Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
Motorn är garanterat kalibrerad att dra nytta av de effektmässiga fördelarna E85 ger, sen att Volvo bara anger en effektsiffra kan man bortse ifrån.

Jag har sett en effektmätning där man fick ut under 231hk på BF, med E85 fick man ut 229hk och 360nm.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag kör på E85 sedan månadsskiftet mars/april. Har inte märkt någon skillnad hittills förutom att jag behöver tanka stup i kvarten... Men jag håller med om att det vore intressant att veta. Kommer inte in på Rototests hemsida enligt länken ovan, men jag lägger också in en "önskan".
av Bluff
Det är en tjänstebil, så jag vill inte gärna lägga privata pengar på trim. Sen är det inte säkert att jag FÅR gör det heller.

Tack för tipset ändå!

/Johan
Användarvisningsbild
av olindh
Etanol ger mer hästar och högre vridmoment. Man ska inte bara titta på maxeffekten, där är det ingen större skillnad. Tittar man på hela vridmomentskurvan så ser man att etanol är klart bättre.
Användarvisningsbild
av Variosboy
olindh skrev:Etanol ger mer hästar och högre vridmoment. Man ska inte bara titta på maxeffekten, där är det ingen större skillnad. Tittar man på hela vridmomentskurvan så ser man att etanol är klart bättre.
Har du tillgång till jämförelsekurvor så posta dom här.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
olindh skrev:Jämförelsen är gjord på 1.8 liters motorn.

Etanol:
http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=

Blyfri 95:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... ChartsID=6
Intressant! Första datan jag ser där skillnaderna kan ses. Jag skall lägga in dem i min databas så att man kan se jämförelsen direkt i samma graf. Ser t.ex. ut som skillnaden är ca 5KW vid 4.000 varv. D.v.s. 65Kw med E85 mot 60 KW med B95. Jag har tidigare själv uppskattat skillnaden till runt 15% på min 2,5FT och det verkar stämma rätt bra isf. Hinner inte kolla detaljerna nu men skall lägga in datan i kväll och titta mer :D
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Sådär: Nu har jag lagt in datan som fanns för 1,8F med både Blyfri95 och E85 så att man lätt kan jämföra. Rätt stor skillnad! OBS - det är data vid drivhjulen då annat ej fanns att tillgå. Därav den lägre effekten. Skillnaderna mot uppgivna 120 HK är transmissionsförlusterna.

Bild

Som jag skrivit tidigare i denna tråd och även i andra liknande trådar så uppskattade jag skillnaden på min 2,5FT MY10 (231hk) till ca 15% med E85 kontra Bf95 och det är nog inte helt fel om man tittar på grafen ovan.

Guligan: Du säger att du inte känner någon skillnad: Vilken årsmodell har du? Kanske är det det som gör skillnaden?
av Bluff
Provade nu vid senaste tankningen att köra i 98 oktan. Tycker det är en ganska stor skillnad mot E85. Dock inga 20 hästar som jag trodde från början...

/Johan
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]