Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

1 Röd
2 Svart
3 Vit=alltid skitig på vintern (även som nytvättad)
Hade en sport ed titan vilket gav speglar och dörrhandtag en extra tatch
men R speglarna är matt
Användarvisningsbild
av P1800
En R-desig ska vara solid röd, tycker jag, För egen del har jag silver / momentum, samma färgkod som på -02:an som vi också har kvar. Tråkigt tycket jag genast men valde färgen ändå för att den är extremt lättskött - ser inte smutsig ut och annonserar inte smårepor. Har haft svarta bilar också. Jättesnyggt men omöjligt att hålla visuellt rent mer än 1/2 dag. Hoppas att jag kommer ihåg hur besvärligt det var även när jag köper bil nästa gång...
Användarvisningsbild
av opA
1. Svart
2. Vit
3. Röd

.. :)
Vill man ha snyggast färg får man lida pin med tvättandet och polerandet..
Tack för alla tips och tankar hittills. Jättekul att läsa. Fler är välkomna.
Glöm inte att välja blått eller rött imorgon!

Ni som har Seashell, ni tycker inte att färgen är lite blaha-blaha? Jag menar, har ni någonsin reflekterat över skillnaderna som jag? Fin i sol, trist i moln?
Användarvisningsbild
av opA
Får man fråga varför du redan byter bort din D5:a, -09:a mot 2,5FT ?
opA skrev:Får man fråga varför du redan byter bort din D5:a, -09:a mot 2,5FT ?
Ett par anledningar.
R-Design 2.5FT är prissänkt med någonstans kring 40-45 tusen. Inte bara "REA" utan RSV har godkänt modellen till priset 299 900 kr och därmed blir förmånsvärdet bra mycket lägre än på min D5:a. (Alltså tjänstebil.) Detta också med tanke på allt lull-lull jag alltid slänger på mina bilar. :oops: F.n. även 20% ytterligare sänkt förmånsvärde tack vare att någon smart typ lyckats få den här törstiga alkisen miljöbilsklassad.

2.5 FT är Skattebefriad i fem år. D5:an kostar 6000 kr/år!
Jag har minskat mitt bilkörande rejält. Är nu nere i under 1500 mil/år och det motiverar knappast ett dieselval - trots den mycket lägre bränsleförbrukningen. Avdrag för resor i tjänsten är också ca 50% högre för icke dieselbilar.
Till detta erbjuder just nu Bilia helt fri service under tre år. (Max 4500 mil - vilket passar mig bra.) Detta är väl värt ca 12-16 tkr.

Jag gillar iofs D5:ans muller och råa vibrerande gång, älskar trycket när man trycker ned plattan lite, men automatlådan är fortfarande en stor besvikelse trots en hel del förbättringar av styrmjukvara under de här 2,5 åren.

Jag provade en 2.5FT:a nästan bara lite på kul och blev riktigt positivt överraskad. Den här bilen hade en helt annan respons direkt från noll. Först kändes det nästan hysteriskt, men det var bara för att jag inte var van vid en motor som reagerade direkt på gasen. Dieseln: först ett litet andetag, lite rull... och sedan kom accet. Mjuk och fin start -jodå.
Sen tyckte jag att hela FT:an kändes smidigare på alla sätt och vis. Lite lättare liksom. Det är den väl på riktigt också. Dock får man inte det där häftiga turborycket/trycket med alkisen. Det kommer jag att sakna. Det jag troligen inte kommer att sakna är mullret och de vibrationer D5:an trots allt ger. Jag gillar det som sagt, men det var riktigt skönt med en nästan helt tyst bil.
Och så var det samspelet med automatlådan. Jisses vilken skillnad! Nästan ingen momentomvandling kändes jämfört med dieseln. Dieselns låda slirar innan den lock-upar, nästan i varje växel när den möter lite motstånd.
Jag fixar det inte riktigt, när motor och växellåda harmoniserar lika illa som Göran Hägglund och Lasse Ohlycklig. En dålig körupplevelse, helt enkelt.
Den som inte bryr sig om detta - helt enkelt inte känner det som jag - musikaliskt öra vet ni... ehrm, tycker självkart att detta är en fantastisk bil. Och det är det egentligen. Jag skulle alltså inte alls avråda knappt någon från att köpa en likadan.

Det är nästan alltid en dålig affär att byta bil så ofta som jag gör, men det är kul! :)
Fast den här gången känns det ok. Affären blir rätt bra. (Jaja, alla bilköp är kapitalförstöring, mer eller mindre.)

Av lull-lullet har jag denna gång avstått från RTI:n. För 20 lakan fick jag mest en hög med skräp. En mycket usel navigation/GPS. TIll den nya bilen kommer jag att köpa något löstagbart för 3-4000 kr. Någon som har bästa tipset?

Till slut, det är faktiskt en något miljövänligare bil - men det är ju bara tur. Både för mig och luften vi alla andas.
Användarvisningsbild
av Guligan
Seashell är en riktigt trevlig färg. Klart fräschare än den "dassigt" brunaktiga Oyster grey t.ex.
Jag ångrar lite att jag inte tog seashell. Tog Caspian blue till min My10, mest beroende på att det var en "ny" kulör, färgen var dock en liten chansning då jag beställde i maj -09 och hade därför inte ens sett ett lackprov.

Enda nackdelen är väl att krom- och aluminiumdetaljerna på din R-design kanske inte riktigt kommer till sin rätt. De blir ju grymt effektfulla på svarta/mörka bilar.
Användarvisningsbild
av opA
Väldigt bra förklarat, betterlead.. då förstår jag ! :)
betterlead skrev:
opA skrev:Får man fråga varför du redan byter bort din D5:a, -09:a mot 2,5FT ?
Ett par anledningar.
Jag gillar iofs D5:ans muller och råa vibrerande gång, älskar trycket när man trycker ned plattan lite, men automatlådan är fortfarande en stor besvikelse trots en hel del förbättringar av styrmjukvara under de här 2,5 åren.

Och så var det samspelet med automatlådan. Jisses vilken skillnad! Nästan ingen momentomvandling kändes jämfört med dieseln. Dieselns låda slirar innan den lock-upar, nästan i varje växel när den möter lite motstånd.
Jag fixar det inte riktigt, när motor och växellåda harmoniserar lika illa som Göran Hägglund och Lasse Ohlycklig. En dålig körupplevelse, helt enkelt.
Diskussionerna kring automatlådan brukar gå heta här på forumet, av din text anar jag att du refererar till din egna automatlådan i din MY09 D5:a
Har du provkört någon MY11 D5:a och tycker du att automatlådan fungerar lika dåligt som i din egna bil
Ja..inte lätt frågeställning egentligen.
Mitt personliga val:
1. Electric Silver. Silver passar extra bra till V70, tycker jag. Även om många bilar har silverlack så passar det inte alla modeller.. T.ex. tycker jag att silverfärgen på Auris är åt skogen..
2. Svart. Elegant och aggressiv på samma gång. Möjligen för aggressiv? Den svarta färgen framhäver kromlisternas svala elegans.

Det är ungefär så jag tänker kring färger iaf; känslomässigt.
Ev. merjobb i form av utförligare lackvård är inte avgörande för mig.

Vad känner du för Seashell-kulören? Vacker? Glädje? Elegans?
Färgvalet tilltalar en alltid på något sätt även om det till en början inte är uppenbart varför vi tycker om en färg och ratar en annan. Även formen på ytan (bilen i det här fallet) avgör om vi tycker om en viss kulör.
Kommer du ihåg alla bilder på XC60 när den annonserades i tvreklamen och i tidningarna? Den kopparfärgade kulören passade utmärkt till den biltypen! Men den skulle inte passa något vidare på en Mercedes C-klasskombi eller en Renault Clio, t.ex.

M V H
---> Matz
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]