Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Varför tar du inte BE-kort om du behöver det? Jämfört med vad bilarna vi diskuterar kostar så är kostnaden för kortet en fis i rymden. Planerar du dessutom att dra husvagn regelbundet så är det väl inget att tveka på. Dessutom är det kul, tog mitt för ett par år sedan efter 20 år med vanligt B-kort.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad gäller att dra med 2.0F så spelar vikten på släpet minimal betydelse för körupplevelsen om du inte ska acca vid rödljus eller köra i alperna enligt mig.

Däremot är upplever jag släpets luftmotstånd som det stora problemet, en liten låg kärra som är tung funkar bra även om motorn är svag tycker jag, det accar bara lite långsammare iväg från rödljusen, att man får dra på växlarn och varva lite starten är ju inget problem..

Ett lätt släp med massor av luftmotstånd tycker jag är värre, typ fyrkantig husvgan, för där får en svag motor jobba hela tiden, och att ligga mil efter mil på lägre växel på slät väg är jobbigt både för motor och passagerare.

Skulle själv aldrig välja en sämre bil bara för att slippa ta körkort.
av Enzo
VolvoB20 skrev:Vad gäller att dra med 2.0F så spelar vikten på släpet minimal betydelse för körupplevelsen om du inte ska acca vid rödljus eller köra i alperna enligt mig.

Däremot är upplever jag släpets luftmotstånd som det stora problemet, en liten låg kärra som är tung funkar bra även om motorn är svag tycker jag, det accar bara lite långsammare iväg från rödljusen, att man får dra på växlarn och varva lite starten är ju inget problem..

Ett lätt släp med massor av luftmotstånd tycker jag är värre, typ fyrkantig husvgan, för där får en svag motor jobba hela tiden, och att ligga mil efter mil på lägre växel på slät väg är jobbigt både för motor och passagerare.

Ja det är ju självklart, eftersom vikten har ringa betydelse i jämn fart, det är ju luftmotståndet som spelar in (och till viss mån rullmotståndet). Bilens toppfart påverkas ju inte av släpets vikt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:Vad gäller att dra med 2.0F så spelar vikten på släpet minimal betydelse för körupplevelsen om du inte ska acca vid rödljus eller köra i alperna enligt mig.

Ja det är ju självklart, eftersom vikten har ringa betydelse i jämn fart, det är ju luftmotståndet som spelar in (och till viss mån rullmotståndet). Bilens toppfart påverkas ju inte av släpets vikt.
Japp, men det är ju det som är så extremt tråkigt att så fort det är en miljöbil så brukar dragvikten rasa till löjliga låga värden, vilket gör det omöjligt för oss som har lite tyngre kärra att dra (V70II 2.5 FT är väl sista chansen till en bra dragbil och miljöklass på samma gång).

Tycker det är galet av tillverkarna att dra ned dragvikten så grymt mycket, de flesta ska väl inte dra upp en tungt lastad kärra i bergen från DeathValley i USA.
Men drar man mycket och ofta har man moralisk licens att skaffa en vanlig bil, kan jag tycka.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev:
Tycker det är galet av tillverkarna att dra ned dragvikten så grymt mycket, de flesta ska väl inte dra upp en tungt lastad kärra i bergen från DeathValley i USA.
Jag håller med dig. Men i det aktuella fallet är det inte dragvikten som begränsar TS utan tågvikten. Eftersom bilen har en totalvikt på 2260 kg så blir det "bara" 1240 kg kvar om du bara har B-kort.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KKR skrev:
VolvoB20 skrev:
Jag håller med dig. Men i det aktuella fallet är det inte dragvikten som begränsar TS utan tågvikten. Eftersom bilen har en totalvikt på 2260 kg så blir det "bara" 1240 kg kvar om du bara har B-kort.
Japp, det var därför jag skrev:
VolvoB20 skrev: Skulle själv aldrig välja en sämre bil bara för att slippa ta körkort.
.
StringerBell skrev:Men drar man mycket och ofta har man moralisk licens att skaffa en vanlig bil, kan jag tycka.
Tyvvär är det ju inte så för många människor eftersom både politker och förtagsledning förbjuder alla val utom miljöklassade i många fall.
Användarvisningsbild
av kave
Köp en 2.4d och avvakta, sverige måste inom kort tillåta en totalvikt på 4.5 ton.
Hela reglementet är ju löjligt. Är en tung kärra lättare att köra med en liten bil eller en stor?
Användarvisningsbild
av Variosboy
kave skrev:Köp en 2.4d och avvakta, sverige måste inom kort tillåta en totalvikt på 4.5 ton.
Hela reglementet är ju löjligt. Är en tung kärra lättare att köra med en liten bil eller en stor?
4250 Kg blir den nya totalvikten, och för att man ska få överskrida 3500Kg krävs en utbildning (som man ännu inte beskrivit hur den ska se ut)..
Dessutom träder det inte i kraft fören i Januari 2013 om jag minns rätt...
Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]

230fk går snålt

Nu har jag kollat sladdarna och upptäkt en sk[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]