Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandberg80
Jag tror att många stirrar sig blinda på en sak när det gäller köp av ny bil: Priset. För mig är just totalkostnaden mest intressant. Dessutom lurar tidningarna dig också. Just som när någon skrev att de räknat ut cirka 8500:- i månadskostnad för både BMW och Volvo.
Då har de nog använt sig av följande kalkyl:
Inköpspris: 415000:-
Inbytespris efter tre år: 200 000:-

Totalt tapp på 215 000:-, väldigt avskrämmande.

Men om man istället räknar med 7-8% rabatt på nybilspriset plus att man inte byter in utan säljer privat så ligger kanske slutsumman på:
Inköpspris: 380 000:-
Försäljningspris 240 - 260 000:-. Tapp på kasnke max 140 000:-.

För kollar man ytterligare t ex på blocket så ser jag ett följande siffror på motsvarande bilar.:
Ny V70 automat: 325 000:-
3 år gammal: 200 000:-
6 år gammal: 115 000:-

Man förlorar alltså kanske 40 000:- mer i värdeminskning på den nya bilen, men:
* Vagnskadegaranti = spar minst 12 000 under tre år:
* Inga reparationer som kostar, kan ju lätt kosta en hel del pengar på en hyfsat ny premiumbil.
* Säkerligen inga däckbyten.
PLUS att man har en ny bil.

En jävla massa svamlande, men ibland skrämmer många att köpa ny bil. För mig som bara köper nya bilar är det bara tacka och ta emot. Det höjer ju andrahandsvärdet.
av Enzo
sandberg80 skrev:När jag köper bil gör jag egentligen två saker:
* Sållar ut vilka bilar som över huvudtaget är aktuella
* Kollar upp totalkostnaden för bilen under den förväntade innehavstiden.

Jag har ett tag velat mellan V60 & V70. Men det faller mer över på V70 då V60 känns för liten. Har kollat på olika varianter men lutat mest åt en V70 D3 Momentum automat med lite extrautrustning utöver detta. Färdigprutat pris på den bilen skulle ligga någonstans runt 325 000:-
När jag sedan körde min kalkyl på 3 års innehav och 8000 mil så får jag en total månadskostnad med värdeminskning, bränsle, skatt, försäkring och service (ingen tvätt, däck etc då det är extremt svårberäknat och torde bli lika för de flesta bilar). Då hamnar jag på en kostnad på runt 7100:- i månaden.

När jag sedan tog en sväng och provade nya BMW 520d kombi automat så märkte jag ju tydligt att den var 1-2 klasser vassare än V70:n på de flesta punkter. Jag gjorde då samma kalkyl som med Volvon och fick en total månadskostnad på cirka 6500:-. Alltså en prisfördel för BMW:n på 500-600:- i månaden trots att bilen kostar cirka 55 000:- mer i inköp.

Värdeminskning har jag baserat dels på motsvarande bilar idag + bilpriser.se. Så de ska sjävklart tas med en nypa salt, men de ger ändå en indikation.

Men jag blev ärligt talat rätt förvånad. Varför ska jag köpa en V70 istället för en 5-serie? Som dessutom är en helt ny modell?

Nu ska det ju i ärlighetens namn sägas att V70:n har lite mer utrustning, men det är inte mycket extra (metallic, bättre stereo och halvskinn).
Om de har kvar kampanjen på d5 awd, så får du fyrhjulsdrift, läder, elstyrd stol med minne, fetare motor, och en massa annat. Att ens tänka på att jämföra med en kommande 525xd med samma utrustning är ekonomiskt självmord. Är det snikutrustade d3 kontra 520 d, så ta bmwn om du inte ska köra mycket på vintern.
Men kan du ta en d5awd för dryga 330, då är det inget snack om saken. Det lär bli den bättre affären ekonomiskt och du får en bil med mkt utrustning.

Dessutom är det värt en del pengar att slippa bli sedd som en BMW-förare. ;)
av perhall
Tänk, här blir du rekommenderad att köpa BMW:n.
Testa samma jämförelse mellan t ex V70 AWD och 525xD (eller 530xD om 525 inte finns som xD än..) på ett BMW-forum och du blir utskrattad.
Det var väl det du menade lite Enzo... att BMW-tokar är lite väl kära i sina BMW:s ibland.../PH
Användarvisningsbild
av supersonic
Falk skrev:Jag stod i valet och kvalet mellan 520/V70 för precis ett år sedan när tjänstebilen skulle "förnyas".
Föredrar körupplevelsen som BMW'n förmedlar även om V70II'n faktiskt inte är så tokig :P . (Tycker förövrigt att 3-serien är ännu trevligare än 5-serien.)
Oavsett hur liten skillnad det faktiskt blir vad gäller totalekonomin i slutänden så var det ett faktum att BMW'n då blev ungefär 100000:- dyrare i inköp med den utrustning jag specat. Inköpsprisproblemet kan man tyvärr inte kan blunda för när man kör bilen som tjänste/förmånsbil. Trots att jag är lite av bilnörd kunde jag inte riktigt se att BMW'ns kvaliteter motiverade ett såpass mycket högre inköpspris.
SEK100k är mycket pengar att försöka hala hem över förhandlingsbordet för de som måste motivera bilprislappen för chefen.
Fast nu snackar vi NYA 5-serien, gamla E61 är en mycket bra bil. Nya F10/F11 är enligt mig den bästa bil som byggts. :wink:

Kommer själv beställa en 520D, automat, touring med bra utrustning. Netto cirka 420 000 kr... men trots det relativt höga inköpspriset, vilken trevlig kalkyl! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Tänk, här blir du rekommenderad att köpa BMW:n.
Testa samma jämförelse mellan t ex V70 AWD och 525xD (eller 530xD om 525 inte finns som xD än..) på ett BMW-forum och du blir utskrattad.
Det var väl det du menade lite Enzo... att BMW-tokar är lite väl kära i sina BMW:s ibland.../PH
Jag har gjort det på BMW forumet, eftersom jag klört BMW innan och sambon åker BMW 5:a idag.

Jag hade som sagt några grundkrav. Kombi, Diesel, +200hk, 4wd, Drag, Läder, exenon.

BMW drog iväg med 100.000 - 150.00 kr så det var ganska jämt och den lite högre komforten och körkänslan var värd så mycket extra pengar.

Att stå och slira med 2wd när man drar mycket släp, köra tyg och halogen var inget val för mig.
av sandberg80
Nja, i kampanjen på D5 AWD var det Kinetic som gällde. Summum + lite extra är åtminstone 350 000:-. "billigt" för att vara en D5 AWD, men dyrt annars.

Sen är jag ingen skinnfreak, tyg är både snyggare och skönare, men däremot inte lika praktiskt.

Som nån sa, rätt komiskt att man blir rekomenderad att köpa BMW. Är som att gå in på V-forum och bli övertalad om att rösta på moderaterna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sandberg80 skrev:Nja, i kampanjen på D5 AWD var det Kinetic som gällde. Summum + lite extra är åtminstone 350 000:-. "billigt" för att vara en D5 AWD, men dyrt annars.
En BMW 5:a Touring Diesel med fyrhjulsdrift får du väl inte loss under 450.000 med lite extra så BMW är väl 100.000 dyrare eller har jag missat något. nu blir jag nyfiken. Kan man få loss en xDrive billigare.
av sandberg80
VolvoB20 skrev:
sandberg80 skrev:Nja, i kampanjen på D5 AWD var det Kinetic som gällde. Summum + lite extra är åtminstone 350 000:-. "billigt" för att vara en D5 AWD, men dyrt annars.
En BMW 5:a Touring Diesel med fyrhjulsdrift får du väl inte loss under 450.000 med lite extra så BMW är väl 100.000 dyrare eller har jag missat något. nu blir jag nyfiken. Kan man få loss en xDrive billigare.
Nej nej, det tror jag inte. Men jag måste inte ha 4wd. har haft det två gånger på Audi utan att känna att jag har känt ett riktigt "ha-begär".
av Steff 99
perhall skrev:Tänk, här blir du rekommenderad att köpa BMW:n.
Allt kan gå till överdrift, men har man en gång kört BMW , då vet man vad andra märken saknar... :lol:
av perhall
Mönstret går igen. Ska man ha en standardbil med 2WD tyg inget soltak std-fälgar, ja då är audi bmw merca ok prissatta. Ska man ha något extra så är det mycket billigare med Volvo. Men man kan ju notera att en 520d numera dels har ok utrustning som std med grundpaketet (PDC, Xenon + 17" alu o lite annat ingår), dels är 520d inte längre en slö bil./PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]