opA skrev:Får man fråga varför du redan byter bort din D5:a, -09:a mot 2,5FT ?
Ett par anledningar.
R-Design 2.5FT är prissänkt med någonstans kring 40-45 tusen. Inte bara "REA" utan RSV har godkänt modellen till priset 299 900 kr och därmed blir förmånsvärdet bra mycket lägre än på min D5:a. (Alltså tjänstebil.) Detta också med tanke på allt lull-lull jag alltid slänger på mina bilar.

F.n. även 20% ytterligare sänkt förmånsvärde tack vare att någon smart typ lyckats få den här törstiga alkisen miljöbilsklassad.
2.5 FT är Skattebefriad i fem år. D5:an kostar 6000 kr/år!
Jag har minskat mitt bilkörande rejält. Är nu nere i under 1500 mil/år och det motiverar knappast ett dieselval - trots den mycket lägre bränsleförbrukningen. Avdrag för resor i tjänsten är också ca 50% högre för icke dieselbilar.
Till detta erbjuder just nu Bilia helt fri service under tre år. (Max 4500 mil - vilket passar mig bra.) Detta är väl värt ca 12-16 tkr.
Jag gillar iofs D5:ans muller och råa vibrerande gång, älskar trycket när man trycker ned plattan lite, men automatlådan är fortfarande en stor besvikelse trots en hel del förbättringar av styrmjukvara under de här 2,5 åren.
Jag provade en 2.5FT:a nästan bara lite på kul och blev riktigt positivt överraskad. Den här bilen hade en helt annan respons direkt från noll. Först kändes det nästan hysteriskt, men det var bara för att jag inte var van vid en motor som reagerade direkt på gasen. Dieseln: först ett litet andetag, lite rull... och sedan kom accet. Mjuk och fin start -jodå.
Sen tyckte jag att hela FT:an kändes smidigare på alla sätt och vis. Lite lättare liksom. Det är den väl på riktigt också. Dock får man inte det där häftiga turborycket/trycket med alkisen. Det kommer jag att sakna. Det jag troligen inte kommer att sakna är mullret och de vibrationer D5:an trots allt ger. Jag gillar det som sagt, men det var riktigt skönt med en nästan helt tyst bil.
Och så var det samspelet med automatlådan. Jisses vilken skillnad! Nästan ingen momentomvandling kändes jämfört med dieseln. Dieselns låda slirar innan den lock-upar, nästan i varje växel när den möter lite motstånd.
Jag fixar det inte riktigt, när motor och växellåda harmoniserar lika illa som Göran Hägglund och Lasse Ohlycklig. En dålig körupplevelse, helt enkelt.
Den som inte bryr sig om detta - helt enkelt inte känner det som jag - musikaliskt öra vet ni... ehrm, tycker självkart att detta är en fantastisk bil. Och det är det egentligen. Jag skulle alltså inte alls avråda knappt någon från att köpa en likadan.
Det är nästan alltid en dålig affär att byta bil så ofta som jag gör, men det är kul! :)
Fast den här gången känns det ok. Affären blir rätt bra. (Jaja, alla bilköp är kapitalförstöring, mer eller mindre.)
Av lull-lullet har jag denna gång avstått från RTI:n. För 20 lakan fick jag mest en hög med skräp. En mycket usel navigation/GPS. TIll den nya bilen kommer jag att köpa något löstagbart för 3-4000 kr. Någon som har bästa tipset?
Till slut, det är faktiskt en något miljövänligare bil - men det är ju bara tur. Både för mig och luften vi alla andas.
Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Körde fr o m 31/5 -18 -- 12/6 -20 en Volvo XC60 T8 Bursting Blue - MY19. Min senaste Volvo var en V70 MY12 R-des 2,5FT. Min första var en Amazon 123 GT MY1967. Rattar en Audi e-tron nu.