Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
mattias1 skrev:Hej och tack för alla svar. tog en sväng på motorvägen och brännde på rejält ett par mil i går kväll.
Idag är bilen som vanligt igen och vissar 0 när jag motorbrommsar och ligger mellan 0,5-0,6 på landsväg.
Bra med ett fel som löser sig av att man måste gasa :D.
Det verkar som om regenereringen kan pågå ganska länge, av en tillfällighet märkte jag att den startade när jag tänkte kolla förbrukningen efter att jag effektoptimerat bilen med Polestar.
Jag nollade färddatorn när jag startade en resa till Borås från Göteborg, regenereringen hängde på hela vägen nära 7 mil med en snittfart på 125 kmh.
Snittförbrukningen blev 15.1L/100km enligt färddatorn.
Resan hem nollade jag färddator igen då hade regenereringen slutat, förbrukningen blev då med nära nog samma hastighet 6.9l/100km.
MAO så drar den dubbelt med bränsle enligt färddatorn när regenereringen pågår och att den skulle pågå under så lång tid trodde inte jag, det kan vara en orsak till att förbrukningen totalt kan kännas hög.
Användarvisningsbild
av Momentum
Steff 99 skrev:
Det verkar som om regenereringen kan pågå ganska länge, av en tillfällighet märkte jag att den startade när jag tänkte kolla förbrukningen efter att jag effektoptimerat bilen med Polestar.
Jag nollade färddatorn när jag startade en resa till Borås från Göteborg, regenereringen hängde på hela vägen nära 7 mil med en snittfart på 125 kmh.
Snittförbrukningen blev 15.1L/100km enligt färddatorn.
Resan hem nollade jag färddator igen då hade regenereringen slutat, förbrukningen blev då med nära nog samma hastighet 6.9l/100km.
MAO så drar den dubbelt med bränsle enligt färddatorn när regenereringen pågår och att den skulle pågå under så lång tid trodde inte jag, det kan vara en orsak till att förbrukningen totalt kan kännas hög.
Hur är ditt körmönster till vardags? Hade du samlat sot länge med kortkörning i lugnt tempo, eller?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
mattias1 skrev:Hej och tack för alla svar. tog en sväng på motorvägen och brännde på rejält ett par mil i går kväll.
Idag är bilen som vanligt igen och vissar 0 när jag motorbrommsar och ligger mellan 0,5-0,6 på landsväg.
Bra med ett fel som löser sig av att man måste gasa :D.
:-) Men det kommer tillbaka om en 100 mil eller så ...
Användarvisningsbild
av Spid3r
mattias1 skrev:Har precis haft inne bilen (v70 2,4d 2010.) för att fixa felet som var på växellådorna på 6 växladelådorna.
Passade på att vara lite duktig och bytte olja och filter efter 1500 mil istället för 3000.
Till problemet har efter servicen upplevt att bilen drar ca 0,75dl milen i stället för ca 0,59 som jag brukar ligga på.
Vad kan det beropå, tjockare olja eller någon ny programvara i bilen.
Kan det vara något med lådan som behöver köras in.
Har även märkt att färddatorn inte vissar 0 i förbrukning vid motorbromms någongång längre.
Vad är felet med dessa vxlådor menar du? Har oxå V70 2.4D, 2010).

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]