Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av micke011
Fällbart ryggstöd kom väl på första V70N, vi hade det i alla fall på vår 02a och har det på vår MY10, svårt att tänka mig att det varit försvunnet däremellan - det är en rätt bra funktion när man inte orkar hänga på släpet för att ta med lite längre reglar eller liknande hem.
Momentum skrev:Framkantsjusteringen på p-stolen försvann i o m MY10 enl min säljare - Snålt är vad det är
Å andra sidan fick man ju den nedfällbara baksätesarmstödet med drickahållare som standard istället, mycket mer användbart IMHO
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag anser nog att vissa saker borde man kunna förvänta sig av en bil i den prisklassen
Borde inte exempelvis avstängning av krockkudden vara en standardsak, samma för 12v i bagaget

Framkantsjusteringen av p-stolen går ju inte ens att köpa till...........
av sorsj
Har just kollat för säkerhets skull. På vår D5 Momentum my 2010 finns framkantsjusteringen kvar på höger framstol (på vänster har vi elstol). Mittarmstödet bak med uppfällbart lock+mugghållare och förvaringsfack har vi också.

Om Volvo tagit bort höjdjusteringen i framkant på my 2011 så är det kanske inte skandal men bra nära. Någon på Volvo har i alla fall inte förstått Volvos grundvärden - skön sittkomfort hör ju dit.
av Mr T
Jag kan iofs förstå Volvo att de vill kunna erbjuda en så billig basbil som möjligt, och det är väl då ok att det inte ingår särskilt mycket utrustning där.

Men faktum är att de allra flesta köper till nån form av paket - lägg in de här grejjorna i paketen då.

Avstängingsbar airbar på pass.sidan t ex - det var väl en sak på P2-bilar där det inte kostar särskilt mycket att ta bort airbagen för att kunna ha bilbarnstol där, men på S80N/V70II m fl så går det öht inte att göra det. Har du en bil utan nyckelhål och vill ha en bilbarnstol där fram så är enda lösningen att byta bil.

Och när då nyckelhålet kostar 600kr (?) och kostnaden därmed för Volvo är betydligt lägre - jamen lägg med det som standard då.

Och visst - egentligen är det inte hela världen att det inte går att höjdjustera pass.stolen i framkant. Men när man tar bort något som jag upplevt varit standard sen Jesus gick i kortbyxor, något som dessutom inte kan kosta särskilt mycket, och något som definitivt bidrar till att alla kan hitta en skön sittställning, och inte säger det, och det enda sättet att lösa det är att köpa en elstol för x-antal tusenlappar, och när dessutom inte säljarna är medvetna om att det är så här det är - ja då surnar jag till! För det så dåligt och billigt på nåt sätt. Då har Volvo varit rejält dumsnåla.

Vad ska de ta bort härnäst? Centrallåset? Automatiskt halvljus? Servostyrning? Det vore i princip lika dumt.

//Mr T
Användarvisningsbild
av Racetwin2
sorsj skrev:Har just kollat för säkerhets skull. På vår D5 Momentum my 2010 finns framkantsjusteringen kvar på höger framstol (på vänster har vi elstol). Mittarmstödet bak med uppfällbart lock+mugghållare och förvaringsfack har vi också.

Om Volvo tagit bort höjdjusteringen i framkant på my 2011 så är det kanske inte skandal men bra nära. Någon på Volvo har i alla fall inte förstått Volvos grundvärden - skön sittkomfort hör ju dit.
Märkligt! jag har en MY10 Summum och har inte framkantsjusteringen. Kanske beror det på att jag har en sen MY10 eller pga att jag har Dynamicstolarna? Borde inte vara skillnad iofs.......? Märkligt är det iaf men jag sitter nästan aldrig på passagerarsidan och har inte ens märkt att handtaget saknades.
av sorsj
Kan möjligen skingra mystiken - tittade i instruktionsboken i morse, och där anges att framkantshöjdjusteringen är ett tillval. Kan det vara så att det följer med i optionen 'elinställbar förarstol', som vi har?
Användarvisningsbild
av Momentum
Dags för lite aktiv konsumentmakt
Enligt uppgift så varierar det av och till med funktionen på p-stolen då det gäller höjningen av främre kanten av stolen
Vissa bilar av MY11 har denna funktion och vissa har det inte
Det verkar som om många har klagat på att det inte finns den möjligheten till justering så det har återinförts?
Stolarna har ju länge varit Volvo bilars starka kort, men detta var extremt snålt att spara in på

Så min fråga till alla med en MY11 - När är er bil levererad och har ni handtaget/möjlighet att pumpa upp/justera framkanten på passagerarstolen

Jag har tagit upp frågan med min ÅF och vill ha en åtgärd - Passagerarstolen har inte de förväntade egenskaperna

Jag har en av de första MY11 - och har INTE denna justeringsspak

Hur är det mera era bilar?
Ni som inte har - KLAGA - Kräv som jag en åtgärd, nytt stolchassie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]