Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Nåja, när BMW:n är 20% snabbare och 10% snålare är det ju utklassning i de grenarna. Särskilt när man betänker att bayraren är inne på sin sjunde årsmodell.... I min förbrukning skiljde det förövrigt 20%, 3,9 mot 4,8 l.

Men komfortronden vann Volvo. Känns som att S60 egenskapsmässigt motsvarar gamla S60 kontra konkurrenterna.

MVH
Arese
av perhall
Arese skrev:Tjuvläste tyska ams på lunchen och där fick D3 högre betyg för laufkultur än 320d och 220 Cdi. Däremot fick den kraftigt stryk i prestanda och förbrukning.....

Mvh
Arese
Ja, de skrev ju även att D3 låter mycket finare och får de andra att låta tråkigt. Förbrukningen var 6,1 på BMW, 6,7 på Merca och 6,9 på Volvon så inte så kraftigt stryk mot Mercan men väl mot BMW:n, som ju imponerar riktigt! Dock är Volvons förbrukning rätt låg för att vara i en tysk test! Många 170 hk bilar i 1,6-tonsklassen ligger kring 8,0/PH
Står ut med ljudet gör man nog inte, varken i D3 eller D5. I alla fall inte om man är van vid bensinare eller mer sofistikerade dieslar som bmw's 525d. Eftersom det på senare tid blivit "inne" att köra diesel har jag verkligen försökt få mig att gilla D3'an. Dock efter flera provkörningar har jag beslutat avstå diesel. Jag skulle bli tokig i en V70 diesel och tycker att en 2,5FT passar bättre trots högre förbrukning. Pest eller kolera.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
5cylindrar skrev:Står ut med ljudet gör man nog inte, varken i D3 eller D5. I alla fall inte om man är van vid bensinare eller mer sofistikerade dieslar som bmw's 525d. Eftersom det på senare tid blivit "inne" att köra diesel har jag verkligen försökt få mig att gilla D3'an. Dock efter flera provkörningar har jag beslutat avstå diesel. Jag skulle bli tokig i en V70 diesel och tycker att en 2,5FT passar bättre trots högre förbrukning. Pest eller kolera.

Japp jag tittade också på BMWs 525d med den kostar ju 412 tusen mot 330 tusen för D5, och nästan 100.000 extra för någon db lägre motorljud var det inte värt tyckte jag. Jag trivs mycket bra med D5ans karkatär och ljud. Så fort bilen börjar rulla hör man ju inte motorn alls om man inte fullgasaccar.
av Steff 99
5cylindrar skrev:Står ut med ljudet gör man nog inte, varken i D3 eller D5. I alla fall inte om man är van vid bensinare eller mer sofistikerade dieslar som bmw's 525d. Eftersom det på senare tid blivit "inne" att köra diesel har jag verkligen försökt få mig att gilla D3'an. Dock efter flera provkörningar har jag beslutat avstå diesel. Jag skulle bli tokig i en V70 diesel och tycker att en 2,5FT passar bättre trots högre förbrukning. Pest eller kolera.
Jag har en uppfattning av att D5 motorn oavsätt om den heter D3 eller D5 blir tystare när den rullat några månader.
När jag hämtade ut min i december var den enormt "burkig" i ljudet , men mycket av det har försvunnit ( den har rullat lite över 2000mil )
Om det är så att man vänjer sig kan nog vara lite av upplevelsen, men jag åker många andra dieslar och hoppar från den ena till den andra , men jag tycker fortfarande att en stor del av "burkigheten" är borta.
Användarvisningsbild
av supersonic
Steff 99 skrev:
Jag har en uppfattning av att D5 motorn oavsätt om den heter D3 eller D5 blir tystare när den rullat några månader.
När jag hämtade ut min i december var den enormt "burkig" i ljudet , men mycket av det har försvunnit ( den har rullat lite över 2000mil )
Om det är så att man vänjer sig kan nog vara lite av upplevelsen, men jag åker många andra dieslar och hoppar från den ena till den andra , men jag tycker fortfarande att en stor del av "burkigheten" är borta.
Håller med! När motorn var fabriksny lät den värre än en Volvo BM. Nu mycket bättre! :-)-) Fast en bit kvar till BMW's dieselsexor, men det skiljer ju en hel del i pris också med vettig utrustning.
av perhall
VolvoB20 skrev:

Japp jag tittade också på BMWs 525d med den kostar ju 412 tusen mot 330 tusen för D5, och nästan 100.000 extra för någon db lägre motorljud var det inte värt tyckte jag. Jag trivs mycket bra med D5ans karkatär och ljud. Så fort bilen börjar rulla hör man ju inte motorn alls om man inte fullgasaccar.
Dessutom drar 525d 1 dl mer/mil i EU-mix och har 1 hk mindre. Plus allt lull-lull kostar 50-200% mer... så i slutändan är det 175.000 kanske som skiljer.
Men en fantastisk bil...
av Steff 99
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:

Dessutom drar 525d 1 dl mer/mil i EU-mix och har 1 hk mindre. Plus allt lull-lull kostar 50-200% mer... så i slutändan är det 175.000 kanske som skiljer.
Men en fantastisk bil...
Prestandamässigt skall man nog jämföra 520d Touring med D5, då är priskillnaden i basutförande bara 32.000.
Jämför man dessa två, får man två olika världar för väldigt lite pengar, samt att 520d drar 1 dl mindre blandat både som manuell och automat
Har fri service upp till 8000 mil och oftast högre rabattsatser vid nybilsköp...prisskillnaden borde varit mycket större om man ser till vad man får.
Ljudmässigt är BMW fyran tystare än D5.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Prestandamässigt skall man nog jämföra 520d Touring med D5, då är priskillnaden i basutförande bara 32.000.
Jämför man dessa två, får man två olika världar för väldigt lite pengar, samt att 520d drar 1 dl mindre blandat både som manuell och automat
Har fri service upp till 8000 mil och oftast högre rabattsatser vid nybilsköp...prisskillnaden borde varit mycket större om man ser till vad man får.
Kollade på 520d också men tyckte den kändes för "tunn" om man hade lite tyngre släp efter, sen kostar den 38.000 mer i grund, och jag vill inte åka stenåldershalogen, tråkig radio och tyg. Så när jag lagt i xenon, läder, uppgraderad radio och drag så drog BMWn iväg bort mot 100.000 extra.

Och då gick det inte ens att få AWD till 520d, ville man ha AWd så fick man gå på 530xD och då blev det vips 200.000 dyrare än volvon. :-O) :-O)

Tro mig jag har provat och knixat för att kunna köpa BMW, Mercedes och Audi men med samma utrusting landar det alltid 150.000-200.000 över volvon i pris. Jag håller inte med riktigt om att det borde vara ännu större prisdiff som du säger,

Dessutom Volvo lämnar högre rabatt i ramavtalen.

Fantastiska bilar är det, vill gärna ha, men fan va de kostar.
av viktore
Steff 99 skrev:
Prestandamässigt skall man nog jämföra 520d Touring med D5, då är priskillnaden i basutförande bara 32.000.
Vilken bil avser du som drar 1dl mer än 520d?
Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

Xc70 2012

Hej! Jag är ny här och jag fick dessa fe[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]