, sålde mina V70N-fälgar idag, nya Nokian Hakka 5 med fälg Agena beställd.
Kostnad 10880:- minus dom 6500:- jag fick för dom gamla så 5380:- blir slutsumman.
Dimension?
Användarvisningsbild
av Anders E
Momentum skrev:
Anders E skrev:Så blir det, sålde mina V70N-fälgar idag, nya Nokian Hakka 5 med fälg Agena beställd.
Dimension?
Ångrade mig och valde Naos-fälgen istället med Hakka 5 205-60-16
Användarvisningsbild
av lmgb
leiwi skrev:ja det funkar med nya centrumringar som du kan skaffa på en gummiverkstad för några tior

(centrumringarna som ofta är i plast sitter i navhålet på insidan fälgen för att centrera den) så du skall INTE montera fälgarna utan även om detta ser ut att fungera
Efter att ha kollat med min lokala däckfirma så är det klart att V70n plåt-fälgar INTE fungerar på V70 II av den enkla anledningen att det inte går att sätta på centrumringar på annat än lättmetallfälgar.
Därför blev det en beställning med Ace-Ada 7x16 med Nokian Hakka R 225/55-16. Beställde på nätet Onsdag kväll, leverans vid dörren Fredag middag. Suveränt. :-)-)

Provmonterade idag för att kolla att det var rätt fälgar.
Bild
Ser helt OK ut. :D
av ZizzoZ
Måste säga att det där blev riktigt nice =)

Jag e helt ny i denna värld av volvo fantaster och allt sånt =) Men jag skall i vilket fall som helst ner och beställa min V70 på måndag. Har tänkt att försöka förhandla till mig ett par vinterdäck på köpet. Är det något man ska tänka på?
Jag menar hur vet jag att han inte tar ett par fälgar som legat sen 1800-talet som är till V70n? och sen sätter på nya däck på bara? =)
Användarvisningsbild
av Momentum
ZizzoZ skrev:Måste säga att det där blev riktigt nice =)

Jag e helt ny i denna värld av volvo fantaster och allt sånt =) Men jag skall i vilket fall som helst ner och beställa min V70 på måndag. Har tänkt att försöka förhandla till mig ett par vinterdäck på köpet. Är det något man ska tänka på?
Jag menar hur vet jag att han inte tar ett par fälgar som legat sen 1800-talet som är till V70n? och sen sätter på nya däck på bara? =)
Får du sådan känsla kring din handlare så vet jag inte om jag skulle köpa bil av honom heller

Men här har du de aktuella fälgarna, mest troligt blir det Naos
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... fault.aspx
av Enzo
lmgb skrev:
leiwi skrev:ja det funkar med nya centrumringar som du kan skaffa på en gummiverkstad för några tior

(centrumringarna som ofta är i plast sitter i navhålet på insidan fälgen för att centrera den) så du skall INTE montera fälgarna utan även om detta ser ut att fungera
Efter att ha kollat med min lokala däckfirma så är det klart att V70n plåt-fälgar INTE fungerar på V70 II av den enkla anledningen att det inte går att sätta på centrumringar på annat än lättmetallfälgar.
Därför blev det en beställning med Ace-Ada 7x16 med Nokian Hakka R 225/55-16. Beställde på nätet Onsdag kväll, leverans vid dörren Fredag middag. Suveränt. :-)-)

Provmonterade idag för att kolla att det var rätt fälgar.
Bild
Ser helt OK ut. :D
Samma fälgar jag beställt.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]