Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#418877
V9097 skrev: Jag ville helt sonika veta om jag ska slå till på en DRIVe nu, eller om jag ska vänta ett halvår eller till och med ett år för att Volvo eventuellt har förbättringar på gång på modellen.
Vill du ha en ny bil så köp en. Det kommer nya modeller och uppdaterade motorer varje år. Om du resonerar som du gör ovan kommer du aldrig kunna köpa en ny bil.
av Ogya
#418896
Tyvärr blir man ledsen när man läser databladen för 30/40/50-bilarna med DRIVe vs D2. D2 är nämligen lättare och har 6 extra hk men exakt samma prestanda. Dessutom törstigare! Det senare kan dock bero på miljöklass och avsaknad av s/s.

Man certar enligt EU00- (EG00-) kurvan. För en manuell säger den när exakt på kurvan (tid/hastighet) en växling (t.ex. 3-->4) ska ske. De flesta sexväxlade har inte sexan som överväxel. Det betyder att femman har utväxling motsvarande "fyra och en halv" om man relaterar till en femväxlad. Osv. Det är anledningen till att en sexväxlad drar mer i cykeln eftersom varvtalet alltid blir högre. Du kör på en utväxling motsvarande "fyra och en halv" istället för fem osv. Högre varvtal ger högre förbrukning. Det är anledningen att Volvo inte kan certa en sexväxlad V70 till 119 gram. Och därför blir det bara 109 hk, eftersom man (antagligen) tagit beslutet att bara erbjuda sexväxlat till DV6C (kallad "D2") och bara femväxlat till DV6B ("1,6D").

Praktisk förbrukning är en annan sak. Här kan sexväxlat vara bättre om man använder dess potential. Men det är cert-siffror och inget annat som gäller i branschen.
#418911
Ogya skrev:
Tyvärr blir man ledsen när man läser databladen för 30/40/50-bilarna med DRIVe vs D2. D2 är nämligen lättare och har 6 extra hk men exakt samma prestanda. Dessutom törstigare! Det senare kan dock bero på miljöklass och avsaknad av s/s.

Man certar enligt EU00- (EG00-) kurvan. För en manuell säger den när exakt på kurvan (tid/hastighet) en växling (t.ex. 3-->4) ska ske. De flesta sexväxlade har inte sexan som överväxel. Det betyder att femman har utväxling motsvarande "fyra och en halv" om man relaterar till en femväxlad. Osv. Det är anledningen till att en sexväxlad drar mer i cykeln eftersom varvtalet alltid blir högre. Du kör på en utväxling motsvarande "fyra och en halv" istället för fem osv. Högre varvtal ger högre förbrukning. Det är anledningen att Volvo inte kan certa en sexväxlad V70 till 119 gram. Och därför blir det bara 109 hk, eftersom man (antagligen) tagit beslutet att bara erbjuda sexväxlat till DV6C (kallad "D2") och bara femväxlat till DV6B ("1,6D").

Praktisk förbrukning är en annan sak. Här kan sexväxlat vara bättre om man använder dess potential. Men det är cert-siffror och inget annat som gäller i branschen.
Intressant. Och det är väl något som ligger i tiden, att man anpassar utväxlingen efter EU-mix och inte efter verklig körning. Effektskillnaden lär ju inte synas i EU-mixen. Sen har ju D2 inte start stopp vilket DRIVe har i de små 30/40/50 som std tror jag (därav högre vikt o lägre förbr)
#418981
Om det är V70 1,6D DRIVe du menar så är det ju, som redan nämnts, ersättare på gång. Den motorn var aldrig påtänkt för V70II förrän det allmänna miljödrevet forcerade fram denna halvmesyr.
Användarvisningsbild
av kave
#419019
Det känns självklart att det kommer framförallt starkare spisar. Kanske har man till och med medvetet valt en lägre effekt än vad som är möjligt för att första året sälja DRIVe till de som accepterar en urlångsam bil.
Till 2012 har man säkerligen trimmat den en del, annan motor, etc etc.
#419396
kave skrev:Det känns självklart att det kommer framförallt starkare spisar. Kanske har man till och med medvetet valt en lägre effekt än vad som är möjligt för att första året sälja DRIVe till de som accepterar en urlångsam bil.
Till 2012 har man säkerligen trimmat den en del, annan motor, etc etc.
Ja, det låter rimligt. Kommer förmodligen en hyfsat pigg 300 Nm 0-100 10 sek, toppfart 204 km/h 130 hk DRIVe om något år.... /PH
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]