Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

min vänstra förardörr (i rutan) knarrar det hela tiden, men pressar jag vänster armbåge mot rutan när jag kör så slutar det, hur åtgärdar man det? Inget roligt fel iaf
Aktualiserar själv min tråd.

Är det någon på forumet som kan ge ett tips om hur man får tyst på dörrarna? Dörren verkar röra sig på något sätt och åstadkommer genom detta ett knakande ljud som irriterar mig. (Se ytterligare beskrivning i början av tråden)

Det är väl psykiskt sjukt att hålla på med detta eftersom det inte på något sätt lär påverka funktionen på fordonet, men missljud stör mig. Hade det varit en Ford Fiesta 1985 hade det ju inte gjort så mycket...

Tips någon?

/H
blueyellow skrev:Jag har haft knakande i bakluckan som stämmer in på beskrivningen i tråden och botade med att spreja väldigt lite litiumfett på låsmekanismen, helt tyst nu sedan två veckor.
Välkommen till forumet!

Knakande bakluckor har ALLA V70II, den som säger något annat ljuger eller är döv. :wink:
Sök i forumet, jag lovar, du hittar hur mycket som helst om knarrande bakluckor!
Användarvisningsbild
av Falk
Min bil, V70II'n, "knakar i bakluckan" (som alla andra). Om man smörjer in listen och låsets styrning och rubbet så tystnar det ett tag. Nu har även förardörren (?) nå't på vänster sida börjat knaka på liknande vis. Hur mjuk är karossen på V70II egentligen? Jag fick när bilen var ny ett stenskott i framrutan. Ett liiiitet märke och en 10mm spricka alldeles i kanten på rutan. Det höll sig på det viset i ett par veckor tills jag körde ner från en trottoarkant. Då sprack rutan flera decimeter i ett ryck.
Hur är V70II'ns styvhet jämfört med V70N? Jag har en känsla av att den rör sig mer i karossen. Men, jag har för mig att jag läst att V70II ska vara styvare, stämmer det?
Finns det några siffror i kNm/grad för de två karosserna...?
När den "nya" karossen lanserades talades det om vridstyvhet och stabilitet och detta var förbättrat jämfört med tidigare modell, men man kan undra eftersom jag har två framdörrar som knakar både vid bromsning och vid färd över ojämnheter.

Att smörja verkar inte som ett gångbart alternativ, vilket jag framfört längre upp i tråden. Jag tänker försöka "sätta" dörrarna hårdar genom att justera låsbyglarna, om det går. Byglarna kanske inte är justerbara. Då blir det väl till att svetsa igen dörrarna och klättra in genom bakluckan. :)

Hälsar sur Henry som är trött på knakande dörrar. (Synd på en i övrigt hygglig vagn.)
Falk skrev:Min bil, V70II'n, "knakar i bakluckan" (som alla andra). Om man smörjer in listen och låsets styrning och rubbet så tystnar det ett tag. ...?
Min knakar i baklukan og det er en stor sprikka på høyre siden. Skal til Bilia i Oslo for å fikses på fredag. Vi får se hva de sier.
Justerade låsbyglarna så dörrarna "ligger hårdare" mot gummitätningen. Verkar som om detta fått tyst på eländet. Men den som ropar hej innan har kommit över ett bäcken ligger illa till, så osvuret är alltid bäst.

Framtiden får visa om tystnaden håller i sig.

Hälsningar

Henry

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]