philipsguy skrev:Kan du inte provköra rätt bil kan du kolla på min Youtubekanal där hittar du lite klipp jag tagit med mobilkameran på min V70D3 MY11 automat i lite olika situationer... 8)
http://www.youtube.com/user/1philipsguy
Hej!
Körde du kick-down eller "bara" fullgas?
Jag har gjort lite analys av dina två körningar. Se nedan. Enda anledningen jag kan komma på till att man inte varvar mer på ettan är att den växeln sannolikt är momentbegränsad, säkert till 350 Nm eller därom kring. Därför tjänar man på att växla till tvåan och blåsa på med fullt moment, 400 Nm. Vid kick-down ska man hålla sig kring effektpuckeln, dvs man fångar in det område (varvtal före växling och varvtal efter växling) som har högst (medel)effekt för att få maximal acceleration. Se dina data här nedan. (Varvtal 1 och Hastighet 1 är före växling och Varvtal 2 och Hastighet 2 är efter.)
Test 1
Växling Varvtal 1 Varvtal 2
1-2 2900 2250
2-3 3300 2500
3-4 3400 2700
Test 2
Växling Varvtal 1 Varvtal 2
1-2 3000 2400
2-3 3200 2500
3-4 3200 2550
Test 1
Växling Hastighet 1 Hastighet 2
1-2 25 36
2-3 57 62
3-4 87 92
Test 2
Växling Hastighet 1 Hastighet 2
1-2 25 38
2-3 55 63
3-4 82 87
Tid 0-100 km/h
Test 1
ca 10,9
Test 2
ca 11,0
Uträknade växelsteg
Test 1 Test 2 Stegning Avvikelse, Test 1 Avvikelse, Test 2 Slutsats
1,86 1,90 1,75 1,0604 1,0856 Öppen eller stängd LU?
1,44 1,47 1,52 0,9427 0,9626 Öppen eller stängd LU?
1,33 1,33 1,35 0,9885 0,9883 Stängd LU
För sista växlingen innan 100 km/h råder det inget tvivel om att LU gäller. Min beräkning av steget är 99% av det teoretiska steget mellan 3:an och 4:an. Och detta avläst från en rörlig varvräknare och hastighetsmätare!!!
(Sambandet som använts: Växelsteg '= Varvtal 1 / Varvtal 2 * Hastighet 2 / Hastighet 1.)
Jag gissar att hela accelerationen på ettan är med öppen LU och på tvåan med stängd (även om jag är 3,7% till 5,7% fel i mina uträkningar, vilket dock är litet med tanke på hur stort genomslag en fälläsning på en av mätarna eller bägge ger).
För den intresserade:
Växel Utväxling Steg
1 4,148 -
2 2,37 1,750
3 1,556 1,523
4 1,155 1,347
Maxeffekten för D3 i V70 ligger vid 2900 rpm.
Medelvärde, varvtal
Test 1
Före/efter vxl
1-2 2575 325 rpm från maxeffekt
2-3 2900 Precis maxeffekt @ 2900 rpm
3-4 3050 Nära maxeffekt @ 2900 rpm
Test 2
Före/efter vxl
1-2 2700 200 rpm från maxeffekt
2-3 2850 Nära maxeffekt @ 2900 rpm
3-4 2875 Nära maxeffekt @ 2900 rpm