Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
#439022
Honke skrev:Vad är meningen med att det promt måste varvas till 6-7000rpm?
Exakt. Finns ingen anledning att varva denna motor, den är stark vid låga varvtal (<3000). Finns klipp här på forumet på en chippad XC60 som varvar friskt och gör folk avundsjuka men så förskräckligt mycket fortare går det inte till 100...
En sak jag lagt märke till att med min gamla D5 man så var det enklare att motorbromsa, treans växel gav en ganska bra nedbromsning men eftersom denna låda är så högt utväxlad måste man ner på tvåan för att det ska börja bromsa ned.

För att återgå till topic, jag tror den allmänna konsensus bland folk som provat både man/automat är att D3 passar utmärkt med Geartronicen, med manuell låda krävs det lite övning med att följa upp med gasen när man går till dragläge.
av Twendor
#439076
philipsguy skrev:
Honke skrev:Vad är meningen med att det promt måste varvas till 6-7000rpm?
Exakt. Finns ingen anledning att varva denna motor, den är stark vid låga varvtal (<3000). Finns klipp här på forumet på en chippad XC60 som varvar friskt och gör folk avundsjuka men så förskräckligt mycket fortare går det inte till 100...
En sak jag lagt märke till att med min gamla D5 man så var det enklare att motorbromsa, treans växel gav en ganska bra nedbromsning men eftersom denna låda är så högt utväxlad måste man ner på tvåan för att det ska börja bromsa ned.

För att återgå till topic, jag tror den allmänna konsensus bland folk som provat både man/automat är att D3 passar utmärkt med Geartronicen, med manuell låda krävs det lite övning med att följa upp med gasen när man går till dragläge.
Tror det er dette klippet det refereres til :mrgreen:
Kan jo være en fordel å trekke fra de sekundene før testen starter etter ca 2 sec. ?:-/
Användarvisningsbild
av Momentum
#439106
philipsguy skrev: Finns ingen anledning att varva denna motor, den är stark vid låga varvtal (<3000).
Snarare är det ett måste att växla upp, motorn utvecklar max effekt vid 2900 rpm, så det är liksom inte läge att varva den motorn om det är snabb acceleration man är ute efter, utan man måste växla upp för att inte tappa effekt

D3 motorn lämnar max vridmoment upp till 2850 rpm och max effekt vid 2900 rpm
Medans en D5:a lämnar max vridmoment upp till 3250 men max effekt vid 4000 rpm
Så det är naturligare att varva en D5:a lite mera, eftersom man är ute efter effekten vid max acceleration

Därför varvar också den trimmade bilen på filmen, man är ute efter att växla kring max effekt

Men som sagt, det har inget med grundfrågan att göra, är DSG lådan bättre upplevelse än Volvos automatlåda?
av Ogya
#439456
philipsguy skrev:Kan du inte provköra rätt bil kan du kolla på min Youtubekanal där hittar du lite klipp jag tagit med mobilkameran på min V70D3 MY11 automat i lite olika situationer... 8)
http://www.youtube.com/user/1philipsguy
Hej!
Körde du kick-down eller "bara" fullgas?

Jag har gjort lite analys av dina två körningar. Se nedan. Enda anledningen jag kan komma på till att man inte varvar mer på ettan är att den växeln sannolikt är momentbegränsad, säkert till 350 Nm eller därom kring. Därför tjänar man på att växla till tvåan och blåsa på med fullt moment, 400 Nm. Vid kick-down ska man hålla sig kring effektpuckeln, dvs man fångar in det område (varvtal före växling och varvtal efter växling) som har högst (medel)effekt för att få maximal acceleration. Se dina data här nedan. (Varvtal 1 och Hastighet 1 är före växling och Varvtal 2 och Hastighet 2 är efter.)

Test 1
Växling Varvtal 1 Varvtal 2
1-2 2900 2250
2-3 3300 2500
3-4 3400 2700


Test 2
Växling Varvtal 1 Varvtal 2
1-2 3000 2400
2-3 3200 2500
3-4 3200 2550


Test 1
Växling Hastighet 1 Hastighet 2
1-2 25 36
2-3 57 62
3-4 87 92


Test 2
Växling Hastighet 1 Hastighet 2
1-2 25 38
2-3 55 63
3-4 82 87

Tid 0-100 km/h

Test 1
ca 10,9

Test 2
ca 11,0

Uträknade växelsteg
Test 1 Test 2 Stegning Avvikelse, Test 1 Avvikelse, Test 2 Slutsats
1,86 1,90 1,75 1,0604 1,0856 Öppen eller stängd LU?
1,44 1,47 1,52 0,9427 0,9626 Öppen eller stängd LU?
1,33 1,33 1,35 0,9885 0,9883 Stängd LU

För sista växlingen innan 100 km/h råder det inget tvivel om att LU gäller. Min beräkning av steget är 99% av det teoretiska steget mellan 3:an och 4:an. Och detta avläst från en rörlig varvräknare och hastighetsmätare!!!
(Sambandet som använts: Växelsteg '= Varvtal 1 / Varvtal 2 * Hastighet 2 / Hastighet 1.)
Jag gissar att hela accelerationen på ettan är med öppen LU och på tvåan med stängd (även om jag är 3,7% till 5,7% fel i mina uträkningar, vilket dock är litet med tanke på hur stort genomslag en fälläsning på en av mätarna eller bägge ger).

För den intresserade:
Växel Utväxling Steg
1 4,148 -
2 2,37 1,750
3 1,556 1,523
4 1,155 1,347

Maxeffekten för D3 i V70 ligger vid 2900 rpm.

Medelvärde, varvtal

Test 1
Före/efter vxl
1-2 2575 325 rpm från maxeffekt
2-3 2900 Precis maxeffekt @ 2900 rpm
3-4 3050 Nära maxeffekt @ 2900 rpm

Test 2
Före/efter vxl
1-2 2700 200 rpm från maxeffekt
2-3 2850 Nära maxeffekt @ 2900 rpm
3-4 2875 Nära maxeffekt @ 2900 rpm
Användarvisningsbild
av philipsguy
#439702
Imponerande analys Ogya!
Kan för övrigt säga att när man startar utan last/släp på plan väg så känns tvåan helrätt att starta på (i manuella läget på automaten). Enligt ryktet startar D5 '11 alltid på tvåan utom i sportläget.
av almaro
#439795
Det blev en D3 med automat iallafall, det är ju trots allt 2011 års modell och då ska man ju inte sitta och röra om i oljan manuellt :wink:
Det blev en business active med lite extra "lull lull" såsom balder 17" fälgar, en vinge och avbländbar backspegel mm.
Nu väntar jag på leverans mitten av oktober.
av Enzo
#439819
Momentum skrev:
philipsguy skrev: Enligt ryktet startar D5 '11 alltid på tvåan utom i sportläget.
Känner jag mig tveksam till
Har jag inte märkt i alla fall ...

Bakom handskfacket.

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]