Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
#422617
Primus skrev: Det kan vara att man närmar sig en rondell eller ett gathörn och ser att man kan hinna före en annan bil som har förkörsrätt. När man då ger gas så tänker först lådan, sedan ska den växla ned
Min har "rätt" växel i redan i förhållande till vad motorn kan prestera i ett sådant läge, så jag känner inte igen denna beskrivning, jag är mycket nöjd med min automat trots att jag var tveksam innan köpet
av Primus
#422638
Momentum skrev:
Primus skrev: Det kan vara att man närmar sig en rondell eller ett gathörn och ser att man kan hinna före en annan bil som har förkörsrätt. När man då ger gas så tänker först lådan, sedan ska den växla ned
Min har "rätt" växel i redan i förhållande till vad motorn kan prestera i ett sådant läge, så jag känner inte igen denna beskrivning, jag är mycket nöjd med min automat trots att jag var tveksam innan köpet
Men nu förstår jag inte alls.. ?:-/ Att du är nöjd förstår jag av ditt inlägg :lol: , men hur menar du?

Om du kommer in i en situation som jag beskriver och gasar lite extra så växlar alltså bilen inte ned? Det måste i så fall vara väldigt unikt. I de allra flesta fall, säkert över 90%, så växlar lådan(det gäller ju alla automater) ned om man ger lite extra gas. Självklart gäller inte detta om man lite mjukt smyger på gasen och accepterar en väldigt försiktig fartökning eller kör snabbt och ligger på högsta växeln. Men det är ju inte det jag är ute efter. Jag är ute efter att få en mer tydlig fartökning för att utnyttja luckan eller det lilla avstånd som finns.

När och i vilka situationer växlar din låda ned? Om du har rätt växel i de situationer du/jag beskriver måste det vara väldigt få situationer lådan växlar ned. Och det är ju inte möjligt. Svaret skulle ju då vara att lådan på något sätt har en växel som både passar för att smyga fram i säg 45-50 km/h(rondell/gathörnexemplet) samtidigt som växeln passar för att ligga kvar med en tydlig gaspedalsökning. Nää, det är något som inte stämmer. Eller också förstår jag inte din låda.

En utvecklingstendens bland automatlådor är att de ska klara att växla ned flera steg i ett steg(gick det där att förstå?) istället för att stega sig genom växlarna nedåt. Detta för att på ett perfekt sätt hantera det jag har beskrivit. Anledningen till denna utveckling är dels att få snabba nedväxlingar och därmed nå rätt växel snabbt. Dels handlar det om att man från tillverkarna anser att man ska ha en växel(hög) om man kommer i typ 45-50 km/h och en annan(lägre) om man ger snabb gas.
Användarvisningsbild
av Momentum
#422654
Ja hur menar du? Ligger lådan kvar på en för hög växel i förhållande till aktuell fart då du vill öka farten så att inte motorn orkar?
Trampar jag till lite så växlar den ner omedelbart om det behövs, men den ligger ju inte fler växlar "fel" i förhållande till aktuell fart och motorns förmåga
Det kan ju också vara så att vi har väldigt olika körstilar, men om jag vill köra väldigt aktivt så petar jag in Sportläget
Men min uppfattning är att D5 och automat f r o m MY11 trivs mycket bättre ihop än tidigare
av Primus
#422659
Det sista hoppas jag du har rätt i. Volvo kan ha fått till en bättre kombination. Mitt problem är att lådan tar för lång tid på sig för att växla ned. Till viss del kan också turbofördröjningen spela in. Men lådan är väldigt långsam på att från det att gas ges till att lådan växlat ned och drivet kommer.
av Enzo
#422666
Jag är toknöjd med lådan i min MY11. Det känns som en helt annan bil jämfört med den MY10 som jag testade innan. Man har inga som helst problem att utnyttja den lågvarvsstarka motorn med hyfsade gaspådrag och den växlar ned snabbt när man kliver på ordentligt, precis som jag vill ha det. Bilen går dessutom riktigt snålt. Snittar runt 0,7 under de 160 mil jag kört hittills.
Användarvisningsbild
av Momentum
#422676
Enzo skrev:Jag är toknöjd med lådan i min MY11. Det känns som en helt annan bil jämfört med den MY10 som jag testade innan. Man har inga som helst problem att utnyttja den lågvarvsstarka motorn med hyfsade gaspådrag och den växlar ned snabbt när man kliver på ordentligt, precis som jag vill ha det. Bilen går dessutom riktigt snålt. Snittar runt 0,7 under de 160 mil jag kört hittills.
Tack Enzo, du bekräftar min uppfattning
av Enzo
#422689
Jag tror att det är omprogrammeringen av växellådan som stått för den större delen av den lägre förbrukning som MY11 har gentemot MY10, samt lite annan teknik och utveckling då så klart. Men som det känns nu så ligger inte en D5 MY11 med automat efter någon konkurrent. En bekant fick just en 525 xd med automat (E61-kaross) och den ligger helt klart i lä drivlinemässigt och förbrukningsmässigt.
av Primus
#422749
Enzo skrev:Jag tror att det är omprogrammeringen av växellådan som stått för den större delen av den lägre förbrukning som MY11 har gentemot MY10, samt lite annan teknik och utveckling då så klart. Men som det känns nu så ligger inte en D5 MY11 med automat efter någon konkurrent. En bekant fick just en 525 xd med automat (E61-kaross) och den ligger helt klart i lä drivlinemässigt och förbrukningsmässigt.
Det låter ju toppen att Volvo till slut har lyckats förbättra harmonin mellan låda och D5 motorn. Om det nu är så.. 8) Jag vill inte underskatta era bedömningar men allt för ofta tenderar man till att vara för positiv till sin egen nya bil. Det är som när Aftonbladet och Expressen testkör nya Volvo eller SAAB. Alltid höga poäng och glada tillrop.. :lol: . Men bara det att det finns ett sportläge borde förbättra läget minst ett snäpp. Och enligt mig var/är ju det här en av min bils stora svagheter så Volvo borde inte vara blind för behovet. När jag får tid ska jag provköra.

Att sedan Volvo skulle slå BMW:s motor och låda får nog anses som en världssensation. Dels för att BMW:n kostar naken som en välutrustad Volvo och som med "nödvändig" utrustning kostar mellan 100-200000 mer. Dessutom är BMW kända för att just kunna få fram fantastiska motorer och växellådor. Skulle Volvo slå det förvånar det mig att det inte redan framkommit tydligare i olika tester och provkörningar. Nää, det sista tror jag inte på helt enkelt. Men det är ju iofs en subjektiv uppfattning du har. Tycker man att Volvos motor och låda är bättre än BMW så är den ju det! I din värld. :lol: Observera att jag faktiskt inte har kört någon av de två bilarna så jag ligger ju i underläge för att påstå det jag påstår.. :oops: . Men jag är nog ganska säker på att tar du ut 100 testförare så kommer de allra flesta att hålla BMW:n som bättre. Kanske alla om man inte har en ny Volvo i garaget.. :D
av Arese
#422789
Jag har en 2011 XC60 D5 i garaget och jag kan tillstå att BMWs trelitersdiesel är mil bättre, främst avseende ljud- och gångkultur. Jag håller dock med dem som hävdar att 2011 D5 automat funkar bättre än tidigare årsmodeller. Motorn går mjukare och lådan växlar mer distinkt. Vid fartminskning, inför en rondell tex, växlar den själv ner tidigare så att man har en lägre växel på plats när man ger gas. Den växlar också upp tidigare, ofta hoppar sexan i redan i 70 km/h. En nackdel med att den växlar upp tidigt är dock att den ofta snurrar på 1200-1500 varv och då vibrerar och "durrar" det lite irriterande.

MVH
Arese
av Enzo
#422804
Primus skrev:
Enzo skrev:Jag tror att det är omprogrammeringen av växellådan som stått för den större delen av den lägre förbrukning som MY11 har gentemot MY10, samt lite annan teknik och utveckling då så klart. Men som det känns nu så ligger inte en D5 MY11 med automat efter någon konkurrent. En bekant fick just en 525 xd med automat (E61-kaross) och den ligger helt klart i lä drivlinemässigt och förbrukningsmässigt.
Det låter ju toppen att Volvo till slut har lyckats förbättra harmonin mellan låda och D5 motorn. Om det nu är så.. 8) Jag vill inte underskatta era bedömningar men allt för ofta tenderar man till att vara för positiv till sin egen nya bil. Det är som när Aftonbladet och Expressen testkör nya Volvo eller SAAB. Alltid höga poäng och glada tillrop.. :lol: . Men bara det att det finns ett sportläge borde förbättra läget minst ett snäpp. Och enligt mig var/är ju det här en av min bils stora svagheter så Volvo borde inte vara blind för behovet. När jag får tid ska jag provköra.

Att sedan Volvo skulle slå BMW:s motor och låda får nog anses som en världssensation. Dels för att BMW:n kostar naken som en välutrustad Volvo och som med "nödvändig" utrustning kostar mellan 100-200000 mer. Dessutom är BMW kända för att just kunna få fram fantastiska motorer och växellådor. Skulle Volvo slå det förvånar det mig att det inte redan framkommit tydligare i olika tester och provkörningar. Nää, det sista tror jag inte på helt enkelt. Men det är ju iofs en subjektiv uppfattning du har. Tycker man att Volvos motor och låda är bättre än BMW så är den ju det! I din värld. :lol: Observera att jag faktiskt inte har kört någon av de två bilarna så jag ligger ju i underläge för att påstå det jag påstår.. :oops: . Men jag är nog ganska säker på att tar du ut 100 testförare så kommer de allra flesta att hålla BMW:n som bättre. Kanske alla om man inte har en ny Volvo i garaget.. :D
Jag säger bara att BMW med likvärdig effekt drar mer i jämförbar körning (det är iofs en betydligt större cylindervolym och en äldre motor, det kommer en nyare version till MY11 ju, men ändå), samt att växellådan inte växlar lika lågvarvigt. Lustigt att du har såna fördomar, trots att du inte kört nån av bilarna, sådär jättemkt dyrare än ju inte 525an och jag tror säkert att den nya är bättre än dagens V70.

Men likförbaskat så verkar Volvo ha gjort nåt radikalt till MY11, och det vore kul att veta mer exakt vad de gjort.

Tror du verkligen att BMWs högre pris enbart beror på högre tillverkningskostnader så bör du nog tänka till en gång till. De tar så mkt betalt för att de kan, inte för att bilen kostar så mkt mer att tillverka.

Men hur som helst, XC70D5 med automat drar idag något mindre än en 525 xd, om du vill kalla det för en världssensation så får det stå för dig, jag finner det hur som helst absolut möjligt. Varför skulle just BMW vara unika där?

Jag kan säga att jag drog en medelstor husvagn i ca 12 mil, och förbrukningen då var nästan skrattretande låg. Jag lade märke till att lådan låste direkt och låg kvar på låga varv med behaglig förbrukning, så jag tror att de jobbat med lockup-hanteringen.

Dessutom verkar färddatorförbrukningen stämma bra med verklig förbrukning.
Vid en tankning fick jag återstående körsträcka 1240 km, men det hade föregåtts av ca 2 mil på 70-väg, men ändå!!! Den trillade snabbt ned till runt 1000 km vid efterföljande motorvägskörning.

Jag är inte särskilt impad av 525-motorn, däremot anser jag den vara bättre i 530-utförande (samma motor) och 520-motorn är ju en pärla, där ligger BMW före rejält, även om den inte är så snål som de säger.

Du får ursäkta, men du framstår lite som de vanliga kepsförsedda yngre killarna som envetet tror att BMW är bäst vad det än gäller. BMW gör många saker bra, men självklart är de inte bäst på allt och ibland lyckas faktiskt andra tillverkare också. Och dessutom, varför skulle BMWs 197 hk/400 Nm ur 3 liter vara så mkt bättre än Volvos 205 hk/420 Nm ur 2,4 liter? Är det verkligen orimligt att Volvon kan kännas lika bra, och kanske till och med lite bättre?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Vibrationer bakvagn vid inbromsning.

Byt hjul mellan fram och bak? När du bromsar […]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]

Jag hade liknande problem, men bara vänster s[…]

Vad är den värd?

Finns nog en särskild sida på forumet f[…]