Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Føles XC60 raskere enn BMWèn med oppgraderingen?
Har du automat? Hvordan ble gearingen etter oppgraderingen?
Du har iallefall fått deg en forbedret bil. Lykke til. :mrgreen:
Twendor
Film borde gå att ordna + Iphone accelerometer rätt inställd och justerad hade varit kul att fixa (kanske jämföra med BMW'n också!). Audi A6 3.0 TDI'n är borta (men med 233 hk och manuell påminner den om BMW'n) Återkommer om det, kanske kan fixa det under helgen!

Ja, Twendor, nu fungerar automatlådan ännu bättre och den växlar mycket mjukt och snabbt. Motorn är så otroligt stark nu så växellådan bara slänger i växlarna och det känns nästan som att den hoppar över nån växel. RICA's trim (och andra riktiga trimföretag kanske) har ju kvar momentbegränsningen mellan växlarna, så den växlar som i smör! Tror det är vridbegränsning på 1- och 2:ans växel! Tyckte dom sa det!

1400 rpm i 90 km/h!!

Det är en mycket märklig känsla när farthållaren ligger ikopplad i 90 km/h i en rejäl uppförsbacke och.... den bara helt ljudlöst utan ansträngning äter upp backe efter backe efter...

Motorn gick egentligen aldrig riktigt bra med strypningen 163hk /420 nm... den bara brölade och lät lite som en traktor. Nu "andas" den som den borde ha gjort från början!

Jämfört då med BMW 530D (235 hk) manuell... BMW'n dominerar i de högre farterna där XC60 får ta stryk pga av SUV utformingen... Men frågan är om inte Volvon är vassare upp till 140-150 km/h... Har inte X-drive i BMW så Volvon med Haldex och automat blir ju väldigt lättkörd och förlåtande från stillastående!

BMW med manuell blir lite mera PANG!... PANG!....PANG! när växel efter växel åker i. I Volvon med automat är kraftutvecklingen mera linjär! Het olika känsla/upplevelse alltså.

Kan skriva mycket mer om det här men jag har varit med om del saker i livet och det här känns som (hittils) ett av de bästa och roligaste köpen jag har gjort. Helnöjd!

Dessutom så har jag softloader... Fick med 4 program :D

1. Original 163/420
2. D5 (strypning borttagen) 205/420
3. E-Power 225/460
4. Optimering 245/500

Ska som sagt försöka fixa film men detta ska upplevas i R-Design stolarna! Hoppas jag fick med det mesta...
Flott beskrivning og meget utfyllende svar. ;-//
Det var slik min oppfatning også var, når jeg fikk prøve Bsr 245-520.
Alt ble bedre, men tror faktisk den er raskere opp til 180 km/h. Enn både Bmw 530D og Audi A4 3.0 Tdi. ??:-/
Jeg har testet tidligere og tror det er dobbelturboen som gir den gode effektøkningen.
Du får ha en flott sensommer og husk at farbror blå også finnes i Sverige. Og se spesielt opp de neste 14 dagene om du skulle nærme deg Norge.
Ot en fartskamerabot på 111 km/h i Norge er på 7800 Nkr(8950 svk). :-O)
Automatlådan får en silkemyk veksling når den får max dreiemoment 500NM og den blir lik mange andre premiummerker.
Mvh Twendor
Twendor skrev:Flott beskrivning og meget utfyllende svar. ;-//
Det var slik min oppfatning også var, når jeg fikk prøve Bsr 245-520.
Alt ble bedre, men tror faktisk den er raskere opp til 180 km/h. Enn både Bmw 530D og Audi A4 3.0 Tdi. ??:-/
Jeg har testet tidligere og tror det er dobbelturboen som gir den gode effektøkningen.
Du får ha en flott sensommer og husk at farbror blå også finnes i Sverige. Og se spesielt opp de neste 14 dagene om du skulle nærme deg Norge.
Ot en fartskamerabot på 111 km/h i Norge er på 7800 Nkr(8950 svk). :-O)
Automatlådan får en silkemyk veksling når den får max dreiemoment 500NM og den blir lik mange andre premiummerker.
Mvh Twendor
Dubbelturbo=trimvänlig :D

Jag bor ganska nära Norge och ska tänka på farbror blå då jag ska över till Norge här snart! Men brukar alltid köra betydligt lugnare i Norge än i Sverige. :D

Ja nog känns den mera premium nu...

Sen är det en annan historia att det utan problem går att plocka ut 290 hk/650 nm ur 530D, Twendor :wink: Funkar hur bra som helst till vardags, det är stora marginaler på vissa av dagens bästa dieselmotorer. 8)
Takk for mange gode råd og vink:)

Jeg skulle vel egentlig gått for Polestar om den var tilgjengelig i Norge, da de tydeligvis sitter på Volvo’s egne dataprogrammer og derfor blir det naturlig ”trygge” valget. Problemet med Polestar (og Heico forøvrig) er at dersom jeg leverer bilen til service i Norge, risikerer jeg at forhandleren legger inn ny software, og da må jeg til Sverige (eller Tyskland) for å få lagt inn oppgraderingen på nytt. Det kan bli både dyrt og upraktisk.

Derfor vurderer jeg nå enten BSR eller RICA, da disse leverer håndholdt programmeringenhet til sluttbruker.

Har vært i kontakt med dem begge, og de virker som seriøse leverandører. Ved første øyekast utmerker BSR seg som et ”mest for pengene” valg. Best på pris, samt en håndholdt enhet som i tillegg lar deg lese/slette feilkoder på alle bilens systemer.

RICA leverer samme toppeffekt som BSR, men dersom du går for høyeste effekt (245hk/500Nm) vil du i tillegg (som Supersonic har nevnt over) få med OEM software (205hk/420Nm) og en øko-tuning versjon (225hk/460Nm) som alle kan benyttes fritt om hverandre. Programmeringsenheten til RICA leser derimot ikke feilkoder på nåværende tidspunkt (men dette kommer visstnok i en senere versjon).

Det som gjør at mitt valg foreløpig faller på RICA, er at de tilsynelatende har kommet lengere enn BSR i å ”knekke” kodene i motorstyringen. Med RICA skal det ikke være nødvendig å fysisk fjerne ECU’en fra bilen, men kun kople seg til diagnosekontakten for så å avlese originalprogrammet. Dvs. at jeg ikke fysisk trenger å oppsøke en forhandler eller sende ECU’en i posten for å få utført tuningen. (Kanskje Supersonic kan bekrefte dette punkt?)

Både BSR og RICA sier at testkjøring på dynomometer ikke er nødvendig ved denne typen ECU tuning. Software er etter sigende testet ut på et titalls biler av samme modell/motor/drivlinje, og vil oppføre seg likt på like biler (på samme måte som Volvoforhandleren vil kunne oppgradere ECU software, uten at han av den grunn kjører bilen på rullende landevei i etterkant). Noen som har synspunkter på det?

Når det gjelder hvordan selve ECU tuningen innvirker på bilens kjøreegenskaper, komfort etc. må jeg bare anta at både BSR og RICA gjør en tilnærmet like god jobb når de setter sine parametere. Jeg skulle gjerne hatt mer kunnskap om dette, men samtidig er det vel svært få som har ”testet ut” og sammenlignet flere forskjellige tuningprogram på samme biltype?

Det som dog synes å være en gjenganger i brukererfaringene er at kjøreopplevelsen blir et hakk bedre uansett hvem av de proffe tuningselskapene man velger…:)
jowinthe skrev:Takk for mange gode råd og vink:)

Jeg skulle vel egentlig gått for Polestar om den var tilgjengelig i Norge, da de tydeligvis sitter på Volvo’s egne dataprogrammer og derfor blir det naturlig ”trygge” valget. Problemet med Polestar (og Heico forøvrig) er at dersom jeg leverer bilen til service i Norge, risikerer jeg at forhandleren legger inn ny software, og da må jeg til Sverige (eller Tyskland) for å få lagt inn oppgraderingen på nytt. Det kan bli både dyrt og upraktisk.

Derfor vurderer jeg nå enten BSR eller RICA, da disse leverer håndholdt programmeringenhet til sluttbruker.

Har vært i kontakt med dem begge, og de virker som seriøse leverandører. Ved første øyekast utmerker BSR seg som et ”mest for pengene” valg. Best på pris, samt en håndholdt enhet som i tillegg lar deg lese/slette feilkoder på alle bilens systemer.

RICA leverer samme toppeffekt som BSR, men dersom du går for høyeste effekt (245hk/500Nm) vil du i tillegg (som Supersonic har nevnt over) få med OEM software (205hk/420Nm) og en øko-tuning versjon (225hk/460Nm) som alle kan benyttes fritt om hverandre. Programmeringsenheten til RICA leser derimot ikke feilkoder på nåværende tidspunkt (men dette kommer visstnok i en senere versjon).

Det som gjør at mitt valg foreløpig faller på RICA, er at de tilsynelatende har kommet lengere enn BSR i å ”knekke” kodene i motorstyringen. Med RICA skal det ikke være nødvendig å fysisk fjerne ECU’en fra bilen, men kun kople seg til diagnosekontakten for så å avlese originalprogrammet. Dvs. at jeg ikke fysisk trenger å oppsøke en forhandler eller sende ECU’en i posten for å få utført tuningen. (Kanskje Supersonic kan bekrefte dette punkt?)

Både BSR og RICA sier at testkjøring på dynomometer ikke er nødvendig ved denne typen ECU tuning. Software er etter sigende testet ut på et titalls biler av samme modell/motor/drivlinje, og vil oppføre seg likt på like biler (på samme måte som Volvoforhandleren vil kunne oppgradere ECU software, uten at han av den grunn kjører bilen på rullende landevei i etterkant). Noen som har synspunkter på det?

Når det gjelder hvordan selve ECU tuningen innvirker på bilens kjøreegenskaper, komfort etc. må jeg bare anta at både BSR og RICA gjør en tilnærmet like god jobb når de setter sine parametere. Jeg skulle gjerne hatt mer kunnskap om dette, men samtidig er det vel svært få som har ”testet ut” og sammenlignet flere forskjellige tuningprogram på samme biltype?

Det som dog synes å være en gjenganger i brukererfaringene er at kjøreopplevelsen blir et hakk bedre uansett hvem av de proffe tuningselskapene man velger…:)
Det stämmer att RICA var bland de första att knäcka bilens koder, kanske den första av alla. Även på de nya årsmodellerna så är det helt enkelt bara att plugga in i OBDII och 2 minuter senare har du det program du själv valt (ex 245/500). Det är ju såhär det MÅSTE fungera, man kan ju inte hålla på och fysiskt avlägsna ECU osv... det ska vara enkelt att trimma, flera gånger i veckan om man så vill!

Du kan nolla bilens felkoder med RICA's softloader.

Rullande landsväg, nej... bilen går tillräckligt bra :D

Komforten blir två kliv uppåt då bilen blir mycket mer avslappnad att köra och kraft saknar du aldrig! Bilen går som bäst i 130 km/h.... Kanske inte direkt negativt men ur komfortsynpunkt så kanske alla inte gillar den vassa gasresponsen.

Sen gillar jag den personliga och serviceminded attityden på RICA i Kungälv. Känns som att dom tar hand om en även efter att man köpt från dem. BSR har säkert också många nöjda kunder.

Som jag sa; denna investering är något av det bättre jag gjort och jag njuter av bilens egenskaper varje dag! Med R-Design går den sjukt bra på krokiga vägar, styrningen är mycket bra, ett vasst chassi och nu med en "nästan" R-motor!

Lycka till!

ps. i helgen ska jag försöka filma lite, hoppa kunna visa nått på Youtube Söndag kväll. :-)-)

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]