Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan inte se det på annat sätt än att vill man verkligen dra ner sin bilkostnad, då gör man inte det genom att välja en bil som är 3000kr billigare på 3 år, man gör det genom att välja en billigare bil för att ner värdeminskningen. Den står ju för 75% av kostnaderna.
andreas_lofgren skrev:Jag kan inte se det på annat sätt än att vill man verkligen dra ner sin bilkostnad, då gör man inte det genom att välja en bil som är 3000kr billigare på 3 år, man gör det genom att välja en billigare bil för att ner värdeminskningen. Den står ju för 75% av kostnaderna.
Det är naturligtvis det som ger bästa ekonomi. Helt riktigt och närmast odiskutabelt. Mina argument eller vad man nu ska kalla det för, filosoferande, handlar om att man helt enkelt väljer en bil som man absolut vill ha och sedan försöker kapa kostnaderna för den, där det går. I mitt fall gick det ju riktigt bra. (Naturligtvis grundade detta sig mycket på att jag kör så lite nowadays. Motiverar inte längre en dieselbil.)
Får nog hålla med "lövet" står det och faller med den kostnaden som i sammanhanget är mkt liten är man nog ute och cyklar från början... Om det är så att kalkylen faller på grund av det, vill man inte betala är det en annan sak, men inte kostnaden i sig...

Och jag räknar en del pengar i kalkyler på jobbet med, slå till om utrymmet finns i övrigt och det är vad du vill ha..!

Hade själv gärna köpt en om jag haft råd med köpeskillingen.
fredrikwt skrev:Får nog hålla med "lövet" står det och faller med den kostnaden som i sammanhanget är mkt liten är man nog ute och cyklar från början... Om det är så att kalkylen faller på grund av det, vill man inte betala är det en annan sak, men inte kostnaden i sig...

Och jag räknar en del pengar i kalkyler på jobbet med, slå till om utrymmet finns i övrigt och det är vad du vill ha..!

Hade själv gärna köpt en om jag haft råd med köpeskillingen.
Nu håller ju ingen emot lövet. Jag ville bara beskriva ur ett annat perspektiv.
Endast 1000 kr hit eller dit på ett helt år spelar såklart en minimal roll. Om någon ens. :)
:-) Härligt att det blev så mycket diskussioner på en snabb fråga. Självklart faller inte köpet för någon tusenlapp hit eller dit. Hade det gjort det hade jag inte tittat på en bil för 400.000. :) Era resonemang är dock intressanta att följa och min frågeställning och svar grundar sig främst på att jag inte har någon som helst erfarenhet av att äga (eller köra) diesel varför skatten lätt hamnar i centrum.

Lite OT är att jag fortfarande inte är övertygad om att jag tjänar nämnvärt på att välja en D5:a istället för en bensinare som har samma förbrukning och samma prisläge fast då med lägre skatt och ungefär samma värdeminskning. (ex BMW 5-serie). Övertyga mig gärna. :)
VolvoAWD skrev:jag fortfarande inte är övertygad om att jag tjänar nämnvärt på att välja en D5:a istället för en bensinare som har samma förbrukning och samma prisläge fast då med lägre skatt och ungefär samma värdeminskning.
Någon sådan bil lär du inte hitta dock. Dieseln kommer att ha en lägre förbrukning så länge vi pratar om bensinare i ungefär samma effektklass.
andreas_lofgren skrev:
VolvoAWD skrev:jag fortfarande inte är övertygad om att jag tjänar nämnvärt på att välja en D5:a istället för en bensinare som har samma förbrukning och samma prisläge fast då med lägre skatt och ungefär samma värdeminskning.
Någon sådan bil lär du inte hitta dock. Dieseln kommer att ha en lägre förbrukning så länge vi pratar om bensinare i ungefär samma effektklass.
Nja, kanske sant men tittar man på ex 520i så har vi exakt samma förbrukningsnivåer som D5. Visserligen skiljer sig effekten något men.. ja än dock..
VolvoAWD skrev:
andreas_lofgren skrev:
Nja, kanske sant men tittar man på ex 520i så har vi exakt samma förbrukningsnivåer som D5. Visserligen skiljer sig effekten något men.. ja än dock..
Effekten är inte den stora skillnaden mellan de motorerna utan vridmomentet som nästan är dubbelt så högt på D5. Upplevelsen att köra de två kommer att vara helt annorlunda. 520i rör på sig över 4500 varv, inte tidigare.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]