Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Om det skulle vara så att T6 skulle dra dubbelt så mycket, så skulle ju inte längre värdeminskningen vara det stora.
På 10 000 mil blir 20 000 liter bensin à 14,50 290 000, 10 000 liter diesel à 14 140 000... mao 150 000 och många gånger mer än vad det kan skilja i andrahandsvärde.

Om man kör hyfsat mycket är trots allt bränsle en stor post också. Jag har 6-7 000 per månad i sopparäkning ibland, ung som värdeminskningen på 1,5 bil... /PH
av Enzo
perhall skrev:Om det skulle vara så att T6 skulle dra dubbelt så mycket, så skulle ju inte längre värdeminskningen vara det stora.
På 10 000 mil blir 20 000 liter bensin à 14,50 290 000, 10 000 liter diesel à 14 140 000... mao 150 000 och många gånger mer än vad det kan skilja i andrahandsvärde.

Om man kör hyfsat mycket är trots allt bränsle en stor post också. Jag har 6-7 000 per månad i sopparäkning ibland, ung som värdeminskningen på 1,5 bil... /PH
Men det är ju inte skillnaden i värdeminskning det handlar om.
Även den snålare bilen faller ju värde.

Men hur som helst, jag gissar, observerar gissar, att en törstig bensinbil får ett lägre andrahandsvärde om 3-4 år. Vi har bara sett början på högra bränslepriser och om några år så kommer en törstig T6a att kännas som en dinosaurie, vilket även en D5 kommer att göra så klart. Tänk på att vi snart ser pluginhybrider i V70-kaross.

Men hur som helst, en ny bil är alltid en skitaffär och vill man ha en T6 så ska man så klart köpa en sådan, men man ska nog inte inbilla sig att det blir en billig bil att driva. Jag valde själv mellan en XC70 T6 och en D5 och för mig kändes dieseln mest attraktiv, i synnerhet i XC-kläder.
Användarvisningsbild
av pixelworks
Kunne nu fortfarande vare kool att kolla skillnaden i ett dragrace från 60-120 .. tror inte at T6'an är så mycket snabbare om jag ska vare ärlig .. om den rent faktisk är snabbare :shock:
av joschua
pixelworks skrev:Kunne nu fortfarande vare kool att kolla skillnaden i ett dragrace från 60-120 .. tror inte at T6'an är så mycket snabbare om jag ska vare ärlig .. om den rent faktisk är snabbare :shock:

Precis detta var ju min huvudfråga egentligen. Sen att bilarna har olika karaktär vet jag också. Har kört d5 205hk automat och tycker att den kändes väldig snabb i typ 80-140. Har dock inte jämfört med t6. Ingen som har lite nära kopplingar till torslanda som kanske sitter på lite uppgifter.
av Enzo
joschua skrev:
pixelworks skrev:Kunne nu fortfarande vare kool att kolla skillnaden i ett dragrace från 60-120 .. tror inte at T6'an är så mycket snabbare om jag ska vare ärlig .. om den rent faktisk är snabbare :shock:

Precis detta var ju min huvudfråga egentligen. Sen att bilarna har olika karaktär vet jag också. Har kört d5 205hk automat och tycker att den kändes väldig snabb i typ 80-140. Har dock inte jämfört med t6. Ingen som har lite nära kopplingar till torslanda som kanske sitter på lite uppgifter.
Klart att T6 är rejält mkt snabbare, det är ju 100 hk till. Eller pratar vi segdragning på sexan, då är det kanske ingen större skillnad, men vid en flat out-acceleration är ju självklart T6 snabbare.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Enzo skrev:
joschua skrev:

Klart att T6 är rejält mkt snabbare, det är ju 100 hk till. Eller pratar vi segdragning på sexan, då är det kanske ingen större skillnad, men vid en flat out-acceleration är ju självklart T6 snabbare.
Jag har en polare som äger en V70 2.5FT -10 aut och hans bror kör en S80 D5 AWD -10, och alla gånger dom "buskört" mot varandra så kommer alltid 2.5 FT först, i alla fartregister. Så diesel i alla ära men det skiljer en hel del i prestanda trots på pappret ett ganska högt vridmoment.

Så vi kan nog lugnt utgå i från att T6:an är rejält mycket snabbare i hela registret.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag skulle hålla med dig Krollspell utan att kört den nya T6:an. T6 borde vara mycket snabbare oavsett. Den nya motorn har tom högre vridmoment än dieseln.

Kolla nedan på T6 BSR vs D5. T6BSR ligger på 305 hästar vilket är samma som den nya T6:an. Dock har T6 BSR 10 Nm mer i vrid men tänk er bara 10 NM lägre maxvrid och då har ni nog en rätt bra bild av hur den nya T6:an ser ut. Massiv skillnad skulle jag säga :D

Bild
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har jämfört min XC60 D5 awd R-design (med tunga 20") mot en XC60 T6 awd. Mätarfilm. T.ex 70-110km/h är T6 rätt mycket snabbare orginal.

Efter Polestaruppgraderingen i min bil blir det lika istället. Det gör även ca 1sek 0-100.
av joschua
gick in på bsr:s hemsida och hittade lite prestandauppgifter:

d5 205

80-140 på 10,1 sek mappad till 245 hk 8,4 sek

t6 285 hk mappad till 305 hk

80-140 på 8,3

orkar inte rapa upp alla andra intervall dom testade på men en mappad d5 på 245 hk verkar inte gå sämre än gamla t6 mappad till 305 hk i de intervall bsr testat. Sen har jag ingen aning på kvaliten på deras test. men i brist på annat...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joschua skrev:gick in på bsr:s hemsida och hittade lite prestandauppgifter:

d5 205

80-140 på 10,1 sek mappad till 245 hk 8,4 sek

t6 285 hk mappad till 305 hk

80-140 på 8,3

orkar inte rapa upp alla andra intervall dom testade på men en mappad d5 på 245 hk verkar inte gå sämre än gamla t6 mappad till 305 hk i de intervall bsr testat. Sen har jag ingen aning på kvaliten på deras test. men i brist på annat...
Det där stämmer säkert, det är bara det att testet går ut på att man ligger och segar på samma växel.

Om båda bilarna växlar ned (som man gör om man kör om) så kommer T6an att dra ifrån D5an som ett skållat troll.

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]