Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carlos
>Hade en XC70 med samma motor och aut. den drog 0,85l/mil. Kolla inte på färddatorn.Den stämmer inte! Har idag en XC70-2010 Aut- Med den nya 205hk motorn-
Den drar 0.75-0,8 l/mil. Färddatorn stämmer bättre på den. Kommer att stoppa in Pole-
stars chip i bilen, kommer att bli bättre med förbrukningen då , hoppas jag!! Ska vara bättre med deras än KCR. Men det kostar lite mer.
Användarvisningsbild
av StringerBell
carlos skrev:Kolla inte på färddatorn.Den stämmer inte!
Medelförbrukningen brukar inte vara något att lita på, men den momentana förbrukningen är mera rimlig, även om det är svårt att kontrollera den på samma sätt som medelförbrukningen.
av Vålvå
Prova hålla hastigheten och inte momsa så hamnar du klart lägre.Tom i närheten av den förbrukning du förväntar dig :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
snoddasD5 skrev:det stämmer bra 185hk var en misslyckad motor. hade själv 163hk bytte till 185hk börja ta mycket mer sen köpte vi en till V70 med nya 175hk tog mindre fast bilen var helt ny och inkörning.
Öhhhhhhhhhhhhh D5 185 hk som jag hade i min V70N AWD manuell kunde jag köra på 0.47 l/m på långresa .... knappast misslyckat :-(O) :-(O) :-(O)

Däremot är automatlådorna man parade ihop motorn med totalt misslyckade och fick förbrukningen att skena.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
Elgasen skrev:Om bilen har automat låter det som en rimlig förbrukning.
Att det skulle vara en rimlig förbrukning då har man väl misslyckats totalt med den motorn, att den drar 0,7 på landsväg är redan det för mycket.
¨
Den motorn är en extremt snål pärla men manuell låda.

Automaten däremot sög hårt och drog massor.
av perhall
carlos skrev:>Hade en XC70 med samma motor och aut. den drog 0,85l/mil. Kolla inte på färddatorn.Den stämmer inte! Har idag en XC70-2010 Aut- Med den nya 205hk motorn-
Den drar 0.75-0,8 l/mil. Färddatorn stämmer bättre på den. Kommer att stoppa in Pole-
stars chip i bilen, kommer att bli bättre med förbrukningen då , hoppas jag!! Ska vara bättre med deras än KCR. Men det kostar lite mer.
Finns det verkligen något som allmänt sänker förbrukningen med Polestar? Det är ju Volvo som programmerar med mer effekt men antar jag utan att ta bort andra krav, alltså bör förbrukningen precis som de skriver vara samma om man kör likadant som utan Polestar... /PH
Användarvisningsbild
av kave
Beges skrev:Hej har köpt en s80-07 D5 .Jag upplever att förbrukningen är hög enl färdatorn drar den 0.8 blandad körning. Men i ´verkligheten så är det 0.88 blandad körning .Jag har garanti på bilen funderar på att lämna in den kan det vara programvaran som spökar .Motoreffekt 185hk funderar på att stoppa i en kcr-box är där någon som har erfarenhet av den.Tacksam för svar B-G
Allt beror på dig hur du kör. Din bil ska dra 7.3L/mil blandad körning. För att komma ner i detta gäller 90km/h landsväg och mycket lugn och fin körning i stan, inga snabba accelerationer och liknande.
Min bil ska ligga på 7.5L/mil och ligger på 8.7L/mil i verklig förbrukning. Helt ok med tanke på hur jag kör.
D5 är en kalasmotor. Jämför med BMW520DTA som ska dra 7.1L/MIL blandat och som sägs vara den bästa.
Mindre effekt och mindre motor i den bilen.

Att trimma en bil för att den ska dra mindre kan du glömma. Allt hänger på din körning.
av Steff 99
kave skrev:
Beges skrev:Hej har köpt en s80-07 D5 .Jag upplever att förbrukningen är hög enl färdatorn drar den 0.8 blandad körning. Men i ´verkligheten så är det 0.88 blandad körning .Jag har garanti på bilen funderar på att lämna in den kan det vara programvaran som spökar .Motoreffekt 185hk funderar på att stoppa i en kcr-box är där någon som har erfarenhet av den.Tacksam för svar B-G
Allt beror på dig hur du kör. Din bil ska dra 7.3L/mil blandad körning. För att komma ner i detta gäller 90km/h landsväg och mycket lugn och fin körning i stan, inga snabba accelerationer och liknande.
Min bil ska ligga på 7.5L/mil och ligger på 8.7L/mil i verklig förbrukning. Helt ok med tanke på hur jag kör.
D5 är en kalasmotor. Jämför med BMW520DTA som ska dra 7.1L/MIL blandat och som sägs vara den bästa.
Mindre effekt och mindre motor i den bilen.

Att trimma en bil för att den ska dra mindre kan du glömma. Allt hänger på din körning.
Vill bara rätta en felaktighet:
En BMW 520DT automat drar blandat 5.8l/milen , kör man den snällt 90 kmh på landsväg, är det inga problem att ligga på 0,5l /milen...
En 530d touring en sexa på 235hk också aut. klarar lät en marchfart på 130-140 i jämnfart på under 0.65l/milen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Att trimma en bil för att den ska dra mindre kan du glömma. Allt hänger på din körning.
Håller inte med helt och hållet just i detta fallet om man åker D5a med automat så finns det väl en hel del att göra. Både motorn och automaten är skitbra (automaten mekaniskt).

Dock har automaten original 3 fel på 2006 - 2009

-Den växlar upp alldeles för sent och tokvarvar motorn.
-Den växlar ned alldeles för för tidigt och tokvarvar
-Den är alldeles för sen att slå i LockUp och slirar massor i konveteren.

Med ny mjukvara i automatlådan kan man minska förbrukningen massor genom att nyare mjukvara använder D5ans massiva vrid i stället för att varva motorn.

Det finns massor av trådar om nya mjukvaran till lådan, dock får du den inte automatiskt vid service utan måste säga till.
Luftkudde domkraft

Någon som provat luftkuddedomkraft 3delad oc[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]