Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Njaa, så bra tycker jag faktiskt inte att Volvo är så att allt det du räknar upp är bättre på Volvon.. ;-// Krocksäkerheten har jag nämnt. Kanske har du rätt i ljudnivån för den är riktigt bra i Volvon. Förbrukningen tycker jag slår Volvo. Men det beror ju på hur man kör också. Komforten är bättre på ett sätt. Volvon är större och mjukare. Baksätet vinner Volvon alla dagar i veckan. Värme/ventilation? Kanska Volvo vinner på någon ynka poäng där...

Så okey då... En ny volvo slår en BMW från 2004 på en eller annan punkt.. :-O) :D . Men som jag alltid brukar understryka. BMW är en nivå upp och för sitt pris ska den slå Volvo. Frågan är mer vilka konkurrerar Volvo med? BMW, Audi och MB ligger i en klass över. Passat, Mondeo och Fransmännen en klass under. Hmm, detta borde vi starta en ny tråd om.. :mrgreen:
av perhall
Primus skrev:Njaa, så bra tycker jag faktiskt inte att Volvo är så att allt det du räknar upp är bättre på Volvon.. ;-// Krocksäkerheten har jag nämnt. Kanske har du rätt i ljudnivån för den är riktigt bra i Volvon. Förbrukningen tycker jag slår Volvo. Men det beror ju på hur man kör också. Komforten är bättre på ett sätt. Volvon är större och mjukare. Baksätet vinner Volvon alla dagar i veckan. Värme/ventilation? Kanska Volvo vinner på någon ynka poäng där...

Så okey då... En ny volvo slår en BMW från 2004 på en eller annan punkt.. :-O) :D . Men som jag alltid brukar understryka. BMW är en nivå upp och för sitt pris ska den slå Volvo. Frågan är mer vilka konkurrerar Volvo med? BMW, Audi och MB ligger i en klass över. Passat, Mondeo och Fransmännen en klass under. Hmm, detta borde vi starta en ny tråd om.. :mrgreen:
Jag håller i stort med eller man kanske kan säga att när VOlvo kommer med en ny modell några år efter BMW brukar de vara likvärdiga. Två av de bilar jag kört mest är 525iA e60 (7000 mil) och S80 3,2. Jag tycker de är väldigt lika i det mesta: motor, komfort, ljudnivå, utrymme... av alla BMW-modeller i historien tycker jag kanske att e60 är en av de som ger minst BMW-premiumkänsla. Den är ju inte ett dugg mindre plastig än Volvon. Sen har Volvon sämre styrning men roligare motorljud:)
av viktore
V9097 skrev:
Emiljonsson7 skrev:Den största anledningen till att 2,0 GTDi på vissa Europamarknader och inte 2,5FT är pga att motorer över 2 liter (oavsett hästkraftsantal) straffas hårt skattemässigt i vissa Europaländer. Det är bl.a. en av anledningarna att 2,0GTDi inte riktigt har börjat säljas i Sverige ännu.
Ja, det stämmer, men det är inte den enda anledningen. Från 2015 får Volvos bilar som säljs inom EU i genomsnitt släppa ut högst 130g CO2 per km. Det gäller förstås alla tillverkare.
Redan 2012 (alltså om 16 månader) måste 60% av försäljningen uppfylla 2015 års krav. Uppfylls inte kraven väntar höga böter. 2013 gäller det att uppfylla kraven på 75% av försäljningen.

Hur ska volvo klara det? Det här är vad jag TROR:
-Sluta sälja xc90, i vart fall i EU
-Bort med V8 :cry:
-T6 behålls som top of the line, och vidareutvecklas förhoppningsvis.
-3,2 försvinner troligen från alla marknader inom EU.
-2,5FT försvinner :cry: (men det kan förstås dröja till 2012 eller till och med 2013), eftersom 4cyl T5 är snålare.
-Nytt etanolalternativ blir T4F.
-Benisnmodeller med direktinsputning (T3, T4, 2.0T och T5)
-D3 har esatt 2,4D.
-DRIVe modellerna kommer att synas mycket i priskampanjer för att öka deras andel av volvoförsäljningen.
-Start/stopp på fler modeller. Kanske kan Volvo pressa S60/V60 D3 till under 130g/km med s/s?
-Hybrid kommer, kanske redan 2012, men absolut senast 2015.
-En mindre modellserie som ersätter C30/S40/V50
-I värsta fall högre pris på bränslekrävande tillval som autmatlåda och AWD.

Vad tror ni?
Varför skulle 3.2 försvinna från EU-marknaden? Den är inte långt efter 2.0T förbrukningsmässigt och har högre effekt.
Dessutom behöver Volvo, om man nu plockar bort 5cylindriga bensinmotorerna fler än ett sexcylindrigt motoralternativ.
av perhall
viktore skrev:
V9097 skrev:
Emiljonsson7 skrev:Den största anledningen till att 2,0 GTDi på vissa Europamarknader och inte 2,5FT är pga att motorer över 2 liter (oavsett hästkraftsantal) straffas hårt skattemässigt i vissa Europaländer. Det är bl.a. en av anledningarna att 2,0GTDi inte riktigt har börjat säljas i Sverige ännu.
Ja, det stämmer, men det är inte den enda anledningen. Från 2015 får Volvos bilar som säljs inom EU i genomsnitt släppa ut högst 130g CO2 per km. Det gäller förstås alla tillverkare.
Redan 2012 (alltså om 16 månader) måste 60% av försäljningen uppfylla 2015 års krav. Uppfylls inte kraven väntar höga böter. 2013 gäller det att uppfylla kraven på 75% av försäljningen.

Hur ska volvo klara det? Det här är vad jag TROR:
-Sluta sälja xc90, i vart fall i EU
-Bort med V8 :cry:
-T6 behålls som top of the line, och vidareutvecklas förhoppningsvis.
-3,2 försvinner troligen från alla marknader inom EU.
-2,5FT försvinner :cry: (men det kan förstås dröja till 2012 eller till och med 2013), eftersom 4cyl T5 är snålare.
-Nytt etanolalternativ blir T4F.
-Benisnmodeller med direktinsputning (T3, T4, 2.0T och T5)
-D3 har esatt 2,4D.
-DRIVe modellerna kommer att synas mycket i priskampanjer för att öka deras andel av volvoförsäljningen.
-Start/stopp på fler modeller. Kanske kan Volvo pressa S60/V60 D3 till under 130g/km med s/s?
-Hybrid kommer, kanske redan 2012, men absolut senast 2015.
-En mindre modellserie som ersätter C30/S40/V50
-I värsta fall högre pris på bränslekrävande tillval som autmatlåda och AWD.

Vad tror ni?
Varför skulle 3.2 försvinna från EU-marknaden? Den är inte långt efter 2.0T förbrukningsmässigt och har högre effekt.
Dessutom behöver Volvo, om man nu plockar bort 5cylindriga bensinmotorerna fler än ett sexcylindrigt motoralternativ.
Ja, den är klart konkurrenskraftig! Annars tycker jag att 9097:s genomgång låter rimlig.
PH
Användarvisningsbild
av V9097
Jag hoppas ni har rätt angående 3,2. Som sagt, jag spekulerade bara, jag kan inte bekräfta något av det jag skrev, det är bara en samlad bild jag har efter att ha läst en massa biltidningar och forum.

Ett roligare alternativ är ju förstås om Volvo behåller raksexan, den blev ju trots allt uppdaterad till 2011 års modell. Låt oss hoppas den kommer tillbaka till svenska marknaden också :)
av perhall
V9097 skrev:Jag hoppas ni har rätt angående 3,2. Som sagt, jag spekulerade bara, jag kan inte bekräfta något av det jag skrev, det är bara en samlad bild jag har efter att ha läst en massa biltidningar och forum.

Ett roligare alternativ är ju förstås om Volvo behåller raksexan, den blev ju trots allt uppdaterad till 2011 års modell. Låt oss hoppas den kommer tillbaka till svenska marknaden också :)
Jag känner inte till en enda R6 som har så grymt sound som 3,2-motorn. Det framkommer sällan men jag älskar att varva den och öppna takluckan o rutorna och lyssna! Inte sämre än en V8!
Användarvisningsbild
av wendtan
Primus skrev:
perhall skrev:
Primus skrev:Inte en helt tokig fundering. Motorn är ju lite gammalmodig och VÄLDIGT törstig. Men samtidigt fantastiskt stark och pigg. Jag hade en BMW 330iA som hade 231hk innan nuvarande Volvo. Även om BMW:n slår Volvon alla dagar i veckan så ligger ändå motorn inte så långt efter BMW:n. Eller kanske ska jag säga att utöver utrymme mellan 330iA och XC70 så är nog motorn vad gäller kraft det enda som kan konkurrera med 330i något sådär. Att sedan BMW höjde effekten för typ 5 år sedan på sin 3 liters är en annan sak.

Frågan är ju vad Volvo planerar för miljömotorer som passar Sverige?
Du kan ju inte mena allvar med att en 330iA -01 el -02 slår en ny XC70 på allt utom motorn...PH
Tjaa, i vad slår BMW inte Volvo? Nu var det iofs en -04 men ändå. Jag kan inte komma på något. Möjligen skulle det vara krocksäkerhet. Borträknat Volvons tyngd. Och den slår Volvon även vad gäller motorn... Dock inte på utrymme och förmågan att leverera en miljöbilsklassad bil i storlek och kraft. Men säg gärna emot om du har synpunkter.

Rostskydd, Bmw E46 rostar mer som regel än undantag. Det har den gjort sen den var ny, inte så premium om du frågar mig.
av Steff 99
wendtan skrev:
Rostskydd, Bmw E46 rostar mer som regel än undantag. Det har den gjort sen den var ny, inte så premium om du frågar mig.
Vilken jämförelse :roll: ...en BMW som kom 1997 med en Volvo som kom som MY 2008..det kanske måste vara 10 års skillnad för att hitta jämförelse punkter där en tysken är sämre än en svensk... :mrgreen:
Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]

Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Finns det någon instruktion om hur man byt[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]