Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crumar
Bytte ruta i förrgår... 6 stenskott som gav rejäla kraterliknande märken & en spricka över halva rutan.
Allt detta uppkommit sedan mars i år!! Rutorna är kass kvalite´på nu helt enkelt.
Enligt teknikern på Volvo är det "inget att göra något åt", dom håller inte bättre än så nu för tiden.
Jag tycker det är undermålig kvalité helt enkelt...
av Steff 99
Detta började redan för 6-8 år sedan.
Jag klagade direkt efter leverans av en ny V70 då den hade repor i glaset vid leverans.
När jag bytte ruta talade jag med glasmästaren, hans kommentar var redan då: "du skulle veta hur många nya rutor vi byter efter bilen bara åkt på bilstransporten" då talade han mest om repor efter att man exv. skrapat rutan.
Man ser tydligt efter ett år att rutan förmämrats med en mängd små sten skott.
Läser man om livslängden på bilrutor så är dom ca 3år därefter är gemomsikten ofta så försämrad att den bör bytas.

Så man kan konstatera att livslängd och kvalite har försämrats, men Volvo är inte ensamma om detta.
Användarvisningsbild
av Bosa
lobbysleeper skrev:"Får" man byta en ruta som är full av dessa hål mot vanliga självrisken? Eller måste det vara ordentliga stenskott/sprickor för att de ska godkänna ett byte?
Sist jag var till glasmästaren frågade jag just om det gick att ta via försäkringen när det bara är de där småstenskotten och inget redigt stenskott som syns. Svaret jag fick var att jag visst skulle komma att ha ett redigt stenskott strax innan rutbytet. :mrgreen:
av Steff 99
Bosa skrev:
lobbysleeper skrev:"Får" man byta en ruta som är full av dessa hål mot vanliga självrisken? Eller måste det vara ordentliga stenskott/sprickor för att de ska godkänna ett byte?
Sist jag var till glasmästaren frågade jag just om det gick att ta via försäkringen när det bara är de där småstenskotten och inget redigt stenskott som syns. Svaret jag fick var att jag visst skulle komma att ha ett redigt stenskott strax innan rutbytet. :mrgreen:
Det finns även dom som eldar upp sina bilar o får en ny på försäkringen...och då kallas det försäkringsbedrägeri....
Användarvisningsbild
av Bosa
Elda upp bilen för att få en ny ruta känns väl lite väl onödigt. ;) Jag har dessutom inte begått något försäkringsbedrägeri, jag lämnade in bilen med en framruta full i småstenskott och hämtade ut den med en ny ruta. Sen vad och om glasmästarn gjorde något struntar jag fullständigt i.
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
FSandstrom skrev:Lagade nr två igår på mindre än ett år, får leta upp ett försäkringsbolag med gratis stenskottslagning ...
kika med SBM det hade jag kostade inte mig en spänn bytte ruta fick stenskott som sprack upp strax efter och det kostade inte mig en spänn byta
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den stora anledningen till alla dessa stenskott vi får i våra rutor nu för tiden är när man av någon outgrundlig anledning tog bort förordningen om stänkskydd. Innan dess fick man i stort sett bara stenskott när man var inne på någon grusväg och inte ens det var speciellt vanligt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Steff 99 skrev:
Bosa skrev:
Det finns även dom som eldar upp sina bilar o får en ny på försäkringen...och då kallas det försäkringsbedrägeri....
Ok Bror Duktig. Men när försäkringsbolagen höjer premien varje år trots att man aldrig ens utnyttjat försäkringen, vad kallas det då?
av Bitez
gnestakalle skrev:Den stora anledningen till alla dessa stenskott vi får i våra rutor nu för tiden är när man av någon outgrundlig anledning tog bort förordningen om stänkskydd. Innan dess fick man i stort sett bara stenskott när man var inne på någon grusväg och inte ens det var speciellt vanligt.

Mvh GK

Jag håller med! Det borda fan va lag på att ha dessa stänkskydd/skärmar bak på bilen monterade vid leverans! Biltillverkaren skiter ju i det så klart, de sparar ju 200-300kr per bil, dock så är det vi bilköpare och försäkringsbolagen som tar smällen. Jag var inne o frågade om dessa skärmar till min bil, runda släng tusen spänn för alla fyra ink. montering. Men, då återstår ju frågan, för vem ska jag montera dessa? Alltså jag har då inge vidare nytta av att de sitter där, förutom kanske pytte stänk som de hindrar. Men, de andra bilisternas vinning är ju betydligt överhängande. Så det blir ju svårt för mig själv att motivera o gå hosta upp en tusenlapp för att alla andra som åker bakom ska slippa stenskott? Utopi samhälle :))))

Men, hade det varit lag på att dessa ska sitta på, hade jag betalat säg en tusenlapp extra då jag köpt bilen... 325 eller 326.. jag hade inte backat ur affären om man säger så... ;)
av Steff 99
ÄRRet skrev: Ok Bror Duktig. Men när försäkringsbolagen höjer premien varje år trots att man aldrig ens utnyttjat försäkringen, vad kallas det då?
Det kanske är bättre att vara Bror Duktig än att inte fatta att försäkringspremien höjs pga av dom som missbrukar försäkringen...

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]