Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#431699
Båda dina teorier kan vara mycket möjliga EmilJohnsson, men som jag sade innan, då borde det ryka i båda rören, annars är skumt, det kommer avgaser och lika mycket ur båda sidor på min D5 -10 i alla fall.

Och för att fixa så mycket rök borde antingen olje eller kylavätskan sjunka ordentligt.

Kul klipp med saaben där, det är förresten inte så mycket vattnet som ger den tjocka vita röken, det beror mer på att man "eldar" glykol i cylindrarna :mrgreen: har provat detta själv på en gammal opel :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#431739
VolvoB20 skrev:Båda dina teorier kan vara mycket möjliga EmilJohnsson, men som jag sade innan, då borde det ryka i båda rören, annars är skumt, det kommer avgaser och lika mycket ur båda sidor på min D5 -10 i alla fall.

Och för att fixa så mycket rök borde antingen olje eller kylavätskan sjunka ordentligt.

Kul klipp med saaben där, det är förresten inte så mycket vattnet som ger den tjocka vita röken, det beror mer på att man "eldar" glykol i cylindrarna :mrgreen: har provat detta själv på en gammal opel :mrgreen:
Jo det låter märkligt. Men jag kör en 2,5FT och vintertid så blir det en mjölkvit kondens dimma bakom bilen så fort turbon börjar jobba när motorn är kall men pga baksuget så skulle det vara helt omöjligt att avgöra om det bara kom från det ena ändröret eller båda.

UffeV70: Är du helt 100 säker på att det inte kom från båda ändrör? Jag menar, du måste ju haft minst 70 km/h och med den turbulens som blir bakom bilen så måste det vara omöjligt att avgöra detta från förarstolen eller via backspeglar. Du kan ju haft sidovind också så att det ser ut som det kommer ut från ena sidan. Som VolvoB20 skriver tidigare så är det ju bara den sista metern avgasrör som delar på sig och i den sista biten finns bara en ljuddämpare och inget som skulle kunna generera denna rök. Kondensen borde ju också försvunnit för länge sedan om du lyckats ta dig ned till Europa i 30gradig värme eller kört några timmar med tung belastning :D
Användarvisningsbild
av len
#431742
Väldiga teorier...en paj topplockspackning är paj vilket du inte kör 5000 km med. Med dieseln kompression blåser den bort allt på sekunder.. Så det kan du glömma. Partikelreningen tror jag på.
Regenereringen av filtret sker automatiskt med ett intervall på ca 30—90 mil beroende
på körförhållanden. Regenereringen tar normalt mellan 10 och 20 minuter och efter att motorn uppnått normal arbetstemperatur. Köras i ytterligare ca 20 minuter.
Avgastempen höjs kraftigt (med extra bränsle). Tror mer det är oförbränd diesel alt. restprodukten efter rening dvs bl.a. vatten! Jag gissar att det luktade lite diesel eller fotogen??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#431827
len skrev:Väldiga teorier...en paj topplockspackning är paj vilket du inte kör 5000 km med. Med dieseln kompression blåser den bort allt på sekunder.. Så det kan du glömma. Partikelreningen tror jag på.
Regenereringen av filtret sker automatiskt med ett intervall på ca 30—90 mil beroende
på körförhållanden. Regenereringen tar normalt mellan 10 och 20 minuter och efter att motorn uppnått normal arbetstemperatur. Köras i ytterligare ca 20 minuter.
Avgastempen höjs kraftigt (med extra bränsle). Tror mer det är oförbränd diesel alt. restprodukten efter rening dvs bl.a. vatten! Jag gissar att det luktade lite diesel eller fotogen??
Jag har kört 12.000 mil med partikelfilter nu (motsvarar 240 st regenereringar då), ofta med tunga släp bakom bilen och så här ryker ingen regenerering:
UffeV70 skrev:HDå börjar bilen ryka något så in i bänken. Jag trodde det brann bak. Massa vit rök ut enbart vänster pipa bak. Detta hände 5-6 gånger under två dagars körning.
UffeV70 skrev: Det var inte frågan om lite rök. Det var i klass med traktorpulling. Jag såg inte husvagnen genom bakrutan.
Något stämmer inte här.
av UffeV70
#431872
Som saaben ryker på youtube filmen så rök det bak. Jag stannade snabbt och sprang bak för jag trodde det brann och då rök det bara i en pipa sedan kan det som ni säger ha slutat i den andra för med den massa röken så såg man inte mycket bak.

Efter det har jag nu kört 220 mil från Pula till Götet och i jobbet i veckan. Och bilen är helt normal. Fick som jag skrev fylla på 1-2 dl innan jag åkte till jobbet i måndags. Men då hade jag redan kört 200 mil sedan händelsen. Fick bokat tid hos bilia igår. Den 24 aug får dom serva den och se om dom hittar något.
av CalleV70
#431980
som sagt, är det en paj kolvring, kan den dra olja som ryker, vatten luktar annorlunda precis som diesel. Så man mpåste lukta för att komma vidare. Jag råkade ut för det förra hösten med båtsläpet bak, trodde det brann. Men det stank diesel /fotogen och slutade när jag startade om. Regenerering eller skit i soppan men det har onte hänt vad jag vet sedan dess. Märkte att släpet drog upp avgaserna så man såg i backspegeln. Utan släp kanske det ryker, men man ser det inte???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#432085
UffeV70 skrev:Jag stannade snabbt och sprang bak för jag trodde det brann och då rök det bara i en pipa sedan kan det som ni säger ha slutat i den andra för med den massa röken så såg man inte mycket bak.
Nu hänger jag inte med, rök det i en eller båda piporna ?:-/

Om du var ute och kollade röken märkte du väl hur den luktade ?:-/

-Sötaktig vit rök som på på ett 80-talsdisco när man drog på rökmaskinen = kylarglykol

-Kletig tung blåaktigt oljerök = motorolja

-Diesel/Fotogenaktig rök, för mycket bränsle, tex vid regenerering
Användarvisningsbild
av len
#432101
glykolen kan inte komma in i en "tillfällig" läcka, så det kan man nog glömma. Oförbränt bränsle av någon anledning. Men som skrivits tidigare, det är inte säkert man ser detta utan släp??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#432187
Svårt att missa rök utan släp tycker jag.

XC70/V70 har ju en aerodynamik som är helkass vid bakluckan, det räcker ju att köra hundra meter på smutsig väg så suger bilen upp allt vatten/damm/smuts ända upp till takspoilern.

Tex på vintern om man har fukt i avgasystemet och trycker till på gasen så kondens-röken kommer ut ör avgasröret så skymmer det ju bakåtsikten direkt i backspegeln. Tydligare än så kan nog ingen bil vara att visa upp röken för föraren.

När jag däremot kopplar på släp som husvagn/hästsläp osv så trycker det ned det mesta av avgaserna nedåt så det märks mindre, bakrutan blir inte heller blöt/smutsig.
------
Tror inte heller på kylarvätska, men rent teoretiskt så finns den ju inte bara i toppen utan i den mantlade turbon och även i insuget i kylaren till avgasresirkulationen på D5an, en liten spricka i någon av dessa leder ju till inträngande av kylarvätska i förbränningen, liak väl som en kass topplockspackning,

Men det tror jag nu inte är fallet.
av riha
#432438
Är det inte bättre att köra in med den och låta service ta en titt på den? Det kan ju lika gärna vara något allvarligt.
Jag menar istället för att ta en massa dagar i anspråk här inne i diskussioner och samtidigt köra vidare som normalt med bilen?!
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]