Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
VolvoB20 skrev:Definitivt inte menat att såga någon. Jag åker XC70 av 3 anledningar. AWD, Manuell och 2.1 ton dragvikt. Tyvärr slutade ju volvo sälja kombinationen AWD+Manuell redan 2009 för V70 så vill man ha manuell AWD det måste man välja XC70. Nu vill ju trådskaparen inte ha något av dessa AWD, Manuell eller 2.1 ton.

Åkte själv V70 D5 AWD Manuell innan och det var super. Väghållning, prestanda och förbrukning blir bättre om man skippar XC. Dessutom var det mycket enklare att hålla lackering fin. En polerad och vaxad billack är ju busekel att tvätta om man jämför med massor av skrovlig ABS plast. Valde dessutom svart bil så den svarta ABS plasten ska bryta av så lite som möjligt mot bilen färg.

Tycker man ska tänka till en gång extra innan man går på en XC, och inte bara hoppar på modetåget.
Jag tycker man ska tänka till en extra gång innan man går på en D5AWD och inte bara är dumsnål!
av perhall
AWWD skrev:En fundering kring andrahandsvärdet. Skulle kunna bli så att 2wd XC blir extra "oattraktiva" och straffas med lägre inbytespriser än vad som kan motiveras av skillnaden i nypris mellan 2wd och 4wd. Bara en tanke...

/awwd
Jag tror inte 2hv skiljer sig markant mellan olika varianter av V70 o XC70 D3 o D5... utan ungefär samma i procent. Om du tar fram kurvor på bilpriser.se så är de rätt lika i förhållande till nypriset. /PH
Användarvisningsbild
av Momentum
Enzo skrev:
Jag tycker man ska tänka till en extra gång innan man går på en D5AWD och inte bara är dumsnål!
Hur tänker du då?
av Enzo
Momentum skrev:
Enzo skrev:
Hur tänker du då?
På ungefär samma sätt som han som kategoriskt menade att XC är fulare än vanliga ...

Jag använde bara ett retoriskt motdrag. Vill man betala extra för XC-kosmetika så anser man väl att det är värt det. Och nu har väl iofs historien visat att man har igen de pengarna. Tycker mest det är lite korkat att komma med de argumenten när TS klargjort att han vill ha XC-utseendet.
Användarvisningsbild
av Momentum
Enzo skrev:
Jag använde bara ett retoriskt motdrag.
Mästerligt, vilket argument, "dumsnålt", det är helt överväldigande övertygande.....
av Thebobboy
Lite besviken på forumet om det fortsätter så här. Killen fråga en enkel sak, har någon erfarenhet utav FWD D3 på XC70 och undrar om det är ett bra köp. Hittills har svaren bestått av tjafs om att varför han ska ha en xc och borde ha en v70 med mera. Jag ställde samma fråga som trådskaparen fast i annan tråd och är nyfiken på ett svar.

Så har ni inget svar på grundfrågan eller något annat vettigt svar så kan man lika gärna knipa igen. Tröttsamt att läsa massa skit som inte har med grundfrågan att göra. :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Thebobboy skrev:Så har ni inget svar på grundfrågan eller något annat vettigt svar så kan man lika gärna knipa igen. Tröttsamt att läsa massa skit som inte har med grundfrågan att göra. :roll:
Ok tillbaka till grundfrågan och inget tyckande bara hårda fakta då......

-Det det drar mera soppa med XC än V70 karossen.
-Det är svårare att underhålla/renhålla den skrovliga ABS-plasten jämfört mot hård/blank härdlack.
-Det är sämre väghållning i en högbyggde som XC än i en V70
-XC är långsammare i acc och toppfart än V70
-Det är dyrare med XC än V70
-XC70 D3 drar bara 1600 kg
-XC70 har bättre markfrigång än V70

Och här kommer lite mera från paralleltråden...
PaNi skrev:Ja, D3:an är ultrasvag på tomgång. Tog mig flera veckor att lära mig att inte få kärringstopp efer att ha kört D5 i fem år.
Nu menar jag inte att D3 är kass i övrigt, det är ett fantastiskt vrid bara med lite varv på motorn. Men på tomgång är den orkeslös.
Sen får väl trådskaparen själv välja om han tycker det coolare XC utseendet uppväger övriga fakta.

E
av Lövet
7 inlägg och redan trött? Tålamodet hos vissa är en bristvara tydligen.

För att återknyta till topic så visst är antagligen en V70AWD ett bättre val rent rationellt. Men bilköp avgörs sannolikt mest emotionellt och tycker man att XC utseendet är bättre då är det den man ska köpa. Det är DU som ska betala, inte vi på forumet.
av Thebobboy
andreas_lofgren skrev:7 inlägg och redan trött? Tålamodet hos vissa är en bristvara tydligen.

För att återknyta till topic så visst är antagligen en V70AWD ett bättre val rent rationellt. Men bilköp avgörs sannolikt mest emotionellt och tycker man att XC utseendet är bättre då är det den man ska köpa. Det är DU som ska betala, inte vi på forumet.
Ja trött för både jag och trådskaparen är intresserade av hur en XC70 UTAN awd går och känns. Ändå sitter folk och tjafsar om att han borde skaffa en V70AWD. Då kan vi lika gärna diskutera varför han inte köper en Audi eller BMW.

Skitsamma nu. Väntar fortfarande på om någon har testat eller har en D3 FWD XC men de verkar få på det här forumet tyvärr. För mig hade det varit ett bra val. Jag gillar XC70'ns utseende men behöver inte AWD'n. Plus jag är inte så sugen att betala massa skatt för en D5'a eftersom jag inte kör såpass långt att det uppväger kostnaden.
av Steff 99
Thebobboy skrev:
andreas_lofgren skrev:7 inlägg och redan trött? Tålamodet hos vissa är en bristvara tydligen.

Ja trött för både jag och trådskaparen är intresserade av hur en XC70 UTAN awd går och känns. Ändå sitter folk och tjafsar om att han borde skaffa en V70AWD. Då kan vi lika gärna diskutera varför han inte köper en Audi eller BMW.

Skitsamma nu. Väntar fortfarande på om någon har testat eller har en D3 FWD XC men de verkar få på det här forumet tyvärr. För mig hade det varit ett bra val. Jag gillar XC70'ns utseende men behöver inte AWD'n. Plus jag är inte så sugen att betala massa skatt för en D5'a eftersom jag inte kör såpass långt att det uppväger kostnaden.
"VolvoB20" har väl ändå givit sin ny på XC70 oavsätt den är AWD eller FWD, eller är det ett positivt svar för att bekräfta köpet av en FWD som efterlyses?

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Motorn tappar tomgången när den bö[…]