Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aresso
Jag fick min V70 D3 för två veckor sedan och är mycket nöjd. :) Hög komfort, låg dieselförbrukning och god prestanda. Jag tycker att den utstrålar premium och genuin kvalitet. Vad jag saknar lite när det gäller V70:n är lite det som b la BMW m fl har, dvs innovativitet och high tec. Skulle gilla lite coola gadgets och funktioner. T ex BMW har solceller som laddar under dagen och hjälper till att hålla bilen sval. Jag jämför med min gamla Saab 9000 CD -91 som jag hade i början av seklet. Den var fullutrustad och hade i stort samma funktioner och innovativitet som jag har idag på min sprillans nya Volvo. Jag är inte jätteimpad av mina adaptiva strålkastare där Opel Insignas är fantastiska. Jag skulle helt enkelt vilja att Volvo snodde lite bra och tekniska lösningar från sina konkurrenter. Sedan skulle de paketera dem ihop med t ex Business Premium för att det inte skulle kosta skjortan. Fläska på i Business Premium med ett slags All Inclusive. Jag är trött att det ska kosta dyrt att lägga på minsta funktion som man ändå inte får tillbaka ekonomiskt när man säljer bilen.

Jag lämnade in den idag till BSR i Växjö för optimering och fick en Ford Fiesta att köra så länge. Hämtar V70:n igen i slutet av veckan förhoppningsvis.
av Peanuts
Hej

Jag har haft min Diesel-DrivE i knappt en vecka nu och är mycket nöjd. Komforten och ljudnivån i kupén är utmärkta tycker jag. Den lilla oljebrännaren fram räcker till gott och väl för mig och den är relativt snål. Har haft en snittförbrukning nu på ca 5,6 men då har jag oxå kört med takboxen på. Jag tog av takboxen igår, ska bli spännande att se vad det gör för förbrukningen.
Jag måste även säga att Bluetooth-handsfree är klockrent, funkar hur bra som helst.

/P
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
eos1ds skrev:Tack för infon! Suger verkligen, har skickat ett mail till volvo. Får även prova att ringa försäljaren i morgon och se om det är en gammal mjukvara eller något. Kanske det går att åtgärda i efterhand? Ha det gott!

Återkom gärna med resultat. Då jag också undrar om det är något som går att lägga till med mjukvara.
av eos1ds
XC90_Executive skrev:
eos1ds skrev:Tack för infon! Suger verkligen, har skickat ett mail till volvo. Får även prova att ringa försäljaren i morgon och se om det är en gammal mjukvara eller något. Kanske det går att åtgärda i efterhand? Ha det gott!

Återkom gärna med resultat. Då jag också undrar om det är något som går att lägga till med mjukvara.
Hej Igen! Var i kontakt med min säljare på Bilia som undersökte med teknikerna, tydligen var jag den förste dom träffat på med "problemet". Fick ett nummer till en tekniker som kunde ladda upp annan mjukvara som stödjer sportläget senare i veckan. Tydligen så höll man på att undersöka om det inte är så att senaste mjukvaran plockat bort sportläget, kanske för förbrukningssiffror etc!? De tror att jag har den senaste mjukvaran men kommer kostnadsfritt (givet) att ned/upp-datera den till mig. Personligen tycker jag det verkar mysko då manualen s106 uttryckligen nämner sportläge för D5/T6? Vi får se vad som händer, hoppas hinna in senare i veckan. Då återkommer jag med rapport. Ha det gott!
av eos1ds
Hej Igen! Nytt samtal från Bilia idag. Enl Volvo skall det inte finnas sportläge på en xc70II D5 då det har sk "högt chassi" i motsats till v70(dock på xc70 T6) ? De hade inget svar på varför det uttryckligen omnämnes på s106 i manualen. De vill att jag ger dem ett regnr på en bil med samma specs som de kan referera till volvo. Vet inte vad jag skall tro, har det någonsin funnits till xc70II eller har man tagit bort det till MY11? Är ju inget man kan beställa utöver geartronic så vet inte vad. Får väl tjafsa vidare och se vad som händer.
Märkligt att inte Bilias tekniker känner till om det finns/funnits på xc70II. Är ju inte en direkt ovanlig bil med dessa specs. Får se om blivande xc70 d5 ägaren i inlägget längre upp får sportläge på sin bil på torsd.
Användarvisningsbild
av Momentum
Det har inte funnits tidigare till D5:orna, nytt för i år
Om man tittar i MY10 manualen så står det *Endast T6
Det är även möjligt att XC inte räknas behöva något Sportläge
av megalooser
eos1ds skrev:Hej Igen! Nytt samtal från Bilia idag. Enl Volvo skall det inte finnas sportläge på en xc70II D5 då det har sk "högt chassi" i motsats till v70(dock på xc70 T6) ? De hade inget svar på varför det uttryckligen omnämnes på s106 i manualen. De vill att jag ger dem ett regnr på en bil med samma specs som de kan referera till volvo. Vet inte vad jag skall tro, har det någonsin funnits till xc70II eller har man tagit bort det till MY11? Är ju inget man kan beställa utöver geartronic så vet inte vad. Får väl tjafsa vidare och se vad som händer.
Märkligt att inte Bilias tekniker känner till om det finns/funnits på xc70II. Är ju inte en direkt ovanlig bil med dessa specs. Får se om blivande xc70 d5 ägaren i inlägget längre upp får sportläge på sin bil på torsd.
Enligt volvos egen reklamtidning "på väg" som dom har med AB - http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 7077336.ab så står det:

"Volvo S80, V70, XC70 och XC60 kan också fås med högprestandamotorn D5 som har 205 hästkrafter och vidmoment på 420 Nm.

Alla varianterna av den nya tvåliters turbodieseln kan fås med sexstegad automatlåda eller sexväxlad manuell låda. I D5 har automatlådan nu även ett sportläge. "

Det finns inget undantag för xc70 där. Antingen så är deras reklam felaktig och vilseledande (=kräv ersättning eller gå till ARN) eller så har dom gjort fel (och ska rätta till det).
av eos1ds
Hej igen, en update! Hände inget från Bilia ang "sportläget" däremot så skickade jag en hel del mail till volvo pv. Fick först ett svar att det endast finns på v70 med D5/T6 enda anledningen till s106 i manualen var att XC70/V70 delar instruktionsbok!? Fick i e.m.ytterligare ett till mail från volvo pv då jag inte godtog förklaringen. Nu gick det plötsligt!!
"Kommer att gå in på XC70/XC60 10w35 och kan uppdateras på bilar 10w20-10w35." Så standard from prod.datum -10 vecka 35, from vecka 20 tom v35 kan uppdateras i efterhand!!! Så det verkar som jag kan få mitt "sportläge". Ha det gott!
Användarvisningsbild
av Momentum
eos1ds skrev:Så det verkar som jag kan få mitt "sportläge". Ha det gott!
Bra jobbat, tydligen så var du så "jobbig" så man frågade någon som visste något till slut, och då var det möjligt helt plötsligt

Du måste berätta om du upplever att det är något skillnad på uppförandet i "Drive" läget, mellan din nuvarande mjukvaran och den nya mjukvaran

Att det kommer att vara skillnad då du använder "Sportläge" det är jag 110% säker på :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]