Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Tiduret till värmaren är lika viktigt som hjul på bilen och diesel i tanken. Efter den här vintern bestämde jag mig för att aldrig köpa en bil utan dieselvärmare och tidur, jag njöt varje morgon när grannarna stod och hackade loss sina bilar ur permafrosten. Dessutom blir väl bilen osäljbar utan tiduret.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Vfrrr skrev:Hade väl gärna haft automat men volvos automater suger.
Kan bara hålla med om att volvos automater är inget att ha, måste bara fråga, varför bytte du från V70 2,4d -10 till en D3 -11? bara nyfiken :D
av Enzo
Gurra82 skrev:
Kan bara hålla med om att volvos automater är inget att ha, måste bara fråga, varför bytte du från V70 2,4d -10 till en D3 -11? bara nyfiken :D
Kanske för att automaten är mycket bättre i 11an. :mrgreen:

Jag tror inte att någon av dem som dissar Volvos automatlådor kört en 11a.
av SverreK
PaNi skrev:Tiduret till värmaren är lika viktigt som hjul på bilen och diesel i tanken. Efter den här vintern bestämde jag mig för att aldrig köpa en bil utan dieselvärmare och tidur, jag njöt varje morgon när grannarna stod och hackade loss sina bilar ur permafrosten. Dessutom blir väl bilen osäljbar utan tiduret.
:lol:

Jodå... det kommer bli ett tidur för värmaren. Men tycker fortfarande det är skumt att en så viktigt pryttel inte finns med som standard eller i något paket. I övrigt kommer jag välja business active som ger mig precis det jag behöver sånär som mattor inne och i lastrummet. Så man får väl vara glad för det iaf. Jäkligt spännande tid just nu. Blir min första nybil. Har bara köpt MC nytt tidigare.... Hoppas man inte blir allt för lurad.

/Sverre
Användarvisningsbild
av Gurra82
Enzo skrev:Kanske för att automaten är mycket bättre i 11an. :mrgreen:

Jag säger det igen, så länge man för spaken framåt för att växla upp så är den kass för mig :D
av viktore
Enzo skrev:
Gurra82 skrev:
Kanske för att automaten är mycket bättre i 11an. :mrgreen:

Har kört flera av Volvos äldre automatlådor och nu senast även en i nya S60 D5. Volvos automatlådor är även fortsättningsvis en besvikelse om man vill ha en drivlina som låter motorn komma till sin fulla potential och inbjuda till sportig körning. Men lådorna växlar silkeslent och mjukt så jag kan däremot förstå att man gillar Volvos automater om man är lagd mer åt komforthållet.
av Enzo
Gurra82 skrev:
Enzo skrev:Kanske för att automaten är mycket bättre i 11an. :mrgreen:

Jag säger det igen, så länge man för spaken framåt för att växla upp så är den kass för mig :D
Ännu ett exempel på den låga nivån på det här forumet. (S)
av Enzo
viktore skrev:
Har kört flera av Volvos äldre automatlådor och nu senast även en i nya S60 D5. Volvos automatlådor är även fortsättningsvis en besvikelse om man vill ha en drivlina som låter motorn komma till sin fulla potential och inbjuda till sportig körning. Men lådorna växlar silkeslent och mjukt så jag kan däremot förstå att man gillar Volvos automater om man är lagd mer åt komforthållet.
Menar du att dagens lådor inte tar ut det mesta ur motorn? Har du nån trovärdig källa till det!
av Tobbev
SverreK skrev:
Vfrrr skrev:Jag ligger på 0.7 och kör mest landsväg. Lagligt+moms
Tack för info. Låter lite högt för landsvägskörning.
Automat eller manuell? Visar färddatorn det eller är det uträknat med tank/tripmätare?

/SverreK
Jag körde min V70 2.4D automat på 0.631 l/mil, mätt vid pumpen i somras, och då var det inte extrem ecodriving på något sätt. Fullt lastad bil, 2 vuxna + 2 barn med massor med packning.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p430750

Med en manuell D3 tror jag absolut man kan komma under halvlitern milen om man tänker på hur man kör.
av SverreK
Tobbev skrev:
Jag körde min V70 2.4D automat på 0.631 l/mil, mätt vid pumpen i somras, och då var det inte extrem ecodriving på något sätt. Fullt lastad bil, 2 vuxna + 2 barn med massor med packning.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p430750

Med en manuell D3 tror jag absolut man kan komma under halvlitern milen om man tänker på hur man kör.

:-). Låter fint. Tack för länken. Har missat den tråden. Kombination av mycket kraft och låg förbrukning tycker jag är toppen. Hoppas skatten går ner på sikt också.

/Sverre
Vibrationer bakvagn vid inbromsning.

Byt hjul mellan fram och bak? När du bromsar […]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]

Jag hade liknande problem, men bara vänster s[…]

Vad är den värd?

Finns nog en särskild sida på forumet f[…]