Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Diesel i en bensinbil förstör
Bensin i en dieselbil förstör

... att be Volvo Assistans om hjälp kostar dig ingenting.. dom tömmer bort bensinen men det som kommer kosta är att få hjälpen från verkstaden efteråt.

Startade du bilen med bensin i ? Om så.. är det nog en hel del som kan ha gott fel, tyvärr.
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo asistans ingår gratis om du servar bilen på volvoverksta 1ggr/år
Dom hjälper dig gratis att transportera bilen till verksta.

se får du betala en tusing eller nått för att få bränslet tömt & kastat.

om garantin ska fortsätta gälla fins visa saker verkstan måste följa (men jag vet många som bara tömt, typ ambulanser o lite andra bilar)
av JonasV70
Verkar som att alla säger samma sak så får väl bli att bita i det sura äpplet.. Självklart är bilen servad med stämpel hos auktoriserad volvoverkstad :)
Får tacka alla för era synpunkter på saken :)
Hej, servar du auktoriserad verkstad så har du väl Volvo Assistans,så då borde det
väl inte vara någon kostnad kring detta?
Ta bilen till någon som vet vad som ska göras är mitt råd, skulle aldrig mixtra
med sådant själv!
Tror det dock är ganska dyrt att göra detta då det är ett antal verkstadstimmar
som åtgår.....
av Primus
JonasV70 skrev:Verkar som att alla säger samma sak så får väl bli att bita i det sura äpplet.. Självklart är bilen servad med stämpel hos auktoriserad volvoverkstad :)
Klokt! Får man fråga hur du kom hem?
av JonasV70
Primus skrev:
JonasV70 skrev:Verkar som att alla säger samma sak så får väl bli att bita i det sura äpplet.. Självklart är bilen servad med stämpel hos auktoriserad volvoverkstad :)
Klokt! Får man fråga hur du kom hem?
Jag blev bogserad av en S**B :roll:
av VXC70
du kan få allvarliga motorskador. insprutningssystemet tål inte bensin. sen är de nog inte så smart att använda bilens pump för att tömma heller. blir ju bensin i ledningar. lämna in på verkstad med tömningsutrustning. volvo verkstäder har det. billigare att göra det rätt som en verkstad kan än att förstöra motorn. kan va bra att byta bränslefilter och sedan tanka full tank med diesel för att späda ut bensin som ev. finns kvar. för att tömma en tank helt är i princip omöjligt då tankens utformning är som den är.

Starta inte bilen nå mer!!! du har ju full tank så de är bara att bita i de sura äpplet och lämna iväg. du har troligen lärt dig av ditt misstag iaf.
Användarvisningsbild
av len
Bensin i dieselbil, som sagt, gör ingenting utan bärgare till verkstad. Om du nu inte tänkte att du tankade fel, märks det av att motorn börjar knacka eller spika. Detta då bensinen antänds tidigare än dieseln. Varningslampor bör nog tändas (fel i insprutningen?). Kör du vidare, så riskeras pump och spridare. (Sedan börjar lager, cylinderlopp, kat etc ta stryk). Oavsett blir det sk-tdyrt om du inte tar den till verkstad.
Tvärom, dvs diesel i bensinbilen, är inte lika allvarligt. Först är det svårt, då pumpens munstycke inte går in i påfyllningsröret!! Om du trots det lyckas, så börjar det ryka ganska kraftigt. I detta fall bara tömma tanken och köra igen med bensin.
Användarvisningsbild
av AndersP
Hur har det gått ?

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]