Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
NickeDiesel skrev:På min nuvarande D5 MY07(6vxl man 185) säger färddatorn medelförbrukning 0,6 medan verkligheten "vid pumpen"
säger 0,7. Tycker ändå att det är otroligt bra för en bil med den storleken och prestandan.
Min förra D5 MY04(5vxl man 163) var helt otroligt snål. Vid ett tillfälle körde vi till frugans släktingar i Dalarna.
5 pers i bilen, packning upp till taket i bagaget, 28 grader varmt=full AC,och farthållaren på mestadels 120.
Verklig förbrukning 0,53... :shock: Den bilen var ALDRIG över 0,64 oavsett körsätt.
Tyvärr skenar förbrukningen uppåt dramatisk för varje ny modell.

D5 163 My04 var grymt snål, det kan inte slås nuförtiden. (Fanns t.o.m taxiautomatare som körde på 0.6 i stan :-O) )

D5 185 My06/07 ökade förbrukningen rätt duktigt pga lägre kompression och partiklefilter som tog sin tribut. Oändligt bättre för miljön med det syns i tanken.

NYA V70II My10/11 har man gjort motorerna duktigt snålare igen men det äts upp av mer vikt och luftmotstånd tyvärr.
av Steff 99
Tobbev skrev:Steff 99, 0.85 liter milen är mer än det högsta jag har fått på en hel tank, verklig förbrukning, och jag har kört upp flera fulla tankar under minst 80% ren stadskörning + kökörning (rusningstrafik etc).
Mina senaste ca 500 mil är 95% landsväg , jag har inte lyckats att komma under 0,8l/milen verklig förbrukning ännu ( bilen har rullat 1500 mil ), oftast så säger färddatorn att snitt farten varit runt 85 kmh, ingen last eller passagerare.
Kör jag lite i city 15 -20 % så är jag lätt uppe över 0,85-0,9l/mil i snitt, likaså motorvägskörning, över 110kmh då är det virvel i tanken.

Men det är bara att leva med detta, omoderna motor drar mycket....man kan hoppas att man fått ned förbrukningen på My-11 i verkligheten o inte bara på pappret.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Mina senaste ca 500 mil är 95% landsväg , jag har inte lyckats att komma under 0,8l/milen verklig förbrukning ännu ( bilen har rullat 1500 mil ), oftast så säger färddatorn att snitt farten varit runt 85 kmh, ingen last eller passagerare.
Kör jag lite i city 15 -20 % så är jag lätt uppe över 0,85-0,9l/mil i snitt, likaså motorvägskörning, över 110kmh då är det virvel i tanken.
Huvva...... nä nä nä nä nä det det är ju tokfel.....stopp och bromsbelägg...... ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/

Tog min XC70II D5 205 AWD MY-10 manuell när den var sprillans ny och icke inkörd och körde Europa runt ned till medelhavet och det blev 0.73 l/m uppätt vid pump över 500-600 mil, då var det race på Autobahn, Alppass till 3000m och timmavis i köer i sydeuropesika storstäder med full AC.

De sifforna du pratar om är ju på en helt annan planet, eller är det så att du kör automat?
av perhall
Steff 99 har automat (vill jag minnas).
Sen kan det va något fel på hans bil som Volvo inte orkar hitta elelr inte hittar.
Min bil (iofs bensin) fick 15% lägre förbrukning efter en service, men när jag tidigare frågade om den höga förbrukningen (den drog 1,01 i jämn fart 120 ensam i bilen utan ac, suck) sa de att de drar så mycekt och hittade inget fel. Men till slut gjorde de uppenbarligen det. Nu drar den istället 0,98 i 140 och 0,85 i 120./PH
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Mina senaste ca 500 mil är 95% landsväg , jag har inte lyckats att komma under 0,8l/milen verklig förbrukning ännu ( bilen har rullat 1500 mil ), oftast så säger färddatorn att snitt farten varit runt 85 kmh, ingen last eller passagerare.
Huvva...... nä nä nä nä nä det det är ju tokfel.....stopp och bromsbelägg...... ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/

Tog min XC70II D5 205 AWD MY-10 manuell när den var sprillans ny och icke inkörd och körde Europa runt ned till medelhavet och det blev 0.73 l/m uppätt vid pump över 500-600 mil, då var det race på Autobahn, Alppass till 3000m och timmavis i köer i sydeuropesika storstäder med full AC.

De sifforna du pratar om är ju på en helt annan planet, eller är det så att du kör automat?
Jo ....automat, jag säger att den tar 1,5-2 dl/mil mer än en manuell och mest markant är det vid landsvägskörning om hastigheten går över 110kmh, det verkar som om ökningen är ca en deciliter per 10kmh ökning 0.75 vid 110kmh 0,85 vid 120kmh och nära litern vid 140kmh...luftmotståndet måste vara i paritet med en Volvo F16 Globetrotter
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:[Jo ....automat, jag säger att den tar 1,5-2 dl/mil mer än en manuell och mest markant är det vid landsvägskörning om hastigheten går över 110kmh, det verkar som om ökningen är ca en deciliter per 10kmh ökning 0.75 vid 110kmh 0,85 vid 120kmh och nära litern vid 140kmh...luftmotståndet måste vara i paritet med en Volvo F16 Globetrotter
Jo där håller jag med dig, men klaga då inte på omderna motorer, Volvomotorerna är mycket snåla och kraftfulla. Klaga på att aerodynamik är stenålder och växellådan har varit stenåldersprogramerad.
Steff 99 skrev: Men det är bara att leva med detta, omoderna motor drar mycket....man kan hoppas att man fått ned förbrukningen på My-11 i verkligheten o inte bara på pappret.
Det är ju hysteriskt att jag kan åka 20% snålare än dig trots att jag har 4-hjulsdrift, XC och icke inkörd motor bara för att jag växlar själv. Det finns ju DSG/Powershift-lådor idag som t.o.m är snålare än manuell.
Användarvisningsbild
av Variosboy
perhall skrev: ..Min bil (iofs bensin) fick 15% lägre förbrukning efter en service..
Det det är märkligt, för efter servicen jag gjorde nu i maj så ligger jag ganska precis 1dl under vad jag brukat ligga på, ska tilläggas att jag har haft min värmare på OFF de senaste 4 tankningarna, så det har inget med den att göra.. Nu, sista tanken har jag i princip bara kört i stan och ligger nu precis innan det är dags att tanka på 0,74 enligt färddatorn..

Vet att man gjorde ett antal uppdateringar, men ingen aning om vad, och när jag frågar verkstaden får jag difusa svar i stil med: "vi har uppdaterat allt som det fanns uppdateringar till"..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Det det är märkligt, för efter servicen jag gjorde nu i maj så ligger jag ganska precis 1dl under vad jag brukat ligga på, ska tilläggas att jag har haft min värmare på OFF de senaste 4 tankningarna, så det har inget med den att göra.. Nu, sista tanken har jag i princip bara kört i stan och ligger nu precis innan det är dags att tanka på 0,74 enligt färddatorn..

Vet att man gjorde ett antal uppdateringar, men ingen aning om vad, och när jag frågar verkstaden får jag difusa svar i stil med: "vi har uppdaterat allt som det fanns uppdateringar till"..
Det finns väl ny mjukvara till lådan som använder lockup bättre och varvar mindre och anänder vridet istället, det borde ju lätt göra 1 dl
av Bitez
något man definitivt kan skryta med på forumet, är att folk snappar upp ordet "förbrukning" direkt.

Ett tips till dig är om du ställer frågor, börja med ordet: "förbrukning..." du får garanterat massvis me svar :)))))))) (skämt!)

Personligen förstår jag inte varför det är sååååå himla viktigt, skit samma om den drar 0,8-0,9 me automat eller 0,75 manuell??? fjärt i rymden tycker jag... själv kör jag c:A 3000-4000mil/år (PRIVAT) och tänker inte alls på vad pumpen eller färddatorn säger... skulle vara kul om någon verkligen räknade ut den faktiska kostnaden mellan 0,7 och 0,8 förbrukningen... skulle nog landa på en skratt retande summa även om man slår det på 4000mil
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:Det det är märkligt, för efter servicen jag gjorde nu i maj så ligger jag ganska precis 1dl under vad jag brukat ligga på, ska tilläggas att jag har haft min värmare på OFF de senaste 4 tankningarna, så det har inget med den att göra.. Nu, sista tanken har jag i princip bara kört i stan och ligger nu precis innan det är dags att tanka på 0,74 enligt färddatorn..

Det finns väl ny mjukvara till lådan som använder lockup bättre och varvar mindre och anänder vridet istället, det borde ju lätt göra 1 dl
Manuell.. :wink:
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]