Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
perhall skrev:http://www.rica.nl/ecu.aspx?tab=1
Om den stämmer så är det ju ett tecken på att Rica har viss kolll. Men intressant fråga varför inte tillverkaren själv drar ned förbrukningen på samma sätt.
Kanskje dette gir for høy effekt(HK) slik at bilene i de fleste land blir vanskelig å selge(høyere avgift på hk, men litt mindre avgift på co2).
Volvo har jo Polestar, som med økt effekt ikke gir høyere utslipp.! Utslippene er jo lik originalt, eller i noen tilfeller faktisk noen prosent lavere.
Twendor
av Freddi
Tack för alla synpunkter, jättekul att höra hur funderingarna går.

perhall skrev:RICA i NL är klart större än BSR.../PH
Hur stora?
Funk skrev:då får man snacka med t.ex MTE/TME, Turbocenter eller Autotech.

Kollade med MTE och Turbocenter och ingen av dem kunde trimma på annat sätt
än direkt i bilen, d.v.s. att jag sumpar min trimsats så snart bilen har servats
så det kändes inget vidare och trots detta var de inte billigare än t.ex. BSR som
även skickar med felkodsläsare och försäkring som täcker motor och växellåda
så länge jag har min nybilsgaranti. I ljus av detta känns MTE / Turbocenter inte som
några realistiska alternativ faktiskt?

De trimsatser där MTE t.ex. faktiskt hade felkodsläsare så var man tvungen att betala 11 lakan
för trimsatsen plus att jag skulle behöva köpa en laptop för att trimma med den... (MTEs
"trimdosa" är lixom inte stand-alone utan behöver en extra dator vi sidan av). Totalt 15 lakan
för en trimsats som BSR tar 7.900:- för...? Nej tack :-)

Ska kolla med Autotech även om de ligger lite långt bort...
Om den stämmer så är det ju ett tecken på att Rica har viss kolll. Men intressant fråga varför inte tillverkaren själv drar ned förbrukningen på samma sätt.
Det beror nog på att biltillverkarna inte enbart behöver bry sig om CO2 utan även bl.a. kväveoxider. Eftersom CO2 är "i ropet" så är det bekvämt nog bara det man väljer att testa efter en "optimering" skulle jag tippa. Vad som händer med andra utsläppsnivåer låter man vara osagt.
av ztaffans
Freddi skrev: Kollade med MTE och Turbocenter och ingen av dem kunde trimma på annat sätt
än direkt i bilen, d.v.s. att jag sumpar min trimsats så snart bilen har servats
så det kändes inget vidare och trots detta var de inte billigare än t.ex. BSR som
så länge jag har min nybilsgaranti
.
I ljus av detta känns MTE / Turbocenter inte som
Det där att BSR lämnar garanti skulle jag inte lita allt för mycket på.
Risken är att BSR säger att det beror på bilen i sig och man får utnyttja fabriksgarantin, Volvo i sin tur kommer nog att säga att bilen är trimmad (med av Volvo inte godkänt trim) och garantin inte gäller.
Resultatet blir då att bilägaren står mitt emellan och blir den drabbade. Svårt att hävda sin rätt när två parter skyller på varandra.

Jag kanske målar fan på väggen men jag skulle inte riskera detta med en bil för mellan 300 000 och 500 000 kr.
Jag kanske är feg ( och vill ha tryggheten) men jag valde Polestar och är mycket nöjd med det, kanske inte värsta tänkbara trim men fullt tillräckligt för mig och säkert många andra.
Ska man ha något riktigt värstingåk ska man kanske satsa på V8án eller rent av ett helt annat bilmärke.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Freddi skrev:
Det beror nog på att biltillverkarna inte enbart behöver bry sig om CO2 utan även bl.a. kväveoxider. Eftersom CO2 är "i ropet" så är det bekvämt nog bara det man väljer att testa efter en "optimering" skulle jag tippa. Vad som händer med andra utsläppsnivåer låter man vara osagt.
Helt riktigt! Det är inga problem att få bilarna att gå betydligt snålare, problemet är att då sticker vissa avgasvärden ordentligt i höjden och inte klarar miljöklassningen.

.
Användarvisningsbild
av Honke
ztaffans skrev:
Freddi skrev: Kollade med MTE och Turbocenter och ingen av dem kunde trimma på annat sätt
så länge jag har min nybilsgaranti
.
I ljus av detta känns MTE / Turbocenter inte som
Det där att BSR lämnar garanti skulle jag inte lita allt för mycket på.
Risken är att BSR säger att det beror på bilen i sig och man får utnyttja fabriksgarantin, Volvo i sin tur kommer nog att säga att bilen är trimmad (med av Volvo inte godkänt trim) och garantin inte gäller.
Resultatet blir då att bilägaren står mitt emellan och blir den drabbade. Svårt att hävda sin rätt när två parter skyller på varandra.

Jag kanske målar fan på väggen men jag skulle inte riskera detta med en bil för mellan 300 000 och 500 000 kr.
Jag kanske är feg ( och vill ha tryggheten) men jag valde Polestar och är mycket nöjd med det, kanske inte värsta tänkbara trim men fullt tillräckligt för mig och säkert många andra.
Ska man ha något riktigt värstingåk ska man kanske satsa på V8án eller rent av ett helt annat bilmärke.
Jag tycker och tror precis likadant!
Vill man ha prestanda så är det i volvos fall T6 eller möjligtvis V8 som gäller.
av perhall
Jag tror att BSR pröjsar om det kommer till kritan. De har ett gott rykte och har sällan skapat problem för drivlinan. OM man kollar på blocket finns många gamla 2,4T och T5 med 25 000 mil+ och BSR. Och de verkar ha klarat sig. Men sen är ju risken rätt liten att det händer något år 1 eller 2..../PH
av Freddi
ztaffans skrev: Risken är att BSR säger att det beror på bilen i sig och man får utnyttja fabriksgarantin
Visst, den risken finns ju alltid men att i alla fall ha en försäkring är väl ändå bättre än att inte få någon alls?? (Som i fallet med de övriga trimfirmorna?). Eller...?

Vidare föreligger ju risken att Volvo generellt (oavsett om man har trimmat eller inte) säger "nej" oxå med motiveringen att man har handskats vårdslöst med bilen så att ha "nybilsgaranti" på en otrimmad bil är egentligen ingen vattentät garanti heller.
perhall skrev:De har ett gott rykte och har sällan skapat problem för drivlinan.
Jag tror det jag med, och återigen.... De lämnar ju i alla fall nå'n sorts garanti vilket ingen av de andra gör alls så...? Det kan ju i alla fall inte vara sämre att ha nå'n sorts garanti än ingen alls?
av ztaffans
Freddi skrev:
ztaffans skrev: Risken är att BSR säger att det beror på bilen i sig och man får utnyttja fabriksgarantin
Visst, den risken finns ju alltid men att i alla fall ha en försäkring är väl ändå bättre än att inte få någon alls?? (Som i fallet med de övriga trimfirmorna?). Eller...?

Vidare föreligger ju risken att Volvo generellt (oavsett om man har trimmat eller inte) säger "nej" oxå med motiveringen att man har handskats vårdslöst med bilen så att ha "nybilsgaranti" på en otrimmad bil är egentligen ingen vattentät garanti heller.
perhall skrev:De har ett gott rykte och har sällan skapat problem för drivlinan.
Jag tror det jag med, och återigen.... De lämnar ju i alla fall nå'n sorts garanti vilket ingen av de andra gör alls så...? Det kan ju i alla fall inte vara sämre att ha nå'n sorts garanti än ingen alls?
Det jag menar med mitt inlägg var att Polestar känns som det tryggaste valet pga att det är Volvo som står bakom det. Då har man bara en part att vända sig till om man får problem.

Goodwill reperationer (efter garantitiden) kan man ju bara se sig i stjärnorna efter, sådant som annars kan gå att diskutera sig fram till någon lösning.

Oftast går ju allt bra och man får inga problem alls, men för mig var valet självklart.
Användarvisningsbild
av StringerBell
I grunden handlar det om vilken risk man vill ta.

Man kan ju ta in andrahandsvärdet i bilden också. Det går säkert mörka om trim när man säljer den, men i det fall man vill vara öppen med det ser köparen säkert en anledning att pruta.
Användarvisningsbild
av Funk
Kollade med MTE och Turbocenter och ingen av dem kunde trimma på annat sätt
så länge jag har min nybilsgaranti. I ljus av detta känns MTE / Turbocenter inte som
Med speciallösningar menar jag att du har grejor i bilen som inte är ett sammansatt "kit" med förutbestämda komponenter, det gör inte BSR och Rica... för övrigt brukar dessa firmor såvitt jag vet skjuta i programvaran i princip gratis om den blir överskriven vid service. I alla fall MTE/TME sparade min mjukvara i originalform och den modifierade i backupsyfte. Personligen har jag aldrig fått mjukvaran överskriven vid service, medan en bekant fick det...tror det kostade en glass att få den inlagd igen.
Händer det hos BSR så löser dom ju det också, fast då via nätet om jag förstått det hela rätt.

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]

Eftersom det ser ut att komma inifrån, under[…]