jowinthe skrev:Takk for mange gode råd og vink:)
Jeg skulle vel egentlig gått for Polestar om den var tilgjengelig i Norge, da de tydeligvis sitter på Volvo’s egne dataprogrammer og derfor blir det naturlig ”trygge” valget. Problemet med Polestar (og Heico forøvrig) er at dersom jeg leverer bilen til service i Norge, risikerer jeg at forhandleren legger inn ny software, og da må jeg til Sverige (eller Tyskland) for å få lagt inn oppgraderingen på nytt. Det kan bli både dyrt og upraktisk.
Derfor vurderer jeg nå enten BSR eller RICA, da disse leverer håndholdt programmeringenhet til sluttbruker.
Har vært i kontakt med dem begge, og de virker som seriøse leverandører. Ved første øyekast utmerker BSR seg som et ”mest for pengene” valg. Best på pris, samt en håndholdt enhet som i tillegg lar deg lese/slette feilkoder på alle bilens systemer.
RICA leverer samme toppeffekt som BSR, men dersom du går for høyeste effekt (245hk/500Nm) vil du i tillegg (som Supersonic har nevnt over) få med OEM software (205hk/420Nm) og en øko-tuning versjon (225hk/460Nm) som alle kan benyttes fritt om hverandre. Programmeringsenheten til RICA leser derimot ikke feilkoder på nåværende tidspunkt (men dette kommer visstnok i en senere versjon).
Det som gjør at mitt valg foreløpig faller på RICA, er at de tilsynelatende har kommet lengere enn BSR i å ”knekke” kodene i motorstyringen. Med RICA skal det ikke være nødvendig å fysisk fjerne ECU’en fra bilen, men kun kople seg til diagnosekontakten for så å avlese originalprogrammet. Dvs. at jeg ikke fysisk trenger å oppsøke en forhandler eller sende ECU’en i posten for å få utført tuningen. (Kanskje Supersonic kan bekrefte dette punkt?)
Både BSR og RICA sier at testkjøring på dynomometer ikke er nødvendig ved denne typen ECU tuning. Software er etter sigende testet ut på et titalls biler av samme modell/motor/drivlinje, og vil oppføre seg likt på like biler (på samme måte som Volvoforhandleren vil kunne oppgradere ECU software, uten at han av den grunn kjører bilen på rullende landevei i etterkant). Noen som har synspunkter på det?
Når det gjelder hvordan selve ECU tuningen innvirker på bilens kjøreegenskaper, komfort etc. må jeg bare anta at både BSR og RICA gjør en tilnærmet like god jobb når de setter sine parametere. Jeg skulle gjerne hatt mer kunnskap om dette, men samtidig er det vel svært få som har ”testet ut” og sammenlignet flere forskjellige tuningprogram på samme biltype?
Det som dog synes å være en gjenganger i brukererfaringene er at kjøreopplevelsen blir et hakk bedre uansett hvem av de proffe tuningselskapene man velger…:)
Det stämmer att RICA var bland de första att knäcka bilens koder, kanske den första av alla. Även på de nya årsmodellerna så är det helt enkelt bara att plugga in i OBDII och 2 minuter senare har du det program du själv valt (ex 245/500). Det är ju såhär det MÅSTE fungera, man kan ju inte hålla på och fysiskt avlägsna ECU osv... det ska vara enkelt att trimma, flera gånger i veckan om man så vill!
Du kan nolla bilens felkoder med RICA's softloader.
Rullande landsväg, nej... bilen går tillräckligt bra :D
Komforten blir två kliv uppåt då bilen blir mycket mer avslappnad att köra och kraft saknar du aldrig! Bilen går som bäst i 130 km/h.... Kanske inte direkt negativt men ur komfortsynpunkt så kanske alla inte gillar den vassa gasresponsen.
Sen gillar jag den personliga och serviceminded attityden på RICA i Kungälv. Känns som att dom tar hand om en även efter att man köpt från dem. BSR har säkert också många nöjda kunder.
Som jag sa; denna investering är något av det bättre jag gjort och jag njuter av bilens egenskaper varje dag! Med R-Design går den sjukt bra på krokiga vägar, styrningen är mycket bra, ett vasst chassi och nu med en "nästan" R-motor!
Lycka till!
ps. i helgen ska jag försöka filma lite, hoppa kunna visa nått på Youtube Söndag kväll.

-)