Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Steff 99 skrev:Ja, det ligger väl i paritet med Volvos uppgivna förbrukning!!!!!!!!!!!!!
Min V70 skall dra enligt EU normen 0.68 och jag lyckas inte ens på landsväg komma under 0.85 om jag kör på motorväg 110 kmh
Men BMW:n jag hade innan som då skall dra minst 30% över EU normen enligt vissa. var EU normen blandad 0.69, där hade jag en snitt förbrukning på ca. 0.73 under 8000 mil .
Märkväl att då kör jag lugnare med Volvon.
Senaste testet jag kunde hitta där en BMW V8 var inblandad var nya 7-serien en 750Li den hade EU 1.14 och en testförbrukning på 1.37, ungefär samma som Lexus hybriden LS600 h L som låg på 1.26 l det är inga små bilar precis, 750:n är 521cm lång o väger nära 2,300kg och har då 407 hk
BMW:s sexor bedömer jag vara unikt snåla, både bensin o duesel, även om det blir allt svårare att nå EU-mixen... däremot är Audis o Mercas V8 snålare.

Intressant med Merca att det skiljer så lite mellan modeller:
E250CGI 11,4 testförbr, 8,4 0-200
E350CGI 11,9 testförbr, 6,9 0-100
E500T 12,9 testförbr, 5,3 0-100
ty ams
så ser det inte riktigt ut hos BMW...
PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
[quote="opA"]Det finns ingen möjlighet att få en liten film över hur din motor låter ? :roll: Vore väldigt trevligt.

Vill inte ha någon youtube-film från en V8 motor i en ferrari eller så utan just när den sitter i en Volvo S80 :)[/quote

Jag ska se om jag duger till att göra en filmsnutt och ladda upp det på forumet!?

Lite trist att mitt inlägg skulle komma att handla om bränsleförbrukning i stället för körglädle och motorkultur. Jag tror få av oss som gillar den typen av bilar väljer en V8.a för att sitta och räkna cl hit och dit. Nöjen kostar oavsett om det är krogbesök, bio m.m. För min del är det värt varje krona. Det var för dom som ev. är intresserad av V8:an och my10 som jag skrev en kort summering. Vill man i stället jämföra bränsleförbrukning och man har valt att göra ett visst avkall på körglädjen, ja då kanske man får diskutera det i nån dieseltråd lr liknande.

När det gäller förbrukningen på Volvos S80 V8 AWD så håller jag inte med om att den är törstig bland V8:or. Den är t ex enl T V http://www.teknikensvarld.se/files/TV0614_volvo_s80.pdf snålare än t ex. Audi A6 4.2.

Eftersom jag har haft möjlighet att testa både nya och gamla S80 T6 så kan jag säga att snittförbrukningen är lägre med V8:an. Jag har även som jag skrivit om tidigare kört en hel del BMW 550 och även den drar betydligt mer, men den motorn är ju som bekant både större och starkare.

Jag ligger just nu på normal landsväg (lite plus över) mellan 0.92-0.95 och blandad ca 1.24 med en bil som väger närmare 2 ton med utrustning, 245/40x18 däck med automat och AWD. Detta är mer än vad min gamla S80 V8 AWD drog, men den började dra mindre runt 1 500 mil ungefär.

För mig är dessa siffror helt OK i förhållande till en underbart rolig motor med ett enormt mustigt vrid i alla hastigher.
Senast redigerad av 3 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
Det här med OT händer lätt... ibland är det trevligt, ibland dumt:)

Måste säga att Volvon tätt följd av Mercan är den som levererar mest riktigt V8-ljud. BMW 550 är ok men tidigare 540 lät inte mycket roligare än BMW-sexorna..../PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Lite kuriosa för er som gillar Volvo V8:an och som ni kanske vet men....:

-Motorn heter B444S (Bensin, 4,4 liter, 4 ventiler per cylinder) Enligt Volvos nomenklatur
-Den är utvecklad av Yamaha i samarbete med Volvo. Yamaha kan ju detta med finmekanik.
-Motorn sitter även i sportbilen Noble M600 i lite turbotrimmad version. Se klippet från Top gear nedan och lyssna på lite turbotrimmad Volvo V8 skönsång:-)Den slår för övrigt Pagani Zonda på Top gears test track

När kommer turbon i V8:an tro? Volvo har ju en ny märkning för motorer där T8 betecknar motorer över 350 hk....låter lovande inte sant? Hoppas den hittar in i S80:n eller liknande.
av viktore
Steff 99 skrev:Ja, det ligger väl i paritet med Volvos uppgivna förbrukning!!!!!!!!!!!!!
Min V70 skall dra enligt EU normen 0.68 och jag lyckas inte ens på landsväg komma under 0.85 om jag kör på motorväg 110 kmh
Men BMW:n jag hade innan som då skall dra minst 30% över EU normen enligt vissa. var EU normen blandad 0.69, där hade jag en snitt förbrukning på ca. 0.73 under 8000 mil .
Senaste testet jag kunde hitta där en BMW V8 var inblandad var nya 7-serien en 750Li den hade EU 1.14 och en testförbrukning på 1.37, ungefär samma som Lexus hybriden LS600 h L som låg på 1.26 l det är inga små bilar precis, 750:n är 521cm lång o väger nära 2,300kg och har då 407 hk

Nu kan jag inte hålla mig från att fortsätta gå offtopic, MEN

Om din bil (D5?) drar 0.85l/mil vid 110km/h inser du väl själv att det är något fel?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Amli skrev:V8:an som sitter i XC90, är det exakt samma som diskuteras här ovan?
Ja det är exakt samma motor, samma spec som i XC90.
av Steff 99
viktore skrev:

Nu kan jag inte hålla mig från att fortsätta gå offtopic, MEN

Om din bil (D5?) drar 0.85l/mil vid 110km/h inser du väl själv att det är något fel?
Det är inget fel på bilen, det är inget fel på färddatorn heller som säger att förbrukningen är 0.73l, ex körde 58 mil tankade 52 liter verklig förbrukning 0,88l.(motorväg 90% resten landasväg)..enligt Bilia är det helt ok med att det missvisar ca 30%, (samma missvisning vid varje tankning.)
Så du har fel, för Bilia kan väl ändå inte ha fel som är auktoriserad märkesverkstad. :roll: :evil:

Som ett svar på en fråga offtopic
Luftkudde domkraft

Någon som provat luftkuddedomkraft 3delad oc[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]