Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förresten, dessa adaptiva bromsljus hade jag i min sketna 318 som var en -04-! fan på tiden då att volvo också har utvecklat ngt liknande :))))))))))))))))))))
Bitez skrev:Förresten, dessa adaptiva bromsljus hade jag i min sketna 318 som var en -04-! fan på tiden då att volvo också har utvecklat ngt liknande :))))))))))))))))))))
Volvo var väl före med högt bromsljus:)
Sen är ju bromsljusen på V70II vida överlägsna BMW 5-serie !
Här är beskrivning från instruktionsboken :D

Nödbromsljus och automatisk varningsblinkers
Nödbromsljus (Adaptive Brake Lights) aktiveras vid hård inbromsning eller om ABS-bromsarna aktiveras. Funktionen innebär att bromsljuset blinkar för att omedelbart göra bakomvarande extra uppmärksamma.

Systemet aktiveras om ABS har fått arbeta i mer än 0,5 sekunder eller vid kraftig inbromsning, dock endast när inbromsning sker från hastigheter över 50 km/h.

När bilens hastighet är lägre än 30 km/h lyser bromsljus åter normalt och varningsblinkers slås på automatiskt. Varningsblinkers är på tills man accelererar igen men kan avaktiveras med knappen för varningsblinkers.
Senast redigerad av 1 pixelworks, redigerad totalt 0 gånger.
Kan av egen erfarenhet också meddela att krock (utlöst krockkudde kanske?) också innebär att varningsblinkersen slås på, även om man inte rört bromspedalen.
Jag kan tycka att det är lite synd att ÅF inte marknadsför dessa funktioner bättre när man hämtar nycklarna till sin nya bil. I synnerhet som man är ett säkerhgetstänkande företag. I mitt fall har den i särklass största tiden lagts på att förklara hur stereon och bilens menyer fungerar när jag hämtat mina nya bilar.......

Och det är extra vilktigt att visa funktionerna för oss kunder för annars får vi något som vi inte ens vet att vi betalar för. Och det är riktigt bra saker! Ingen tvekan om det! Det finns tom risk för att dessa funktioner i vissa fall kan uppfattas som att det är fel på bilen då den plötsligt börjar blinka etc.

Det häftigaste jag varit med om kring säkerhetssystemen var att köra konslalombana under konstant fullgas (vi fick inte släppa gasen från golvet) med en D5:a. De första svängarna resulterade i att bilen fick mer och mer kast och började lätt sladda ut. Precis när man tänker "detta går åt h-vete" så känner man helt plötsligt att bilen själv går in och reglerar ned gaspådraget trots att plattan var i botten. Den går också in och bromsar varje hjul individuellt och hjälper tom bilen att styra in genom att tillfälligt låsa upp bakhjulen och framklalla en sladd. Enligt instruktören så känner bilen av sladden och dessutom rattutslaget och då vet bilen vilket håll föraren vill styra åt och hjälper till genom att framkalla en kontrollerad sladd.!! Vi fick även se detta utifrån genom att stå bredvid konbanan och där kunde man se hur hjulen bromsades upp och släpptes etc. En riktig AHA-upplevelse. Bra VOLVO säger jag bara vol:-)
Emiljonsson7 skrev:. Enligt instruktören så känner bilen av sladden och dessutom rattutslaget och då vet bilen vilket håll föraren vill styra åt och hjälper till genom att framkalla en kontrollerad sladd.!!
Det där kan ge riktig överraskningar har jag märkt,

Om du kör med ett ordentlig och brett uppställ genom en kurva, tex en vänsterkurva, så har du ju ratten vriden åt höger genom hela kurva, eller hur?

Då vaknar antisladden hel plötsligt och tänker, vanudå, ratten är ju åt höger, då vill han nog svänga höger, pang så slås motorn av och högersidan bromsar så man far rakt ut åt höger mitt i vänsterkurvan.

Förra V70 jag åkte var grym på det, denna är lite snällare.....
VolvoB20 skrev:
Emiljonsson7 skrev:. Enligt instruktören så känner bilen av sladden och dessutom rattutslaget och då vet bilen vilket håll föraren vill styra åt och hjälper till genom att framkalla en kontrollerad sladd.!!

Om du kör med ett ordentlig och brett uppställ genom en kurva, tex en vänsterkurva, så har du ju ratten vriden åt höger genom hela kurva, eller hur?

Då vaknar antisladden hel plötsligt och tänker, vanudå, ratten är ju åt höger, då vill han nog svänga höger, pang så slås motorn av och högersidan bromsar så man far rakt ut åt höger mitt i vänsterkurvan.

Men det du beskriver är ju det inbyggda säkerhetssystemet som ser till att trafikfarliga personer kommer av från vägbanan till skydd för andra trafikanter, he, he :wink:

Skämt åsido - det kan säkert få den effekten. Har inte testat själv men så borde det reagera. Volvo är ingen driftingbil helt enkelt :lol:
trevligt.. Jan kan absolut hålla med emil... Man borde ha fått en bättre presentation av all säkerhetsutrustning. Min introduktion tog väl c:a 2min. Visserligen visste säljaren att jag haft en my08, men ändå...

men men... roligt med saker som finns för en, men som man nästan aldrig upptäcker dess existens förutom när det gäller liv eller död :)))))
VolvoB20 skrev:

Detta är inget jag märkt, men jag har ju iofs kört AWD på de senaste 4 bilarna så det kanske är annorlunda?
Det har gått/går att "drifta" riktigt bra med dom med undantag för den första XC70 som hade gamla haldexen och krävde rejäl uppvärmning av oljan innan den började agera konsekvent.

EDIT: Ser att du åker likadan som jag, hur fort har du kört när du fått detta betende?

Systemet litar inte till bara styrvinkel utan använder även gyron och accelerometrar som känner av åt vilket håll du är på på väg, hur bilen roterar och förmodligen även tittar på historiken så det vet att det inte är en retur du försöker häva.
VolvoB20 skrev:..... Då vaknar antisladden hel plötsligt och tänker, vanudå, ratten är ju åt höger, då vill han nog svänga höger, pang så slås motorn av och högersidan bromsar så man far rakt ut åt höger mitt i vänsterkurvan.......
Dom (få) gånger jag lekt på stor plan och bredsladdat (med AWD) så inte säger det "pang" och ut i geografin utan snällt har den bromsat sladden och man återgår med rattutslaget till "normalt". Med systemet aktiverat är det ganska svårt att "leka" tycker jag utan då måste man koppla bort det.

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]