Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är inte bra för dieslar att stå på tomgång över huvud taget skulle jag vilja säga.

Mvh GK
av MattiasD
VolvoB20 skrev:Diesel går ju snålare än bensin och klarar man sig på under litern i timmen så är det ju rånarbilligt om det bara kostar 10 kronor i timmen att ha dräglig temp.
Serviceintervallet beräknas med 3 parametrar, tid sedan senaste service, mil och maskintid. Det som infaller först. Nu vet jag inte vad maskintid är, kanske 1000 timmar? Så det blir mer än 10 kr i timmen eftersom du också knaprar på serviceintervallet. Men det beror ju på hur länge du sover :wink:
av Tartryffel
MattiasD skrev:
VolvoB20 skrev:Diesel går ju snålare än bensin och klarar man sig på under litern i timmen så är det ju rånarbilligt om det bara kostar 10 kronor i timmen att ha dräglig temp.
Serviceintervallet beräknas med 3 parametrar, tid sedan senaste service, mil och maskintid. Det som infaller först. Nu vet jag inte vad maskintid är, kanske 1000 timmar? Så det blir mer än 10 kr i timmen eftersom du också knaprar på serviceintervallet. Men det beror ju på hur länge du sover :wink:
Serviceintervallet beräknas med två parametrar, inte tre. Maskintid räknas inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:Det är väl Scanias lastbilsdieslar som måste belastas med en avgasbroms på tomgång så att motorn får "jobba" annars skär det ihop pga sotbildning
Hur menar ni ???

En bensinare riskerar ju lite att sota på tomgång, men inte mycket dock med dagens exakta insprutning när motorn väl är varmkörd.

Men en diesel går ju med luftunderskott och ger ju i princip inget sot alls på låglast/tomgång, ju mer man gasar dieseln ju mera bränsle sprutas in och ju mera sot bildas.

Varför skulle dieseln sota ihop på tomgång?
gnestakalle skrev:Det är inte bra för dieslar att stå på tomgång över huvud taget skulle jag vilja säga.
Mvh GK
Av vilken anlednig ?
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev:[

Varför skulle dieseln sota ihop på tomgång?

Av vilken anlednig ?
Jag är ingen expert på detta men kanske av att det går kall under en lååååååååång tomgångsperiod just pga luftöverskott och ingen belastning

Kall = Dålig förbränning = Sot
av xxargs
dieslar i traktorer och maskiner (inkl större elverk) vistas till större delen av sin livstid på att puttra på tomgång eller gå olastat/låglast - mao. hade diesel problem med att gå långa tider på tomgång så borde det ha märks för länge sedan.

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]