Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
XC90 D3 verkar vara den gamla varianten av 2,4D med 163hk 340Nm. Samma maskin som satt i bland annat V70 2008-2009

http://www.volvocars.com/intl/all-cars/ ... -spec.aspx
av Amli
perhall skrev:
Amli skrev:Hej

Jag vet att detta är fel forumsdel men jag upplever att de som är i den forumsdel som berör XC90 mest kollar gamla bilar så som -03, -04 osv och inte har samma intresse/koll på nya bilar.

Är det någon som vet eller hört något om någon ny XC90?
Jag går i bilbytar tankar och tycker fortfarande att XC90 är en fil bil, åtminstone utvändigt (R-design ett måste dock). Problemet är bara att den känns såååå gammal att sitta i och köra så att jag förmodligen skulle välja något annat alternativ i dagsläget. Men det är väldigt tyst kring just denna modell och vill bara höra om det är någon här som vet något som jag inte känner till.
Jag tror, ärligt talat, inte att du skulle bli nöjd med en XC90. Den är jämfört med din bil omodern, vinglig, bullrigare... så jag tycker att du ska vänta på en ny modell:) det skiljer ju 5-6 år i utveckling.... /PH
Det är vad jag oxå känner. Min nuvarnade får hänga med ett litet tag till men sen blir det nog förmodligen ett annat fabrikat. Synd.
av Ogya
Det är i runda slängar två-tre år sedan som projekt Y305 lades ner. Den var vad jag förstod ett mellanting av ett facelift och en komplett ny bil. Man hade kommit halvlångt i konstruktionsarbetet. Redan då såg man slutet på trenden med törstiga bilar och stoppade tvärt. Det var faktiskt innan den värsta C02-hysterin, som bland annat gjorde det politiskt inkorrekt att lansera XC60 T6 på svenska marknaden. (Åtminstone trodde Volvo det och jag tror man resonerade fel.)

I min värld är världens snyggaste bil en silvrig XC90 före faceliften 06w20, med rätt fälgar! (Orkar inte kolla upp namnet på fälgarna i denna stund.) Snyggare än alla andra bilar, sportbilar inräknade.
av Amli
Ogya skrev:Det är i runda slängar två-tre år sedan som projekt Y305 lades ner. Den var vad jag förstod ett mellanting av ett facelift och en komplett ny bil. Man hade kommit halvlångt i konstruktionsarbetet. Redan då såg man slutet på trenden med törstiga bilar och stoppade tvärt. Det var faktiskt innan den värsta C02-hysterin, som bland annat gjorde det politiskt inkorrekt att lansera XC60 T6 på svenska marknaden. (Åtminstone trodde Volvo det och jag tror man resonerade fel.)

I min värld är världens snyggaste bil en silvrig XC90 före faceliften 06w20, med rätt fälgar! (Orkar inte kolla upp namnet på fälgarna i denna stund.) Snyggare än alla andra bilar, sportbilar inräknade.
Synd att lägga ner det helt. Förmodar att det är som vanligt en fråga om ekonomi och prioriteringar och något fick kliva åt sidan. Det kan ju tyckas dumt då alla märken som dom vill konkurrera med kommer med nya modeller eller uppdateringar såsom X5, ML och Touareg och Volvo hamnar REJÄLT på efterkälken med XC90.
Jag tycker oxå som sagt att XC90 fortfarande står sig väl att titta på utvändigt. Men efter att ha kört min XC70 i nu snart 2 år är det som att sätta sig i en gammal V70N bakom ratten, och det är ingen höjdare... :(
Användarvisningsbild
av V9097
Ogya skrev:I min värld är världens snyggaste bil en silvrig XC90 före faceliften 06w20, med rätt fälgar! (Orkar inte kolla upp namnet på fälgarna i denna stund.) Snyggare än alla andra bilar, sportbilar inräknade.
I min värld är en Ember Black XC90 Executive efter faceliften med 19" Galateia den snyggaste SUV-modellen på marknaden. Även R-design är en rysligt snygg SUV, särskilt med med MY-11 grillen
av McDonald
Ogya skrev:Den var vad jag förstod ett mellanting av ett facelift och en komplett ny bil. Man hade kommit halvlångt i konstruktionsarbetet.
Det var ett tänkt "tophat"-byte. Man behöll golv, drivlina, kaross och ändrade endast alla synliga plåtdetaljer (och inredning). Men det sket sig som du säger :(
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag tycker ibland det känns som om VCC strävar mer efter att vara "politiskt korrekt" än att maximera försäljning. Exemplet XC60 T6 är ett sådant exempel, nog hade det funnits en marknad för den, det är inte "alla" som vill köpa/köra diesel.
Användarvisningsbild
av kalhygge
Ogya skrev: I min värld är världens snyggaste bil en silvrig XC90 före faceliften 06w20, med rätt fälgar! (Orkar inte kolla upp namnet på fälgarna i denna stund.) Snyggare än alla andra bilar, sportbilar inräknade.
Hehe, kul å höra att det e fler än jag som gillar xc90 FÖRE faceliften med lackade fronter skärmbreddare etc. Går väl inte att välja bort heller??

En CrossCountry SKA vara plastig / oöm runtom, särskillt som jag kör min i jobbet som skogsarbetare..

Men den känns ju inte direkt modern innuti - så en ny (med massa lackade detaljer...) är ju inte att tänka på, xc60 blir för liten..
Vad göra?
Skaffade denna 06a i höstas för att testa om man kan leva utan japps-pickup som skogsarbetare, och det gick ju bra, men den har snart rullat 12000 mil å jag vill nog ha nått nyare snart..
av Mr T
Personligen tycker jag att en XC90 utan R-design är bra mycket tråkiga än en med.

Standardratten går fetbort (såvida man inte tar träratten) och skinnet känns inte så roligt. Skinnet i R-design är mycket bättre och sportratten förmedlar en helt annan känsla.

Men det är klart, en XC90 med R-design är en citybil som också är bra att ha till fjällen på vintern. Men uti skogen - njae...

//Mr T
av Amli
Jag har haft en XC90 D5 R-design på lån över helgen och jag kan bara konstatera att den är fortfarande är snygg att se på utifrån. Men så fort man sätter sig i och börjar köra märks det mycket klart och tydligt att det är en gammal modell.
Den är inte ett alternativ för mig, dessvärre. Det skulle kännas för mycket som ett ned köp.

På min förra XC70 märkte jag samma[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen? Nej, iallafall inte n&ar[…]

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.

Tack för återkopplingen ShogunX. Jag av[…]