Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Onödiga hästkrafter är en sak, men ingen ifrågasätter onödigt utrymme.

Tjänstebilssvensken åker runt med en massa outnyttjad luft 45-50 veckor om året. Resten av veckorna fyller man bilen med halva bohaget i samband med ev. bilsemester. Men det är iofs en annan diskussion...
av Lövet
Guligan skrev:Bilförmån per månad för likvärdigt utrustad Volvo V70 Momentum:
1,6D; 3.916 kr
2,4D; 4.266 kr

Med 55% marginalskatt blir den månatliga extrakostnaden 121 kr för att välja 2,4D.
Det där är ju bara halva kalkylen dock. 1.6d drar sannolikt 2-3dl mindre per mil och har flera tusen kronor i lägre skatt vilket påverkar kalkylen lite olika beroende på avtal.
Användarvisningsbild
av Guligan
Japp, som jag nämnde så blir det säkert lite högre dieselkostnader för 2,4D. 0,15 dl per mil "blandat" enligt Volvos officiella siffror. Om det är relevant eller inte för TS vet jag inte, beror säkert en del på om han själv eller arbetsgivaren betalar soppan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur tänker ni nu ?????
kave skrev: Om du ska köra mestadels i tjänsten spelar ju förbrukningen mindre roll.
För mig är det tvärs om. Jag får fast ersättning per mil när man kör i tjänsten och drar bilen mer kan man t.o.m gå back för varje mil man kör i tjänsten.
av Lövet
Absolut. Det är snarare undantag idag att arbetsgivaren betalar soppan. Vanligare är att du betalar all soppa och sedan får milersättning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Absolut. Det är snarare undantag idag att arbetsgivaren betalar soppan. Vanligare är att du betalar all soppa och sedan får milersättning.
Precis, jag är ju prestanda-funktion-fantast och åker XC, AWD och D5 vilket gör att jag måste senil-fis-köra för att inte gå back när jag kör i tjänsten.

På landsväg är det ju inga problem men om man bara snurra runt i stan vintertid med bränselvärmaren på så är man chanslös.....
av bilgalen
abbex skrev:Känns skönt att kunna äta glass för ca 7000 sek skattade extra per året!
Fast du kan inte äta din glass med gott samvete. Det sliter nämligen på miljön det med, att tillverka och transportera glassen!

Varför är det allltid bilarna som får stryk i miljödebatten? Allt flygande och farande i våra jobb då, semestrar. Allt onödigt godis och alla billiga leksaker som tillverkas i Kina?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Enkelt svar på den frågan, folk ser bara det sista ledet när det gäller det mesta, en glass släpper ju i sig inte ut något när du äter den, men en bil spyr ut avgaser när du kör!
Om folk var medvetna om vad som händer innan dom får "sakerna i handen" så hade det nog sett anorlunda ut tror jag.. Det är ju likssom lättare att blunda för det som är "långt bort"..
av Lövet
Ungefär samma anledning som att det går att sälja en Toyota Prius som "miljövänlig" när energiåtgången för hela bilens livslängd är lika stor som en Hummer H2.

Men den är ju "snål"...
av Peanuts
Okej, nu har jag efter mycket funderande och räknande beställt en bil. Det blev en titaniumgrå 1.6D med Business Active-paketet och lite andra mindre tillval. Sagd leverans är i slutet på juli så nu är det bara att vänta.

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]