Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Guligan skrev:Jag har en V70II 2,5FT -10, körde tidigare en V70II 2,5T -08. Upplevde ingen märkbar skillnad i ljudnivå efter bytet trots att den nya har högre utväxling samt laminerade rutor. Så kanske att det ligger något i det.
Intressant! Jag tror inte att utväxlingen gör så stor skillnad eftersom den är, jämfört med andra bilar i klassen, MYCKET HÖG på MY08 och EXTREMT HÖG på MY10. Min varvar 3500 i 170. De flesta bensinbilar med stora motorer jag har haft, inkl Merca 500 och BMW 530, har varvat mer då trots automat. Din varvar sannolikt runt 3000 i 170.

Men laminerade rutor sänker ju, enligt många på forumet, ljudnivån ordentligt och jag överväger att välja till det när jag snart ska byta... men kanske 4000 spänn i sjön då:(

Not om tidigare: dieslarna har mer isolering, men bara mot motorljud. Jag har aldrig hört talas om att en diesel har mer hjulhusisolering. /PH
av birdmag
Jag har precis avverkat en långtur i helgen med min 2.4D MY10 och stördes en hel del av däckljudet och precis som en del andra skriver så varierade det en hel del beroende på asfaltens grovlek. Något annat ljud reagerade jag inte på men det kan ju ha varit överröstat av allt däckljud.
av perhall
Jag tror dock inte att ett bilbyte hjälper, de flesta andra bilar är bullrigare... och tyvärr så tror jag att en Renault Mégane 1,6 diesel med slitna 17" MY09 är ungefär lika bullrig/tyst på slät, spansk asfalt som en Merca S-klass eller V70II med nya 17" är på E4:an utanför Södertälje... Vi BIlägare brukar ju mäta det där, det skiljer 5-8 dB och vissa bilar är tystare i 110 på slät asfalt än i 50 på grov! /PH
av Steff 99
perhall skrev:Jag tror dock inte att ett bilbyte hjälper, de flesta andra bilar är bullrigare... och tyvärr så tror jag att en Renault Mégane 1,6 diesel med slitna 17" MY09 är ungefär lika bullrig/tyst på slät, spansk asfalt som en Merca S-klass eller V70II med nya 17" är på E4:an utanför Södertälje... Vi BIlägare brukar ju mäta det där, det skiljer 5-8 dB och vissa bilar är tystare i 110 på slät asfalt än i 50 på grov! /PH
Jag håller med om att asfalten är den stora boven, jag har diesel, lamineraderutor och 18" , på vissa vägar med slät asfalt är bilen imponerande tyst, men på grov asfalt är den bullrig redan vid 60-70kmh.
Jag upplever ingen skillnad i buller mellan 2,5TF eller dieseln på dom jag kört..men många gånger så känns andras bilar tystare speciellt när man sitter i passagerarsätet...
av Vålvå
När ViB testade kupebullret för ett par år sen var V70II bland dom tystaste bilarna,bara extremt dyra bilar typ S-Klass, Lexus LS var tystare.
Jag upplever ingen större skillnad på asfalttypen bilen är imponerande tyst (V70II -08 2,4D).
av Steff 99
Vålvå skrev:När ViB testade kupebullret för ett par år sen var V70II bland dom tystaste bilarna,bara extremt dyra bilar typ S-Klass, Lexus LS var tystare.
Jag upplever ingen större skillnad på asfalttypen bilen är imponerande tyst (V70II -08 2,4D).
Jag kan lova dej att det är en markant skillnad i buller även i en S-klass på slät alt. grov asfalt.
av niclasmaf
har gjort några testkörningar idag. Först med min v70 2.5T MY10 Michelin Primacy HP 17", körde sedan en v70 2.4D MY10 med conti sportcontact 3 17" och laminerade rutor. likvärdigt vägljud i dessa. tog sedan en v70 2.4D MY08 med nokian hakka Z 17" vilken jämfört med dom andra gick något tystare (ett dovare vägljud som tyder på att denna är bättre isolerad denna hade dessutom inga laminerade rutor. Tror dessutom att Nokian däcken låter mer än Michelindäcken. verkar som att volvo har snålat in på någon isolering.
av perhall
niclasmaf skrev:har gjort några testkörningar idag. Först med min v70 2.5T MY10 Michelin Primacy HP 17", körde sedan en v70 2.4D MY10 med conti sportcontact 3 17" och laminerade rutor. likvärdigt vägljud i dessa. tog sedan en v70 2.4D MY08 med nokian hakka Z 17" vilken jämfört med dom andra gick något tystare (ett dovare vägljud som tyder på att denna är bättre isolerad denna hade dessutom inga laminerade rutor. Tror dessutom att Nokian däcken låter mer än Michelindäcken. verkar som att volvo har snålat in på någon isolering.
Intressant! MY08 har ju både bullrigast motor och bullrigast däck så det tyder ju som du skriver på att isoleringen är sämre, eller att chassit är hårdare satt. Skulle tro att Primacy HP och CSC3 har liknande vägljud./PH
Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddbox från Easee tillsammans med deras las[…]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]