Primus skrev:Enzo skrev:Jag tror att det är omprogrammeringen av växellådan som stått för den större delen av den lägre förbrukning som MY11 har gentemot MY10, samt lite annan teknik och utveckling då så klart. Men som det känns nu så ligger inte en D5 MY11 med automat efter någon konkurrent. En bekant fick just en 525 xd med automat (E61-kaross) och den ligger helt klart i lä drivlinemässigt och förbrukningsmässigt.
Det låter ju toppen att Volvo till slut har lyckats förbättra harmonin mellan låda och D5 motorn. Om det nu är så.. 8) Jag vill inte underskatta era bedömningar men allt för ofta tenderar man till att vara för positiv till sin egen nya bil. Det är som när Aftonbladet och Expressen testkör nya Volvo eller SAAB. Alltid höga poäng och glada tillrop.. :lol: . Men bara det att det finns ett sportläge borde förbättra läget minst ett snäpp. Och enligt mig var/är ju det här en av min bils stora svagheter så Volvo borde inte vara blind för behovet. När jag får tid ska jag provköra.
Att sedan Volvo skulle slå BMW:s motor och låda får nog anses som en världssensation. Dels för att BMW:n kostar naken som en välutrustad Volvo och som med "nödvändig" utrustning kostar mellan 100-200000 mer. Dessutom är BMW kända för att just kunna få fram fantastiska motorer och växellådor. Skulle Volvo slå det förvånar det mig att det inte redan framkommit tydligare i olika tester och provkörningar. Nää, det sista tror jag inte på helt enkelt. Men det är ju iofs en subjektiv uppfattning du har. Tycker man att Volvos motor och låda är bättre än BMW så är den ju det! I din värld. :lol: Observera att jag faktiskt inte har kört någon av de två bilarna så jag ligger ju i underläge för att påstå det jag påstår..
. Men jag är nog ganska säker på att tar du ut 100 testförare så kommer de allra flesta att hålla BMW:n som bättre. Kanske alla om man inte har en ny Volvo i garaget.. :D
Jag säger bara att BMW med likvärdig effekt drar mer i jämförbar körning (det är iofs en betydligt större cylindervolym och en äldre motor, det kommer en nyare version till MY11 ju, men ändå), samt att växellådan inte växlar lika lågvarvigt. Lustigt att du har såna fördomar, trots att du inte kört nån av bilarna, sådär jättemkt dyrare än ju inte 525an och jag tror säkert att den nya är bättre än dagens V70.
Men likförbaskat så verkar Volvo ha gjort nåt radikalt till MY11, och det vore kul att veta mer exakt vad de gjort.
Tror du verkligen att BMWs högre pris enbart beror på högre tillverkningskostnader så bör du nog tänka till en gång till. De tar så mkt betalt för att de kan, inte för att bilen kostar så mkt mer att tillverka.
Men hur som helst, XC70D5 med automat drar idag något mindre än en 525 xd, om du vill kalla det för en världssensation så får det stå för dig, jag finner det hur som helst absolut möjligt. Varför skulle just BMW vara unika där?
Jag kan säga att jag drog en medelstor husvagn i ca 12 mil, och förbrukningen då var nästan skrattretande låg. Jag lade märke till att lådan låste direkt och låg kvar på låga varv med behaglig förbrukning, så jag tror att de jobbat med lockup-hanteringen.
Dessutom verkar färddatorförbrukningen stämma bra med verklig förbrukning.
Vid en tankning fick jag återstående körsträcka 1240 km, men det hade föregåtts av ca 2 mil på 70-väg, men ändå!!! Den trillade snabbt ned till runt 1000 km vid efterföljande motorvägskörning.
Jag är inte särskilt impad av 525-motorn, däremot anser jag den vara bättre i 530-utförande (samma motor) och 520-motorn är ju en pärla, där ligger BMW före rejält, även om den inte är så snål som de säger.
Du får ursäkta, men du framstår lite som de vanliga kepsförsedda yngre killarna som envetet tror att BMW är bäst vad det än gäller. BMW gör många saker bra, men självklart är de inte bäst på allt och ibland lyckas faktiskt andra tillverkare också. Och dessutom, varför skulle BMWs 197 hk/400 Nm ur 3 liter vara så mkt bättre än Volvos 205 hk/420 Nm ur 2,4 liter? Är det verkligen orimligt att Volvon kan kännas lika bra, och kanske till och med lite bättre?