Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
av ThomasT Idag, 01:29
Det är dina siffror som inte stämmer... knalla ut i garaget och kolla vad max tillåtna tryck är för ditt däck(vilket är snarlikt på de flesta däck) innan du rekommendetar någon att köra med tryck som går utanför tillverkarens spec...

Litar på Bra Bil där jag köpt och servar mina bilar, naturligtvis även låtit gummiverkstaden bestämt hur mycket tryck det ska vara vid mina olika däckköp genom åren. Det tycker jag han ska göra med. Dom rekomendationer som står i intruktionsboken som DU hänvisar till är BILtillverkarens rekomendationer, dessa tar alltså ingen hänsyn till vilket däckmärke eller typ av däck du har. Det skiljer mellan olika fabrikat och modell.

T ex rekomenderar Vredstein 3.2 vid normal körning för däck i den storleken : http://www.vredestein.com/Onlineadvies_ ... gID=245799 Det skulle då totalt bli 3.6 om man då följer dom rekomendationer som bl a Gröna bilister och vissa biltidningar ger.

T ex tidningen Vi bilägare har testat med rekommenderat lufttryck och med 10–15 procent mer tryck. Förhöjt tryck anser man var bäst. I den testen var bl a hans Nokia Z med. http://www.sydsvenskan.se/bil/lasseholm ... orten.html

Du kan ju även läsa detta om du orkar: http://www.gronabilister.se/public/doku ... 1=5&stat=1 Det skulle t ex ge dig nästan +0,4 bar till osv.

Så varken Du eller jag ska påstå att det ena eller andra är rätt lr fel.

Men som sagt, kolla med din gummiverkstad istället för att lyssna på våra olika gissningar!

.[/quote]
Användarvisningsbild
av ThomasT
Krollspell skrev:Litar på Bra Bil där jag köpt och servar mina bilar, naturligtvis även låtit gummiverkstaden bestämt hur mycket tryck det ska vara vid mina olika däckköp genom åren. Det tycker jag han ska göra med. Dom rekomendationer som står i intruktionsboken som DU hänvisar till är BILtillverkarens rekomendationer, dessa tar alltså ingen hänsyn till vilket däckmärke eller typ av däck du har. Det skiljer mellan olika fabrikat och modell.

Du kan ju även läsa detta om du orkar: http://www.gronabilister.se/public/doku ... 1=5&stat=1 Det skulle t ex ge dig nästan +0,4 bar till osv.

Så varken Du eller jag ska påstå att det ena eller andra är rätt lr fel.

Men som sagt, kolla med din gummiverkstad istället för att lyssna på våra olika gissningar!
Det är ju trevligt att du litar på din verkstad.

Problemet är att de flesta verkstäder/däckverstäder har inte en aninga om hur mycket tryck de ska ha i däcken. Många är dessutom för slöa/stressade för att bry sig, de trycker upp däcket till 5-6bar när de monterar för att det ska sätta sig på plats sedan släpper de ut godtycklig mängd luft, vilket brukar resultera i drygt 3bar men ibland upp emot 4bar...

Många verkstäder lever dessutom kvar i något 80-tals tro att man måste ha mycket tryck i "de däringa lågprofilsdäcken" för att det ska funka, vilket var sant på just 80-talet. Andra har en tabell som utgår ifrån profil men inte tar hänsyn till alla andra faktorer(typ vilken bil de sitter på...).

Just Vredestein är en udda fågel i sammanhanget då de just rekommenderar ovanligt höga tryck jämfört med andra tillverkare. Att man annars kan utgå ifrån att ha samma tryck i däck med samma storlek från olika tillverkare beror på att erfodrat tryck styrs av lastindex på däcket samt volymen luft i däcket. Alltså samma dimension, samma last index = samma behov av tryck för att bära upp specifik bil. Sedan blir det inte bättre av att du hela tiden hänvisar till en annan bil...

Sedan kan jag hålla med om att, om man vill försaka lite komfort mot bättre rull så kan man gå upp 10-15% i tryck men inte mer... Det finns beskrivet i tabellen från intruktionboken och kallas Eco-tryck.
av CalleV70
Jag har normalt 0,3-0,5 kg (eller bar) extra. Lite lättare rullning men kanske inte optimalt då däcktillverkaren /Volvo har mest rätt. Men jag har mätt slitaget och höjer trycket när yttersidan är mer sliten än mitten på däcket. Märk att jag kör "bara" landsväg och tar kurvorna som en söndagsskolefröken ( och alla vet att dom kör lugnt!). Nu är det hyfsat jämnslitet.
Användarvisningsbild
av kave
Det verkar ju mycket bättre att lita på en lokal däcknasare istället för Volvo PV.
Vad händer när däcken smäller i 200km/h på autobahn pga helt fel tryck? Nu händer det säkert inget för detta. Vid tävlingar och liknande kör man ju ofta väldigt högt tryck i däcken för de inte ska kränga av etc.
Kör ni med för mycket olja i motorn också?
av CalleV70
kave skrev: Vid tävlingar och liknande kör man ju ofta väldigt högt tryck i däcken för de inte ska kränga av etc.
Kör ni med för mycket olja i motorn också?
Nu har oljenivå inget med däcktryck att göra. Lika lite som spolarvätskenivån!!

På tävlingar du refererar till, kör man inte alls med högt tryck. Typ STCC kan det vara 1,9 bar kalltryck vilket kanske är 2,5 bar varmtryck. Vi vanliga kommer aldrig upp i 0,6 bar skillnad, för då kör vi värre än söndagsskolefröken. Att jag personligen har lite för mycket har jag redogjort för, men den korrektaste infon är från biltillverkaren. Sedan gör det inget med 0,3 bar extra. Men ska jag köra "gatracing", så skulle jag sänka trycket...
Användarvisningsbild
av kave
CalleV70 skrev:
Nu har oljenivå inget med däcktryck att göra. Lika lite som spolarvätskenivån!!

På tävlingar du refererar till, kör man inte alls med högt tryck. Typ STCC kan det vara 1,9 bar kalltryck vilket kanske är 2,5 bar varmtryck. Vi vanliga kommer aldrig upp i 0,6 bar skillnad, för då kör vi värre än söndagsskolefröken. Att jag personligen har lite för mycket har jag redogjort för, men den korrektaste infon är från biltillverkaren. Sedan gör det inget med 0,3 bar extra. Men ska jag köra "gatracing", så skulle jag sänka trycket...
Menar du att STTC kör med samma däck som trådkaparen eller tvärtom?
Inom Riktig Racing med riktiga bilar har man helt andra däck än vad vi har på gatan. De har en mycket stabilare stomme och klarar att köras med ett lägre tryck på bana.
Normala däck på en vanlig bil, vilket jag antar vi diskuterar här är en helt annan sak. Där har man högre tryck än normalt vid körning på bana för att däcken inte ska vika sig. Man kan sänka efter hand som de blir varma, tempen går upp etc etc.
Själv kör jag med det högsta trycket som Volvo PV rekommenderar eftersom vi ofta kör med full last och i högre farter.
Vad gäller Oljetrycket var jag bara ute efter en liknelse, jag anser att man ska följa tillverkarens riktlinjer. Det står ganska exakt angivet olika däckstryck vid olika laster och hastigheter på B stolpen i bilen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
CalleV70 skrev:På tävlingar du refererar till, kör man inte alls med högt tryck. Typ STCC kan det vara 1,9 bar kalltryck vilket kanske är 2,5 bar varmtryck. Vi vanliga kommer aldrig upp i 0,6 bar skillnad, för då kör vi värre än söndagsskolefröken. Att jag personligen har lite för mycket har jag redogjort för, men den korrektaste infon är från biltillverkaren. Sedan gör det inget med 0,3 bar extra. Men ska jag köra "gatracing", så skulle jag sänka trycket...
För att fortsätta på OT, så kör de inte ens med så högt tryck. Strax under 2bar i varmtryck är nog en bättre gissning.

.
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]