Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cb250
Med risk för att vara tjatig så är problemet inte att krama ut mer effekt ur motorn.
Att få transmissionen att hålla är däremot ett stort problem.

Exempelvis M66-lådan beställdes till R:en och specen var 400Nm kontinuerligt.
Det ingen visste då var den smått otroliga utveckling som komma skulle på dieselsidan.

Jag kan tuningmarknaden för dåligt, vilka garantier ger man på transmissionen?
När får man dessa 500+Nm? Vilka växlar får man detta moment på?

R:en är ju momentbegränsad på låga växlar redan original...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Lådor och drivlinor som tål vridet är inga problem efterssom konkurenterna redan har modeller som fungerar. En kostnad är det såklart, men ett problem är det inte.
Det är ju bara en fråga om vilja från Volvos sida, en vilja att vara med i racet eller inte..
Sen kan man ju såklart undra om kundunderlaget är så stort som det skulle behöva vara för att bära utveckligskostnaden!?
Min gissning är att det inte är det.. Men som sagt, det är en gissning här å nu.
av Twendor
cb250 skrev:Med risk för att vara tjatig så är problemet inte att krama ut mer effekt ur motorn.
Att få transmissionen att hålla är däremot ett stort problem.

Exempelvis M66-lådan beställdes till R:en och specen var 400Nm kontinuerligt.
Det ingen visste då var den smått otroliga utveckling som komma skulle på dieselsidan.

Jag kan tuningmarknaden för dåligt, vilka garantier ger man på transmissionen?
När får man dessa 500+Nm? Vilka växlar får man detta moment på?

R:en är ju momentbegränsad på låga växlar redan original...
Polestar trim til D5= 460 Nm.
Drivlinjen må jo tåle dette.?
De nye automatene er begrenset til 500 Nm.
Twendor.
Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
Det kan nog stämma det du säger Variosboy: "Sedan kan man ju såklart undra om kundunderlaget är så stort som det skulle behöva vara för att bära utveckligskostnaden" .. Ja det är dyrt att utveckla en d6 ...Men jag förstår inte varför polestar "bara" trimmar d5an till 460nm, då motorn klarar 500Nm utan att krascha. Trorfaktiskt också 500Nm gränsen är ganska lågt satt, motorn klarar nog minst +40Nm innan det går till överdrift.
av JE Jr
Trorfaktiskt också 500Nm gränsen är ganska lågt satt, motorn klarar nog minst +40Nm innan det går till överdrift.

Menar ni innan nån vevstake kröker sig då eller vadå? Även om cylindertrycket troligen nosar på konstruktionsspec standard så handlar det även mycket om saker såsom temperaturer och turbovarvtal. Hade varit ganska gött att se vilka turbintempar osv en sån där Rica-tunad 2.4D har :)
av viktore
Vi får inte glömma Volvos ekonomiska problem. Nu går Volvo PV tydligen med plus igen - ~250miljoner senaste kvartalet om jag inte missminner mig.
Men nu när det verkar gå i rätt riktning riktning finansiellt och när Volvo nu har ett modellutbud som på allvar konkurrerar i toppen miljömässigt så vore det trevligt med några top-of-the line motorer.

Vet inte om ni andra har lagt märke till det, men de uppgraderade sexorna 3.2 och T6 är numera riktigt bränslesnåla.

S60 T6 med 4WD och en automatlåda som vi alla vet är ineffektiv drar 9.9l/100km blandad körning. Då har inte 304hk T6 direktinsprutning heller.
BMW 335xi drar 9.7l/100km med både aut och manuell, med en motor som har 2hk mer men 40nm mindre och - har direktinsprutning.

Med tanke på förbrukningsskillnader mellan Volvos automat och manuella lådor så hade en manuell låda i S60 T6 säkert fått ner förbrukningen i trakterna 0.9 blankt för blandad körning. Vilket isådana fall är mycket bra.

Det bevisar att senaste Volvosexan har stor potential i framtiden, inte minst med direktinsprutning. Så en eventuell dieselversion med 260-270hk hade garanterat stått sig väl i konkurrensen mot premiumtyskarna.
Dock är som nämnts, transmissionen ett problem. Volvos värdelösa AW-automatlådor klarar inte mycket mer än vad deras vridstarkaste motorer levererar idag. Även om manuella M66 är specificerad till 400nm klarar den utan problem över 500nm.

Men även om man skulle byta till en kraftigare automatlåda och specca M66 till ett högre vridmoment så återstår en svag länk till, vinkelväxeln. Det har varit problem med dessa på tidiga R- och AWD-modeller.
-06 bytte man till en kraftigare vinkelväxel och det är möjligt att den klarar avsevärt högre vridmoment men det får någon med insyn annan svara på.
av Amli
Känns som det drar iväg lite när vi börjar snacka om 260-270hk i en Volvo diesel. Visst hade det varit fint men VAGs fina 3.0TDI (som jag personligen tycker är underbar) har "bara" 240hk och 500NM. Det räcker t ex för en A6 Quattro. att göra 0-100km/h på 6.8sek. Någonstans där tycker jag Volvo borde sikta som oxå känns mer rimligt.
Sedan vet jag inte hur politiskt korrekt det är att lansera en sådan stor motor i dessa downsizing tider. Det kan även spela en stor roll gissar jag. Så jag förmodar att det inte är prio 1.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
BSR 2,4D awd/D5 awd XC60 gör 0-100 på under 7sek, 245hk/520Nm. Så visst går det att "fixa till" D5. Men man ska kunna lova hållbarhet på drivlinan i 30 000mil+. Det tror jag hade varit svårt att hålla med den effekten! :wink:

D6 (ca 250hk) fanns vad jag vet, men lades på is.
av Amli
Jo, jag förstår att det går att få ut ganska mycket effekt via div. tuning firmor. Men jag skulle vilja ha det orginal. Alternativt att en Polestar uppgradering kunde ge samma effekt.

Synd ang. D6 :( Får hoppas på att det kommer något liknande inom en snar framtid.
av viktore
Amli skrev:Känns som det drar iväg lite när vi börjar snacka om 260-270hk i en Volvo diesel.
Varför det? :D
260-270hästar är ett fullt realistiskt effektuttag i en "prestandadiesel" tycker jag.
Kollar man på litereffekten i nya D4/D5 så borde en dieselsexa hamna någonstans runt 260-265hk.

Jag hade absolut inte klagat på en 250hästarsdiesel heller men under det känns tamt - om Volvo nu skulle få för sig att skapa en dräpardiesel.. :-)-)

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommendera[…]