Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Aha, så volvo har fått tag i de nya gsm modulerna utan simkort? Det har jag väldigt svårt att tro på.
Hur ska de annars kommunicera med Volvos central?
Eller menar du att det finns två telefoner i bilen, en publik och en dedecirad till volvokommunikation?

Högst troligt är det alltså en gsm modul med simkort i bilen som användaren inte kommer åt själv.
av HerrDödén
Då har jag i alla fall fått bekräftat att det är 2 års fri användning som ingår när man väljer till Volvo on Call. Väntar fortfarande på prisuppgift på själva abonnemanget - det vill säga efter de två åren.

Om någon vet svaret på detta, tveka inte att skriva en rad eller två. Detta är helt avgörande för ifall jag ska ha kvar VoC i min spec eller fimpa det helt.
Användarvisningsbild
av FWH
Måste sitta ett sim kort i, precis som på nyare navigatorer.
av HerrDödén
Då har det kommit lite siffror - VoC kostar 60kr/mån efter de två fria åren. Känns prisvärt!
Användarvisningsbild
av FWH
HerrDödén skrev:Då har det kommit lite siffror - VoC kostar 60kr/mån efter de två fria åren. Känns prisvärt!
Det känns acceptablet måste jag håla med om.
av HerrDödén
kave skrev:Måste man betala detta för att få motorvärmarstyrningen också eller är det larmdelen?
Såvitt jag förstår det så går även värmarstyrningen via det centrala systemet för VoC så det gäller nog hela klabbet. I min iPhone kan jag bara mata in regnummer och PIN i inställningarna, räknar därför med att appen skickar SMSet till Volvo varvid de vidarebefordrar instruktionerna om tiduret och/eller aktivering (man kan ställa in på/av samt hur dags timer 1 och 2 ska starta) och sedan till bilen. Lite rakare puckar i denna frågan är mer än välkomna för om det bara är larmdelen som faller bort så kommer jag inte att förlänga prenumerationen när det väl är dags (år 2013).
Användarvisningsbild
av Honke
kave skrev:Aha, så volvo har fått tag i de nya gsm modulerna utan simkort? Det har jag väldigt svårt att tro på.
Hur ska de annars kommunicera med Volvos central?
Eller menar du att det finns två telefoner i bilen, en publik och en dedecirad till volvokommunikation?

Högst troligt är det alltså en gsm modul med simkort i bilen som användaren inte kommer åt själv.
exakt hur systemet är uppbyggt vet jag inte eftersom jag bara är kund. Men när jag hämtade ut bilen o säljaren gick igenom bilen lite så aktiverades voc abonnemanget oxå, då trycktes brar knappen voc in och bilen ringde upp voc centralen varpå dom berättade lite om systemet och pinkod valdes. Då gick det INTE att ringa någon annan med den inbyggda telefonen.
Någon dag senare tryckte jag in ett simkort i den tomma simkorthållaren och då gick det att sms:a o ringa precis som vanligt.

Så ja det kanske sitter ett annat kort gömt någonstans men det känns som att jag som brukare inte behöva bekymra mig över det.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Jag har oxå beställt voc till min nya bil. Om man nu behöver tjänsten för att fjärrstart bilen undra då om man kan välja månad för månad, isf behöver man ju bara köpa tjänsten på vintermånaderna.
av HerrDödén
Honke skrev:Någon dag senare tryckte jag in ett simkort i den tomma simkorthållaren och då gick det att sms:a o ringa precis som vanligt.
Hmm, det där är ett frågetecken som jag inte riktigt rätat ut. Ingår det någon form av telefon i VoC som går att ringa med? Eller hade du valt till telefon utöver VoC?

Detta slog mig efter att bilen specats och beställts, säljaren frågade nämligen om jag ville ha sekretesslur också men jag avböjde...i efterhand funderade jag lite över vad den skulle vara till och det måste rimligen vara som så att VoC inkluderar inbyggd telefon med separat SIM-kortshållare precis som du skriver? Jag har förvisso bara tänkt köra med mobilen + bluetooth men ju mer man vet om sin bil desto bättre :-)-)

Pickadoll skrev:Jag har oxå beställt voc till min nya bil. Om man nu behöver tjänsten för att fjärrstart bilen undra då om man kan välja månad för månad, isf behöver man ju bara köpa tjänsten på vintermånaderna.
Eftersom min säljare svarade med beloppet utslaget per månad så tyder det på att det rör sig om ett månadsabonnemang, även om jag tycker att det vore lite konstigt eftersom det är "öppet mål" för kunderna att därmed inte betala för tjänsten under sommarhalvåret. Vore fint att få det utrett :!:

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]