Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Menar du på allvar att du lagt en ny fälg uppochner på asfalten??????????????????

Eller blev den också skadad av punkteringen så du ska byta ut den??
Kan inte ni pedanter lugna ner er lite:):):)

Jo, fälgen blir repig, det är dumt. Men värre saker kan hända.

Jag provade en kompis nya bil en gång. Lade i en växel, släppte upp kopplingen INNAN jag drog åt handbromsen. Mao rullade bilen ca 2 cm. Vilken utskällning jag fick!!! Det skulle vara livsfarligt för lagren i bilen.

Eller att det kom bensin i katalysatorn om man rörde gasen när man startade sin 744 GLT-89. Men det gjorde en och annan gubbe och katalysatorn höll ändå 30 000 mil...

PH
jarker skrev:
perhall skrev:Jag tror tyvärr också att du har kört på t ex en spik. Har själv haft något liknande också med kvalitetsdäck men annan bil. Tyvärr täcks detta inte av någon garanti... eller? Men säljaren verkar ju vara snäll och betala ett nytt däck. Det är extremt hög kvalitet på Michelin när det gäller sånt (och även Conti m fl) så jag tror inte att de har släppt ut ett däck som exploderat pga fabrikationsfel. Har väl inte hänt sen Firestone i USA på 90-talet:(
Hmm, låter ju som jag ska vara extra glad om de har rätt men ändå står för kostnaden av ett nytt däck, vi får se hur det blir, jag gör ett nytt försök att lägga upp bilden.

[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/99201063714AM1a0d.jpg[/img][IMG]
Jag tycker du ska vara det. Ingenting talar för att det var något på gång innan, bilen gick väl bra de första 99 milen? OM det är en bula på ett däck (händer väl mest på billiga regummeringar) så är det definiitivt ett fabrikationsfel och en fara för bilägaren.

PH
av jarker
perhall skrev:
jarker skrev:
perhall skrev:Jag tror tyvärr också att du har kört på t ex en spik. Har själv haft något liknande också med kvalitetsdäck men annan bil. Tyvärr täcks detta inte av någon garanti... eller? Men säljaren verkar ju vara snäll och betala ett nytt däck. Det är extremt hög kvalitet på Michelin när det gäller sånt (och även Conti m fl) så jag tror inte att de har släppt ut ett däck som exploderat pga fabrikationsfel. Har väl inte hänt sen Firestone i USA på 90-talet:(
Hmm, låter ju som jag ska vara extra glad om de har rätt men ändå står för kostnaden av ett nytt däck, vi får se hur det blir, jag gör ett nytt försök att lägga upp bilden.

[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/99201063714AM1a0d.jpg[/img][IMG]
Jag tycker du ska vara det. Ingenting talar för att det var något på gång innan, bilen gick väl bra de första 99 milen? OM det är en bula på ett däck (händer väl mest på billiga regummeringar) så är det definiitivt ett fabrikationsfel och en fara för bilägaren.

PH
Ja, shit, direkt på asfalten missade jag helt :(

Bula på däcket har jag lyckats med på Conti-däck dock efter ca: 5000 mil, aja, får väl se vad de säger, hoppas inte fälgen är skadad, det glömde jag kolla, hade bara en halvtimmmes rast att göra bytet med bilens domkraft så det var rätt stressigt kan man säga.

/ J
perhall skrev:
Variosboy skrev:Menar du på allvar att du lagt en ny fälg uppochner på asfalten??????????????????

Jag provade en kompis nya bil en gång. Lade i en växel, släppte upp kopplingen INNAN jag drog åt handbromsen. Mao rullade bilen ca 2 cm. Vilken utskällning jag fick!!! Det skulle vara livsfarligt för lagren i bilen.

Eller att det kom bensin i katalysatorn om man rörde gasen när man startade sin 744 GLT-89. Men det gjorde en och annan gubbe och katalysatorn höll ändå 30 000 mil...

PH
Menar du verkligen att du tycker att det är pedantiskt att -på en ny bil- låta bli att repa fälgarna??
Tycker det handlar om att vara rädd om dyra saker.. Pedantiskt hade det varit om du hade bytt alla fyra däcken för att ett pajjat! :roll:

Ja ja, det är ju din huvudvärk hur din bil ser ut! :wink:
Användarvisningsbild
av opA
Tycker också att det var lite överdrivet med att sitta och gnälla över hur han lagt fälgen.. jisses.. tvätta av och lägg på lite fälgförsegling om nu hela världen går under för man lägger en FÄLG neråt..

Hade varit värre om han lagt taket på bilen på marken.. :idea:
Det är tur att det är ett fritt land vi lever i, men gnäll inte den dagen ni vill sälja bilarna för att folk vill pruta över dessa "löjliga saker" som vissa av oss anser viktiga.. :wink:
Variosboy skrev:
perhall skrev:

PH
Menar du verkligen att du tycker att det är pedantiskt att -på en ny bil- låta bli att repa fälgarna??
Tycker det handlar om att vara rädd om dyra saker.. Pedantiskt hade det varit om du hade bytt alla fyra däcken för att ett pajjat! :roll:

Ja ja, det är ju din huvudvärk hur din bil ser ut! :wink:
Nej, jag tycker det är normalt att lägga fälgen åt rätt håll och skulle inte göra på annat sätt (det sitter i ryggmärgen).

MIn bil är i bra skick och har inga märken på fälgarna, tror jag.

Det pedantiska låg i att ni fick typ panik över att någon lagt fälgen åt fel håll:)

PH
Brainy måste också bara skriva.

jarker: Tur det inte är mina 18tums hjul du lägger upp och ner, en fälg kostar 3500kr. Men som sagt det är fritt o göra som man vill. Jag började faktiskt skratta lite när jag läser dina inlägg. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av CarMan
Ett däck kan nästan bara explodera av anledning. det finns 3 saker som kan göra så denna sitruation uppstår.

Om däcket överbelastas (du har fel belastningsklas // för tungt lastad bil eller)
om du kör fortare än hastighets klassen en längre tid
eller om du kör med för lite luft (oftast orsakat av en pyspunka)

i alla desa exempel så kommer däckstommen som rär vävd metall att bli aldeles för varm. Värmen är friktions värme som uppstår när metallan böjs fram & tillbaka många gånger. tillslut brister melallen & då alla metall är nära bristningsgränsen samtidigt så brister resten nät trycket ökar på grund av att närligande metall försvunnit (det blir en däck explotion)

Vid lågt luft tryck eller för mycke last så komer däcket att vara lite plattare i underkant, så för varje varv däcket gör så kommer metall väven att böjas mer än normalt & sen tillbaka igen.
samma sak vid hög fart, men då behöver inte metallan böjas onorlamt mycke, bara det att den inte hinner kylas av ordentligt. däcket snurrar ju så fort så tiden mellan böjningarna är mycket kort = ingen kylning.

Så om man hittar en liten spik i däcket så är deta grundorsaken.

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]