Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Om inte reglerna ändrats är klassningen inte retroaktiv utan gäller resten av bilens livslängd. Däremot kan ju reglerna kring en viss klassning ändras, t.ex. dra in förmåner.
Användarvisningsbild
av V9097
poseidon skrev:Kan ju ha med bilstorlek och hjälpsystem. Det är ju inte bara att "stoppa" ner. Kan ju vara olika partikelfilter etc som måste certifieras, provas etc. Lager skall fasas ut, verktyg skall tas fram. sånt tar tid.
Självklart är det så. Men Reglerna för Euro5 har ju varit kända i några år. S60 DRIVe kommer ju få 115hk motorn från V50 D2 och nya S60 väger inte så mkt mindre än en V70.
Volvo hade kunnat lösa detta, men bevisligen har man gjort en tabbe, alternativt haft akut resursbrist.

Men så farligt kanske det ändå inte är eller? Volvo bygger upp ett litet lager på DRIVe-bilar fram till v49, och jag utgår från att den nya varianten kommer vara beställningsbar innan nuvarande utgår. Lite lång leveranstid bara för de som inte vill köpa en lagerbil.
Användarvisningsbild
av Variosboy
converter skrev: En sak är säker och det är att VW-koncernen nu har fått tjänstebilsförarna och företag serverade på ett silverfat till sig. Inte för att det gör dåliga bilar men jag hejar på Volvo :D

Lär nog inte spela någon som helst roll tror jag efterssom de flesta med tjänstebil i alla fall inte väljer 1,6d, snarare D3 och D5 på dieselsidan..
av converter
Lär nog inte spela någon som helst roll tror jag efterssom de flesta med tjänstebil i alla fall inte väljer 1,6d, snarare D3 och D5 på dieselsidan..
Var kanske hårdknackat sagt...Absolute stämmer det att många väljer de med. Har ändå fått intryck av att den är attraktiv eftersom den ändå tillhör de billigare modellvarienterna, skiljer ganska många laxar till de övriga dieselmodellerna. Sen finns det väl en hel del "bilflottor" hos företag som kan tänkas vara en målgrupp för Drive-varianten (tillsammans med 2.0F iofs)?

Vi får väl se hur det ser ut med försäljningen om ett tag helt enkelt men jag tror inte denna händelse kommer gå obemärkt förbi.
Användarvisningsbild
av Variosboy
converter skrev:
Var kanske hårdknackat sagt...Absolute stämmer det att många väljer de med. Har ändå fått intryck av att den är attraktiv eftersom den ändå tillhör de billigare modellvarienterna, skiljer ganska många laxar till de övriga dieselmodellerna. Sen finns det väl en hel del "bilflottor" hos företag som kan tänkas vara en målgrupp för Drive-varianten (tillsammans med 2.0F iofs)?

Vi får väl se hur det ser ut med försäljningen om ett tag helt enkelt men jag tror inte denna händelse kommer gå obemärkt förbi.

Om man tittar i backspegeln så var ju tex 2.0D tippad som "tjänstebils"-motorn nummer ett, men det är ändå ytterst sällan man ser dom på vägarna..
Det är lite samma med 1,6d tror jag. Den är bra, billig osv osv. men inget de allra flesta kommer att välja.
Givetvis kommer det inte gå obemärkt förbi, men att det skulle vara så drastiskt att alla tjänstebilsförare nu helt plötsligt skulle byta märke för att ett motoralternativ dröjer ett halvår tycker ju jag är mer "hårdknackat"(nytt ord för mig by the way) sagt från din sida! :wink:
Användarvisningsbild
av Honke
Peanuts skrev:En sak jag inte riktigt förstår här när jag kikar på tekniska data på Volvo.se. DRIVe är miljöklass Euro4 medan både D3 och D5 är Euro5, hur fungerar det där? D3 och D5 är ju "smutsigare" än vad DRIVe är?
I senaste numret av automotor&sport så står det lite om de nya CO2 kraven. Max CO2 utsläpp har tydligen med tjänstevikt oxå att göra. V70 DRIVe är ju 93kg lättare än tex V70 D3.
Står lite om EU´s CO2 chock som kommer 2012 i automotor&sport nr 17/2010
av MattiasD
Problemet är att V70/S80 drive ligger på 119 g co2/mil. Ett sätt (enda sättet?) att minska NOx är att tillföra mer bränsle men då passerar man direkt 120 g gränsen. Det är ju inte ens säkert Volvo lyckas få den här motor under 120 g någon mer gång om de samtidigt ska uppfylla euro5. Önska Volvo lycka till om 5 år då euro6 införs, med ytterligare en halvering av NOx. Men då blir säkert lösningen dyra NOx katalysatorer. I framtiden kommer det bli dyrt att rena dieselbilarna.
Det var länge sedan man hörde något om kväveoxider i avgaserna. Numera har ju alla totalt snöat in på att koldioxiden kommer att leda till jordens undergång.

Snål motor ger tyvärr problem med ökad halt av kväveoxider i avgaserna, så detta är inget enkelt problem att lösa.

Framtiden vår visa om koldioxiden är den helvetesgas som politiker och vetenskapsmän gör gällande.

Jag är skeptisk

Hälsningar

Henry

För som Tage Danielsson en gång sa: "Utan tvivel är man inte riktigt klok"
av sweborn
Volvo behöver knappast själva göra så mycket mer än att hänga med Bosch och gänget och testa ut deras nya produkter. Köper och imiterar Volvo den hårdvara som sitter i BMW 320d "lågeffekt" på 163 hk och drar 4.1 så ligger nog Volvo bra till. Eller varför inte det enklare alternativet, gör som 184 hk motorn fast ladda bara 120 hk och bli något snålare. Tror inte Bosch ger BMW eller Merca ensamrätt som tack för provning under utvecklingen mer än ett halvår - år eller så. Vore roligt om Volvo anmälde sitt intresse för att vara först ut med nästa generations insprutningssystem nu när Fords snåla räknenissar är ute ur matchen.
Användarvisningsbild
av Jensen
Denna info kom idag från vår marknadschef om vad som gäller med Drive modellerna.

Hej Alla Glada !!

Det har idag talats en hel del om Volvo V70 DRIVe i media.

Följande gäller:

- Ingen biltillverkare får efter 31/12 2010 producera bilar klassade som Euro 4.
- Volvo V70 DRIVe är idag klassad i Euro 4 och uppfyller de krav som i Sverige räknas som miljöbil (120 gr).
- Volvo har planerat denna situation och kommer att tillverka miljöbilen V70 DRIVe MÅ11 tom vecka 49 i år.
- Det är helt okey att sälja och leverera dessa bilar även under 2011.
- Därefter kommer Volvo att under nåsta modellår lansera uppföljaren av denna bil/motor som MÅ12.
- Just nu diskuteras vilken volym som ska produceras fram till vecka 49 för att täcka behovet av försäljning fram till den nya motorn lanseras.

Med andra ord, vi kan fortsatt sälja V70 DRIVe som miljöbil och nybeställa bilar under hösten.
Efter vecka 49 så kommer det finnas tillgång på lagerbilar och i början av 2011 kommer vi kunna orderteckna den nya V70 DRIVe.
Exakt när säljatart är finns inget svar på idag men detta beror naturligtvis på vilken säljtakt vi och övrig Volvohandel har på de lagerbilar som kommer att tillverkas.
ÅF GLT/Turbofjädrar?

På Classic (samma chassi som Turbon) sä[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Uppdatering: efter många omstarter, åt[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Många seglivade myter är det. Det som s[…]

Svart grill

Från MY23 med Goggle sitter en uppvärmd[…]