Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hanymo skrev:Vad jag förstår att det är bara D5-My 10 som är dubbelturbo enl Volvo spec.
2.4 D AWD MY-10 är 163 hk. 420 nm med det står ingen stans att det ska vara dubbel turbo...?eller har jag uppfattat fel..?
2.4D awd er dobbelturbo 163hk-420 Nm. En nedkryptert D5.
Laget spesielt for markeder med høye "HK" avgifter. Men motoren ble så bra at Volvo valgte å lansere den på de fleste markeder inklusive Sverige, som i utgangspunktet bare skulle få D5 til å begynne med. Når motoren ble lansert i fjor vår var differansen i sverige mellom motorene 3000 svk(2.4D-awd ble levert kun med automat)mens det i Norge var en differanse på 87 000 grunnet 62 flere hk.
Mvh Twendor
VolvoB20 skrev:
gages skrev:Nu är det klart. Jag har fått 62 pigga hästar i tisdags. Min XC70II 2,4 AWD går otroooligt häftigt. Accelererar vid rödljuset t o m med en påkopplad 1700kg-s husvagn. Tur att man inte köpte en D5-a – nu är man där för halva mellanskillnaden.
Från 163hk/340Nm till 225hk/460Nm!
Ja djävlar det trodde jag inte skulle släppas. Det är ju bara idioter och mega-loosers som köper/köpt D5.

D5 vila i frid....

Men du hade 420 Nm redan innan, eftersom det är en MY10 du har. Inte 340 Nm som du skriver, det var M09.
Ja, stämmer detta så är jag helt klart en megalooser och idiot. Har beställt en XC70 D5 med leverans om en månad och har betalt en j-a massa pengar för den för att sedan få veta att jag kunde betalt mer än 10.000 SEK mindre (effektivt) och fått mera bil för pengarna. Nu är det förmodligen för sent att häva köpet oxå.

Jag har under åren haft flera nya volvobilar och har förmodligen betalt för mycket för dom men har levt i tron att jag inte har blivit lurad, men nu står det visst klart att man inte kan lita på det.

Så ja, jag är en idiot och nu kommer jag att få leva med det i några år framöver, men en sak kan jag tala om: Brännt barn skyr elden. Detta blir den sista volvo jag kommer handla. De har nu helt förbrukat det förtroendekapital de hade hos mig. Volvo får leta efter andra att blåsa i framtiden.
Variosboy skrev:Intressant att du reggat en ny användare för att besvara ett endaste inlägg.....
Kanske inte så konstigt, Är man en sådan total megalooser som att man beställt en D5 idag så vill man kanske inte skylta med sitt namn.
knicklas skrev:Nyanserat inlägg VolvoB20... Du är minsann inte sen att slita fram saltkaret!?
Självplågare .... åker ju själv en XC70 D5 My10 ..... är alltså själv en megalooser ..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag har ju betalat 10.000 i onödan.

Istället kunde jag ju sparat 10.000 och fått 62 hk och 40Nm mer.
Variosboy skrev:Intressant att du reggat en ny användare för att besvara ett endaste inlägg.....
Jag har inte kännt något behov av att skriva tidigare, men kunde inte låta bli här så jag reggade en användare och valde då ett passande namn, så jag förstår inte vad som är så intressant med det?
VolvoB20 skrev:
Kanske inte så konstigt, Är man en sådan total megalooser som att man beställt en D5 idag så vill man kanske inte skylta med sitt namn.
Nej, det är ju också sant. Volvo kommer dock att få veta det när jag lämnar mina synpunkter. Det är ju ganska stort kundförakt man sysslar med när gör sådant här och det kommer jag att tala om för dom och andra.
VolvoB20 skrev:
knicklas skrev:Nyanserat inlägg VolvoB20... Du är minsann inte sen att slita fram saltkaret!?
Självplågare .... åker ju själv en XC70 D5 My10 ..... är alltså själv en megalooser ..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag har ju betalat 10.000 i onödan.

Istället kunde jag ju sparat 10.000 och fått 62 hk och 40Nm mer.
Hahaha, ja det har du ju faktiskt rätt i...! :) Tyckte du var lite väl rättfram, men nu förstår jag.

Tycker Volvo/Polestar är ute på riktigt jäkla tunn is med denna "optimeringsröra". Man verkar ju inte riktigt hålla sig till raka puckar, och sånt brukar ju straffa sig till slut. Det blir ju nån slags svågerpolitik som de håller på med...

För egen del kommer det nog bli optimering från BSR om inte Polestar släpper nåt värre trim till 2,4D 175.
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]