Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hertz skrev:Normalläget är ju enligt följande, ramavtal = volvo står för rabatten,
Åfan, då vrålljuger handlarna då när de tokgråter och säger att ramavtalent är så hårt att de inte tjänar några pengar på att sälja tjänstebilar med ramavtal.
av Tartryffel
VolvoB20 skrev:
Hertz skrev:Normalläget är ju enligt följande, ramavtal = volvo står för rabatten,
Åfan, då vrålljuger handlarna då när de tokgråter och säger att ramavtalent är så hårt att de inte tjänar några pengar på att sälja tjänstebilar med ramavtal.
Ja. Du kan lugnt räkna med att det inte är välgörenhet som pågår i bilhallen, hur gärna de stackars säljarna än vill tro det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tartryffel skrev:
VolvoB20 skrev:
Ja. Du kan lugnt räkna med att det inte är välgörenhet som pågår i bilhallen, hur gärna de stackars säljarna än vill tro det.
Men då måste ju vilken Volvohadlare som helst kunna kränga tjänstebilar utan problem då om det är volvo centralt som lämnar rabatten och hanterar ramavtalen.

Nu är det ju låsta till vissa större handlare som tex Bilia osv....
av Lövet
Normalt är att ramavtal delvis finansieras av generalagent eller tillverkare tillsammans med handlaren. Fördelningen är inte huggen i sten men de gånger jag har fått fram ärliga svar verkar det ligga kring 50/50.
CarMan skrev:Det finns inga 10% att hämta på en nybil. får ni 5% så har ni tur, får då har ni tagit nästan hela vinsten i försäljningen.

Sen kan ju forlk tro att dom får 10% det hela handlar ju om hur mycke man får för inbytet också !!!
det är j bara vid renköp ni i verkligheten ser vad ni exakt betalar
Inte många rätt i det uttalandet. Handlaren har runt 10-15% att börja med och vid ett ramavtal skjuter som sagt generalagent/tillverkare till ytterligare.
av Steff 99
Det hela beror på vilka säljkostnader man har och vilken marginal man skall ha kvar, därför varierar detta mellan olika ÅF
men en sak skall alla vara klara över , det är att man säljer inte med förlust.
Men den som är duktig att förhandla kan få maxrabatt, om den nu är 10-12% eller mer hos den säljaren vi förhandlar med lär vi inte få veta...är du nöjd har du gjort en bra affär.
av joschua
5cylindrar skrev:Hej,
Bilia säljer ju V70 D3 för 279.900 enl hemsidan. Business active kostar 20.800. Detta tillsammans blir då 300.700. Om Ni då jämför detta med priserna på volvocars.se så borde det bli runt 8-9%? Förmodligen kan man pruta ytterligare någon tusenlapp eller få med några mattor!?

Jag är personligen intresserad av en V70 D3 R-design. Om jag tittar på bilia's prislista så blir detta 279.900 + 20.800 + 19.900 = 320.600 SEK. Priset på volvocars.se är 352.300 SEK vilket innebär en rabatt på 9% innan prut. Inte så pjåkigt enl mitt tycke.

På MY2010 var det så att man inte kunde välja till R-design på deras businesspaket. Frågan är om man kan göra det nu på MY2011?
Är det någon härinne som fått 10-11% på en business utrustad bil ? Eller är rabatten redan avklarad i dessa fall.

/Johan
av Steff 99
joschua skrev:
Bilia säljer ju V70 D3 för 279.900 enl hemsidan. Business active kostar 20.800. Detta tillsammans blir då 300.700. Om Ni då jämför detta med priserna på volvocars.se så borde det bli runt 8-9%? Förmodligen kan man pruta ytterligare någon tusenlapp eller få med några mattor!?

Jag är personligen intresserad av en V70 D3 R-design. Om jag tittar på bilia's prislista så blir detta 279.900 + 20.800 + 19.900 = 320.600 SEK. Priset på volvocars.se är 352.300 SEK vilket innebär en rabatt på 9% innan prut. Inte så pjåkigt enl mitt tycke.

På MY2010 var det så att man inte kunde välja till R-design på deras businesspaket. Frågan är om man kan göra det nu på MY2011?
Är det någon härinne som fått 10-11% på en business utrustad bil ? Eller är rabatten redan avklarad i dessa fall.

/Johan
Är din frågan vid köp på avtal eller privatköp??
Användarvisningsbild
av philipsguy

Det som är är relevant är hur mycket rabatt man får på bil och tillbehör (exkl. "paket" såsom Driver Supportpaket, Herrgårdsvagnspaket som man enligt någon oskriven regel inte får rabatt på -rabatten är redan "dragen").
Businesspaketerade bilar är i regel färdigpaketerade bilar som ÅF beställer något större antal av och som man kan lägga till mycket begränsade optioner på. Ska du ha "specialprylar" såsom sub, taklucka mm får du speca från scratch.
Businessbilarna får väl ofta något mindre förmånsvärde eftersom de ska vara lite billigare "från början".
av joschua
Steff 99 skrev:
joschua skrev:

/Johan

Är din frågan vid köp på avtal eller privatköp??
Det kvittar för mig. Så återigen är det någon här privat eller genom ramavtal andra avtal etc etc som lyckats pruta 10-11% på en business utrustad v70 av senaste snitt? tex i fallet ovan businesspris = 300 700 SEK minus 10% = ca 270 000 SEK

/J
av HerrC
Handlare tre la på ytterligera grejor bl.a drag. Han fick naturligtvis sälja bilen. Totalt blev det 14% rabatt från fullpris. (303000 istället för 351000.)

D3 , business active , barnkuddar, drag, tidur , designpaket, eluttag mm mm
drygt 11% :P

Fick jag ju visserligen inte betala 270 utan 303 för bilen. "mitt" ramavtal gäller inte på nedsatta priser eller andra rabatter tror jag.

Eller e det annan typ av business utrustning Du menar ?

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]