Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Hej

Vi har haft både FT och D3:s föregångare 2,4d. Efter 7500 mil i FT blev dieseln en så stor besvikelse att den byttes ut efter 3 månader och 1500 mil. Mycket slöare, osofistikerad och bullrig. Hela bilen kändes avgjort mindre påkostad. Förbrukningmässigt låg dieseln på ca 0,7 och FT:n på ca 1,2 (E85).

Mitt råd (OBS dock att jag inte testat D3 utan 2,4d-10) är att köregenskaps- och komfortmässigt så vinner FT varje dag i veckan. Under vissa omständigheter kan nog totalkostnaden för dieseln bli lägre men det beror på hur du specar bilarna.

En notering jag gjorde vara att dieseln slet betydligt hårdare på däcken vilket man kanske ska ta hänsyn till i kalkylen. På min frus nya XC60 kostar däckavtalet 1250 kr i månaden (5k mil). Enligt vår handlare är deras erfarenhet att utfallen av deras tidigare avtal gjort att de måste kompensera sig kraftigt mot slitage på dieselbilar.

Lycka till, en FT R-Design måste vara en av de mest prisvärda, hyfsat pigga familjebilarna just nu!

Mvh
Arese
av perhall
Arese skrev:Hej

Vi har haft både FT och D3:s föregångare 2,4d. Efter 7500 mil i FT blev dieseln en så stor besvikelse att den byttes ut efter 3 månader och 1500 mil. Mycket slöare, osofistikerad och bullrig. Hela bilen kändes avgjort mindre påkostad. Förbrukningmässigt låg dieseln på ca 0,7 och FT:n på ca 1,2 (E85).

Mitt råd (OBS dock att jag inte testat D3 utan 2,4d-10) är att köregenskaps- och komfortmässigt så vinner FT varje dag i veckan. Under vissa omständigheter kan nog totalkostnaden för dieseln bli lägre men det beror på hur du specar bilarna.

En notering jag gjorde vara att dieseln slet betydligt hårdare på däcken vilket man kanske ska ta hänsyn till i kalkylen. På min frus nya XC60 kostar däckavtalet 1250 kr i månaden (5k mil). Enligt vår handlare är deras erfarenhet att utfallen av deras tidigare avtal gjort att de måste kompensera sig kraftigt mot slitage på dieselbilar.

Lycka till, en FT R-Design måste vara en av de mest prisvärda, hyfsat pigga familjebilarna just nu!

Mvh
Arese
Det med däcken är faktiskt stor skillnad beroende på vilken motor man har. Min 2,5T sliter rätt lite däck, trots ganska hård körning höll framdäcken drygt 6000 mil - minus1/3 vinterdäck = 4000, bak då minst hälften kvar. Det gör ett snitt på 6000 mil. Inte illa för 17" Michelin på en 1,9tonsbil... en 2,0F eller 1,6D sliter förmodligen ännu mindre. Och en D5 FWD mycket mer... /PH
av viktore
Emiljonsson7 skrev:
Variosboy skrev:Stämmer det verkligen att D3 inte är specad längre än till 4000 varv? kändes sjukt lågt!?!?!
Det stämmer tyvärr. Toppeffekten 163 redan vid 2980 varv och maxvrid redan vid 1800. Känns lite sådär faktiskt. Sedan går det garanterat att dra ut den till 4500 eller liknande men det lär inte göra någon nytta då både vrid och effekt sjunker som en sten redan vid 3000.

Jag kan ibland tycka att 2,4D är lite svårkontrollerad med det massiva vridet på låga varv (och manuell låda) men den har ett längre register än den nya D3:an. Detta då jag är van att köra bensinare. Förmodligen gör sig D3:an bäst med powershift eller automat pga det korta registret. Skall provköra lite nu i helgen så får se om jag har chans att testa den nya D3:an.

På pappret har D3 sitt maxvrid vid 1400rpm och inte 1800. Eller har du "riktiga" mätningar som tyder på annat?

Varvstopp på D3 är förövrigt 4400rpm, fullt normalt för en diesel. På D5 tar det stopp vid 5200rpm vilket å andra sidan är ganska högt för en diesel.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
viktore skrev:
Emiljonsson7 skrev:
Variosboy skrev:Stämmer det verkligen att D3 inte är specad längre än till 4000 varv? kändes sjukt lågt!?!?!
Det stämmer tyvärr. Toppeffekten 163 redan vid 2980 varv och maxvrid redan vid 1800. Känns lite sådär faktiskt. Sedan går det garanterat att dra ut den till 4500 eller liknande men det lär inte göra någon nytta då både vrid och effekt sjunker som en sten redan vid 3000.

Jag kan ibland tycka att 2,4D är lite svårkontrollerad med det massiva vridet på låga varv (och manuell låda) men den har ett längre register än den nya D3:an. Detta då jag är van att köra bensinare. Förmodligen gör sig D3:an bäst med powershift eller automat pga det korta registret. Skall provköra lite nu i helgen så får se om jag har chans att testa den nya D3:an.

På pappret har D3 sitt maxvrid vid 1400rpm och inte 1800. Eller har du "riktiga" mätningar som tyder på annat?

Varvstopp på D3 är förövrigt 4400rpm, fullt normalt för en diesel. På D5 tar det stopp vid 5200rpm vilket å andra sidan är ganska högt för en diesel.
Ja det finns annan data, titta på Rica.nl under "tuning". Det jag hittills sett på den data Rica har verkar mycket tillförlitligt. Om du lägger flera RICA-körningar "över varandra" så kommer du se att om två bilars effektkurvor skär varandra vid ett visst varvtal så skär också vridmomentkurvorna varandra vid samma varvtal. Detta skall de göra då vridet är en funktion av varvtalet.

Kring maxvarvet så ligger de flesta 2-liters dieslarna på 4.000 varv men skillnaden är att de har sin maxeffekt vid 4.000 och inte så tidigt som 3.000 på volvos D3:a. Som du ser dalar D3:an som en sten över 3.000 varv vilket inte konkurrenterna gör, de fortsätter öka sin effekt hela vägen upp till 4.000 varv - Ex BMW, Audi, VW, SAAB, Mitsubishi, Opel, Mercedes etc, etc.
av berraX
Det jag mest är orolig för att förbrukningen på en 2.5FT blir tokhög vid normal körning... Ska se om det finns möjlighet att provköra den idag igen... för att testa om förbrukningen verkligen stämmer med specen... Det trista är väl att man inte kan vara hundra säker på vilket bränsle de har tankat innan... Sen är det väl klart att en stor bil med stor motor drar bensin. Tråkigt bara om den drar typ 1.5l/mil BF95 typ vid vanlig blandad körning. Men vad jag förstår på Arese verkar det ju inte vara så...

@Arese: Antar att det blandad körning du angav vad gäller verklig förbrukning?
av sandberg80
En faktor jag skulle ta med om du kör 250 mil i månaden.
Om 2,5FT drar 1,3-1,4 liter milen och tanken rymmer 65 liter (vet inte, bara gissar) gör att du måste tanka 5-6 gånger i månaden. Att jämföra med 2-3 gånger för dieseln. Kan vara ett lite argument, men jag verkligen avskyr att leta mack och "tima" in tankningar.
Att också boka tid för service 1 extra gång där du är utan bil en dag är också ett argument mot.
av Lövet
Vi pratat om bilar nu med en värdeminskning som kan ligga runt 5000kr i månaden. En deciliter upp eller ner i förbrukning blir någon hundring. Köp den bil DU vill ha, inte den du tror kostar 400kr mindre i månaden. Att åka 3 år med en bil som man inte tycker om är verkligen inte billigt.

@arese: 1250kr i månaden = 15.000kr om året. Känns som att leasingbolaget gnuggar händerna med den prissättningen.
av Arese
berraX skrev:
@Arese: Antar att det blandad körning du angav vad gäller verklig förbrukning?
Förbrukningen är från tuff lands- och motorvägskörning (110-130 km/h) med många omkörningar. Kör man mycket stad blir skillnaden säkert större.
Användarvisningsbild
av Aresso
andreas_lofgren skrev:Vi pratat om bilar nu med en värdeminskning som kan ligga runt 5000kr i månaden. En deciliter upp eller ner i förbrukning blir någon hundring. Köp den bil DU vill ha, inte den du tror kostar 400kr mindre i månaden. Att åka 3 år med en bil som man inte tycker om är verkligen inte billigt.

@arese: 1250kr i månaden = 15.000kr om året. Känns som att leasingbolaget gnuggar händerna med den prissättningen.
Klokt inlägg! :-)-)
av Arese
andreas_lofgren skrev:
Priset är från Volvofinans. Tyckte också att det lät dyrt men 5000 mil, 18tum, beräknad livslängd om 2000 mil är väl ingen billig kombo. Autolease ville som jämförelse ha 2000 i månaden.....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]