- tis 08 jun 2010, 10:08
#416303
D5 163 My04 var grymt snål, det kan inte slås nuförtiden. (Fanns t.o.m taxiautomatare som körde på 0.6 i stan :-O) )
D5 185 My06/07 ökade förbrukningen rätt duktigt pga lägre kompression och partiklefilter som tog sin tribut. Oändligt bättre för miljön med det syns i tanken.
NYA V70II My10/11 har man gjort motorerna duktigt snålare igen men det äts upp av mer vikt och luftmotstånd tyvärr.
NickeDiesel skrev:På min nuvarande D5 MY07(6vxl man 185) säger färddatorn medelförbrukning 0,6 medan verkligheten "vid pumpen"Tyvärr skenar förbrukningen uppåt dramatisk för varje ny modell.
säger 0,7. Tycker ändå att det är otroligt bra för en bil med den storleken och prestandan.
Min förra D5 MY04(5vxl man 163) var helt otroligt snål. Vid ett tillfälle körde vi till frugans släktingar i Dalarna.
5 pers i bilen, packning upp till taket i bagaget, 28 grader varmt=full AC,och farthållaren på mestadels 120.
Verklig förbrukning 0,53... :shock: Den bilen var ALDRIG över 0,64 oavsett körsätt.
D5 163 My04 var grymt snål, det kan inte slås nuförtiden. (Fanns t.o.m taxiautomatare som körde på 0.6 i stan :-O) )
D5 185 My06/07 ökade förbrukningen rätt duktigt pga lägre kompression och partiklefilter som tog sin tribut. Oändligt bättre för miljön med det syns i tanken.
NYA V70II My10/11 har man gjort motorerna duktigt snålare igen men det äts upp av mer vikt och luftmotstånd tyvärr.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.